حاشیه هایی درباره سفر مهرعلیزاده به اصفهانی‌ترین نقطه سرزمین تزارها

استاندار اصفهان که به همراه هیئتی هشت نفره راهی خواهرشهر روسی اصفهان شد، درحالی صبح روز گذشته به نصف جهان بازگشت که یک مقام آگاه در کنسولگری روسیه در اصفهان می‌گوید:«این سفر و اصل برنامه مذاکره درباره تفاهم نامه‌ای گردشگری بود که برگزاری هفته های فرهنگی سن پترزبورگ و اصفهان در هردوشهر را شامل می‌شود، همچنین موضوع آب نیز یکی از بندهای این تفاهم نامه بود.»

به گزارش ایسکانیوز، جام جهانی روسیه و اصفهانی‌ترین نقطه سرزمین تزارها سن پترزبورگ. شهری که غروب جمعه میزبان اولین دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش بود، پیوند خواهرخواندگی‌اش با اصفهان سال‌هاست بند اتصال شهرهای ایران به همتایان روسی‌شان شده و حالا بار دیگر در کانون توجه‌هاست. این بار اما نه از منظر خواهرشهری که حضور استاندار اصفهان و هیئت همراهش در این شهر آن هم درست در روز برگزاری اولین بازی تیم ملی موجی از خبرسازی را در طول روزهای گذشته رقم زده است.

خبرسازی‌هایی که روز پنجشنبه و با مصاحبه‌ای که از مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان منتشر شد، قوت گرفت. غلامرضا قائدیها در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود: «این سفر استاندار اصفهان به روسیه به دعوت استاندار سن‌پترزبورگ صورت گرفته و طبق گفت‌وگوهایی که در گذشته بین دو استان انجام شده بود، مقرر شد تفاهم نامه‌ای در خصوص حل بحران آب بین دو استاندار به امضا برسد که سفر مهرعلیزاده به سن پترزبورگ بر همین اساس است.» این اما درحالی بود که فضای مجازی روایت دیگری را از این سفر ارائه می‌کرد و دلیل حضور محسن مهرعلیزاده در سن پترزبورگ، تماشای بازی فوتبال عنوان می‌شد. آنچه که قائدیها درباره آن گفته بود:«استاندار برنامه‌ای برای تماشای مستقیم دیدار ایران و مراکش نداشته است.»

نحوه اطلاع رسانی روابط عـمومـی استانداری نه تنها از شدت حاشیه ها نکاست بلکه برابهامات افزود و علامت سوال‌ها درباره سفر آبی به روسیه درســت در روزهــای بــرگـزاری رقــابـــت‌هـای جام جــهـانــی را دومیـنـووار پـشــت ســرهـــم ردیــــف کرد.

استاندار که به همراه هیئتی هشت نفره راهی خواهرشهر روسی اصفهان شد، درحالی صبح روز گذشته به نصف جهان بازگشت که یک مقام آگاه در کنسولگری روسیه در اصفهان به خبرنگار «اصفهان زیبا» می‌گوید:«این سفر به دعوت استانداری سن‌پترزبورگ صورت گرفت و اصل برنامه مذاکره درباره تفاهم نامه‌ای گردشگری بود که برگزاری هفته های فرهنگی سن پترزبورگ و اصفهان در هردوشهر را شامل می‌شود، همچنین موضوع آب نیز یکی از بندهای این تفاهم نامه بود.» او البته با بیان اینکه جزئیات این سفر در اختیار استانداری است، تصریح می‌کند:«براساس اطلاعات کنسولگری، قرار است استانداری اصفهان و سن پترزبورگ با بررسی مذاکرات و مفاد تفاهم نامه، طی هفته‌ های آینده آن را به امضا برسانند.»گفته می‌شود در سفر اردیبهشت هیئت سن‌پترزبورگ به اصفهان که با حضور «یوری شستریکوف» عضو حکومت سن پترزبورگ و نماینده استاندار این شهر در مجلس روسیه انجام شد، مقدمات این مذاکرات در قالب امضای پروتکل همکاری‌های میان دو شهر فراهم شده بود.

درهمین حال، سرکنسول روسیه در اصفهان نیز، اسفند 96 با اشاره به تعاملات میان سن پترزبورگ و خواهرخوانده ایرانی اش به «اصفهان زیبا» از دعوت مقامات دومین شهر مهم روسیه از تیم مدیریتی استان و شهر اصفهان خبر داده بود. بوریس بورمیستروف گفته بود:«مقامات دو شهر برنامه‌ای برای گسترش همکاری‌ها تا سال 2019 دارند، یعنی اصفهان و سن پترزبورگ تا دوسال دیگر برنامه مشخصی دارند که امید است اجرایی شود.

ما به نوبه خود برای اجرای موثر این برنامه آمادگی کامل داریم. هم‌زمان با روی کار آمدن تیم جدید در مدیریت استان و شهر اصفهان، مقامات سن پترزبورگ از آنها دعوت رسمی برای سفر به عمل آورده اند و کار باقی مانده، هماهنگ کردن زمان مناسب است، زمانی که انتصابات و انتخابات در اصفهان انجام شد، مقامات سن پترزبورگ طی نامه‌ای رسمی از مقامات اصفهانی برای سفر به این شهر دعوت کردند.» گفت‌وگو با او در حالی صورت گرفت که فقط یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه باقی مانده بود و سرکنسول این کشور تاکید داشت که بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات بهترین زمان برای تقویت روابط دوجانبه میان این خواهرشهر است:«روسیه نزدیک به یک ماه دیگر، انتخابات مهم ریاست جمهوری را پیش رو دارد که سرنوشت شش سال آینده روسیه را تعیین می کند.

به هرحال در این مدت، مقامات روسیه در سطوح مختلف توجه شان به انتخابات است و این زمان، فرصت چندان مناسبی برای تبادلات هیئت های خارجی نیست. شاید می توان گفت، نیمه دوم سال جاری، فرصت مناسب تری برای فعال‌تر کردن مناسبات دو شهر است.» پیش‌تر نیز رئیس نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان به «اصفهان زیبا» گفته بود طی پیشنهادی که با کنسولگری روسیه مطرح شده، احتمالا برای دیدار ایران و مراکش هیئتی از مدیران شهری یا استانی اصفهان به شهر میزبان این مسابقه که خواهرخوانده نصف جهان به شمار می آید، سفر خواهند کرد.

به نظر می‌رسد پیشنهادی که قرار بود از فیلتر سفارت روسیه در ایران بگذرد، عملی نشد و استاندار اصفهان در پاسخ به دعوت رسمی مقامات سن پترزبورگ که پیش‌تر برای اصفهان ارسال شده بود، راهی روسیه شد.

منبع: اصفهان زیبا

900

کد خبر: 956647

وب گردی

وب گردی