مغفول ماندن علوم انسانی به مدیریت دانشگاه ها برمی گردد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مغفول ماندن علوم انسانی به مدیریت دانشگاه ها برمی گردد، باید بدنبال تربیت نسلی باشند که برای جامعه مفید واقع شوند و بتوانند در دانشگاه ها نظریه پرداز علوم انسانی پرورش دهند .

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل مغفول ماندن علوم انسانی و لزوم توجه به این علوم حیاتی جامعه گفت: حیات هر دانشگاهی بستگی به علومی دارد که زیر ساختی است و در حقیقت شخصیت جامعه برآن مبتنی است و یکی از این مسایل بحث علوم انسانی بود که در اسلام برروی این موضوع مهم و اساسی در ابعاد مختلف بحث و تاکید شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی افزود: علوم انسانی براساس نوع حاکمیت ها در دنیا و سیاست ها در کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در واقع رشد علوم انسانی است که سبب توسعه جامعه می شود و فرد را به یک مقام آزادگی و مفید بودن می رساند و عدم رشد و توقف علوم انسانی هم جامعه را متوقف و قدرت پیشرفت اش را می گیرد.

سالک خاطر نشان کرد: بی تردید اکثر کتبی که در دانشگاه ها تدریس می شود ترجمه است در حالی که باید قدرت کشف علوم انسانی توسط شخصیت ها و دانشمندان ما عملی شود و شاید یکی از عمده ترین دلایل مغفول ماندن علوم انسانی به مدیریت دانشگاه ها برمی گردد، که باید بدنبال تربیت نسلی باشند که برای جامعه مفید واقع شوند و با تکیه و توجه بر توسعه علوم انسانی مدیریت آینده جامعه را تقویت کنند و بتوانند در دانشگاه ها نظریه پرداز علوم انسانی پرورش دهند چیزی که در جامعه ما باکمبود زیادی مواجه است.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بعضی از مدیران دانشگاه ها فقط مسایل سیاسی را می بینند و گروه هایی که انتخاب می کنند بر مبنای گرایشات سیاسی خاص خود است که قطعا خسارات فراوانی بدنبال دارد، چند صباحی این مدیر عوض می شود و یک مدیر دیگر می آید و یک گرایش سیاسی دیگر که دانشگاه را بسمت و سوی دیگری می برد در شرایطی که این دانشگاه است که باید مدیران کشور را تربیت کند و سکان اصلی هدایت هر کشوری بر عهده دانشگاه های آن کشور است.

سالک در پایان در پاسخ به عدم وجود نابغه علوم انسانی در کشور گفت: این که بگوییم نابغه علوم انسانی مطلقا نداریم حقیقت ندارد در واقع مثل چاه نفت است، مخزن وجود دارد اما باید کشف کنند و متاسفانه آدم های کشاف این علم کم هستند و خیلی از کتبی که امروز در دانشگاه ها تدریس می شود متعلق به منابع غربی است که بستگی به وزارت علوم دارد و مخزن تولید علوم انسانی وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت هستند که نقش مهمی درتوسعه علوم انسانی دارند و تنها یک بخشی از علوم انسانی مسائل فرهنگی است.

وی در پایان متذکر شد: در توسعه علوم انسانی باید از لحاظ فرهنگی هم کار کرد اما واقعیت این است که در کمیسیون فرهنگی به طور تخصصی به این موضوع پرداخت نشده است اما اینکه کمیسیون در توجه و توسعه این علوم پافشاری کند چنین چیزی نداشته ایم و باید یک کارگروهی از بین مجلس و دانشگاه ها از کمیسسیون های تخصصی مجلس جمع شوند و با کمک مراکز تحقیقاتی و پژوهشی موضوعات مختلف علوم انسانی را با یک تقسیم کار تنظیم کنند که در این صورت قطعا ظرف چند سال آینده تولیدات خوبی خواهیم داشت.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 956633

وب گردی

وب گردی