کشت دوم برنج در مازندران صورت می گیرد؟

چندی پیش شرکت آب منطقه ای مازندران نسبت به کشت دوم برنج هشدار داد و اعلام کرد به دلیل کمبود آب سطحی و ممنوعیت قانونی برداشت آب های زیرزمینی ،کشاورزان باید امسال از کشت دوم برنج خودداری کنند. 

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است که باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری شود که برای این مساله به نظر می‌رسد اصلی ترین راهکار اصلاح الگوی مصرف در همه بخش های کشاورزی، صنعت و شرب است اما با توجه به ازدیاد مصرف در حوزه کشاورزی لازم است که دولت نگاه سختگیرانه‌تری به این حوزه داشته باشد.

با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از نود درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کند دولت تصمیم دارد با ساماندهی این بخش وضعیت منابع آبی را سامان بخشد.

رضا اردکانیان در حاشیه نشست با نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس در 20 فروردین ماه گفت: در زمان ترسالی ممکن است کشت محصولی ممنوع باشد.

وی ادامه داد: به‌طور مثال دولت تصمیم گرفته است که کشت برنج در غیر از استان‌های شمالی ممنوع شود؛ این مساله سیاستی است که یک وزارتخانه براساس شرایط اقلیمی و علمی اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم‌آب یا بی‌آب از ابتدا موضوعیتی نداشته است.

چندی پیش شرکت آب منطقه ای مازندران نسبت به کشت دوم برنج هشدار داد و اعلام کرد به دلیل کمبود آب سطحی و ممنوعیت قانونی برداشت آب های زیرزمینی ،کشاورزان باید امسال از کشت دوم برنج خودداری کنند.

کشت برنج براساس تولید و مصارف صورت می گیرد

علی نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: برای مدیریت این موضوع دو کارگروه قرار داده شده است، کارگروه مدیریت منابع آب و دیگری کارگروه پیگیری بحث سازگاری با کمبود آب که همزمان با مدیریت بحران این موضوع رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی در گذشته و همچنین کمبود آب در پشت سد ها هماهنگی هایی با سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل کل آب منطقه ای استان داشتیم تا بتوان در راستای تغییر نوع کشت و همچنین کشت زودتر برنج پیگیری هایی صورت گیرد و از منابع آب استفاده کنیم.

معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: براساس منابع آبی استان در برخی از مناطق کشت برنج از گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان، فرمانداران، بخشداران و دهیاران ابلاغ هایی صورت گرفته که از کشت برنج در مناطقی خودداری و کشت جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: مناطقی که دچار چالش بودند مد نظر قرار گرفته شدند و در حال تلاش هستیم تا کشت برنج در آنجا انجام و منابع آب مدیریت شود و در صورت مواجه شدن با کمبود منابع آبی بتوانیم منابع آبی اراضی که کشت برنج انجام دادند را تامین کنیم.

نبیان افزود: این موضوع وجود ندارد که حتما کشت دوم برنج صورت پذیرد یا خیر؛ باید براساس منابع و مصارف مان برنامه ریزی کنیم.

معاون استاندار ادامه داد: بالطبع در مناطق مختلف کشت دوم را به جهاد کشاورزی اعلام کردیم تا به کشاورزان عزیز اعلام کنند که با توجه به کمبود آب در مناطق مختلف استان از کشت دوم خودداری به عمل آید.

وی تصریح کرد: کشت برنج باید در تمام مناطق استان بر اساس تولید و مصارف صورت گیرد.

نبیان با بیان این که تغییر کشت مربوط به زمان حال نیست بلکه در طول سال انجام می گیرد، گفت: همکاران جهاد کشاورزی در استان بنا به منطقه خدمت کشاورزان عزیز این موضوع را اعلام خواهند کرد.

معاون استاندار تصریح کرد: آن گوه نیست که در تمام مناطق این کشت یا کشت دیگری انجام شود و بنا به فراخور منطقه، نوع کشتی که در منطقه می تواند صورت پذیرد انجام شود.

وی تاکید کرد: در رابطه با این که در چه مناطقی کشت برنج صورت پذیرد این موضوع را جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و استانداری بررسی می کنند.

استان های گیلان و مازندران برای کشت برنج وظیفه سنگینی دارند

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در برخی از مناطق کشت برنج هنوز تمام نشده و حدود 230 هزار هکتار نشاء انجام شده است.

وی افزود: مقداری با محدودیت منابع آب در گذشته مواجه شدیم اما الحمدالله تاکنون این موضوع مدیریت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: به حدود 5700 هکتار اطلاع رسانی شده تا برای آن که خسارتی به کشاورزان وارد نشود برنج کشت نکنند و در مقابل یک کشت حایگزین به آنها معرفی کردیم از جمله کشت های سویا، علوفه و پنبه بود که حدود بیش ازسه هزار هکتار تاکنون این گونه کشت ها صورت پذیرفته است.

حیدرپور در رابط با دور دوم کشت در استان افزود: با توجه به این که استان های گیلان و مازندران به عنوان استان های تولید برنج معرفی شدند و هیات دولت غیر از این دو استان بقیه استان ها را از کشت برنج محدودیت کرده است برای تولید برنج این استان ها وظیفه سنگینی دارند.

وی با بیان این که از تمام ظرفیت های تولید استفاده خواهیم کرد، گفت: این اتفاق برای آن است تا حداکثر تولید را در کشور داشته باشیم اما با توجه به محدودیت های آب و کم بارشی که حدود 10-15 درصد بود اما ذخیره آب کم بود و در مخزن های سد ها 60 درصد و دیگری 50 درصد پر شده است که پیش بینی می شد تا 50 هزار هکتار دچار استرس کم آبی در استان خواهیم شد اما الحمدلله تاکنون با مدیریتی که انجام شده مشکلی به وجود نیامده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: با پیگیری های ستاد بحران و استانداری و همچنین همکاری کشاورزان الحمدلله تا کنون غیر از 5-6 هزار هکتاری که با بی آبی مواجه شدند بقیه مناطق استان در حال کشت برنج هستند.

حیدرپور گفت: بارندگی های پس از عید کمک کرد تا استرس کم آبی در استان کاهش پیدا کند.

وی با بیان این که کشت برنج از رسالت های دو استان است، اظهار داشت: کشت دوم را نفی نمی کنیم اما توصیه ما بیشتر در مناطقی است که آب مطمین دارند به خصوص وظیفه آب منطقه ای است که آب رودخانه ها را به کانال ها هدایت کند تا کشاورزان در کشت اول بتوانند از این آب برای کشت دوم استفاده و از چاه ها کمتر استفاده کنند تا دچار مشکل نشویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در مناطقی که چاه آب وجود دارد و سطح آب زیرزمینی رو به نزول است طبیعتا برای مصرف آّب باید احتیاط کرد تا خیلی به آب زیرزمینی فشاری وارد نشود اما در جاهایی که با رودخانه ها و آ ب بندها امکان تامین وجود دارد برای کشت دوم منعی برای آنها وجود ندارد.

901/900

کد خبر: 956615

وب گردی

وب گردی