الحدیده از عروس دریا تا میدان نبرد بزرگ

با شروع عملیات پیروزی طلایی توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان، بندر الحدیده یمن به نقطه سرنوشت ساز جنگ و حتی مذاکره در این کشور تبدیل شده است، به رغم آن که انصارالله به لحاظ نظامی و لجستیکی در وضعیت بسیار نابرابری نسبت به طرف مقابل قرار دارد اما در روزهای گذشته با راهبردهای دقیق، عربستان و امارت را دچار سردرگمی بسیاری کرده است .هر چند دو کشور متجاوز نیز با همکاری بازیگران منطقه ای و بین المللی برای تحمیل خواسته های خود به یمنی ها تلاش می کنند.

یمن که روزگاری لقب "سعید" یا "خوشبخت" را در جهان عرب یدک می ­کشید این روزها به میدان رقابت های نظامی و ژئوپولیتیک بزرگی در منطقه خاورمیانه و حتی جهان تبدیل شده است. پایان دیکتاتوری علی عبدالله صالح و انقلاب موفق سال 2011 امیدها را برای شروع دوباره دوران سعادت یمنی­ ها از نو زنده کرد؛ اما مداخله ­های منطقه ای عربستان و همچنین سیاست های جاه طلبانه امارات متحده عربی و تلاش آنان برای مهار موج انقلاب های مردمی باعث شروع دور جدید تنش ها در این کشور عربی و قرار گرفتن آن در مدار دوباره بحران شد. این چرخه با ورود نظامی ائتلاف عربستان پیچیده­ و بغرنج تر شد. از مارس 2015، یمن به میدان نبردی سنگین و سرنوشت ساز برای عربستان و متحدینش با نیروهای مردمی یمن به رهبری جنبش انصارالله تبدیل شد. اگرچه ائتلاف به رهبری عربستان با صرف هزینه های سنگین سیاسی و نظامی در سه سال گذشته دستاوردهای میدانی چندانی نداشته است اما از چند هفته گذشته تاکنون این کشور با همکاری متحدین منطقه ای و بین المللی اش برای تغییر موازنه قوای داخلی در یمن تلاش می کند. از روز چهارشنبه 13 ژوئیه، عربستان و امارات با شروع عملیات "پیروزی طلایی" در بندر الحدیده گام بلند خود را برای تحقق سیاست های جاه طلبانه و بلندپروازنه آغاز کرده اند.

الحدیده از عروس دریای سرخ تا قلب نبرد نظامی

بندر الحدیده که به عنوان عروس دریای سرخ شناخته می شود در فاصله 226 کیلومتری صنعاء پایتخت یمن قرار دارد. ائتلاف سعودی با شروع عملیات موسوم به پیروزی طلایی به دنبال آن است تا انصارالله را در این شهر شکست داده و سپس به سمت صنعا حرکت کند. الحدیده دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین‌المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. این بندر، شریان اصلی حیات بیش از 8 میلیون یمنی در استان‌های الحدیده، تعز، صعده و صنعا است. اکنون عربستان و امارات درصدد هستند تا با استراتژی حصر، انصارالله را در تنگنای ژئوپولتیکی قرار دهند؛ یعنی با محاصره نیروهای مردمی یمن و محدودسازی آنان به مناطق داخلی یمن و انقطاع آنان از دریا، ارتباط این جریان را با جهان خارج قطع سازند. پس از آن که در سال 2015 ارتباط هوایی یمن با جهان خارج را قطع کردند این بار ارتباط دریایی نیز مورد هدف ائتلاف عربی قرار گرفته و در مرحله بعدی نیز تلاش ها برای تحت فشار قرار دادن صنعاء در دستور کار قرار خواهد گرفت. اگر چه در روزهای گذشته و با تشدید نبردها، خبرهای ضد و نقیضی از پیشروی ائتلاف عربی منتشر شده است و حتی دیروز خبرهایی مبنی بر کنترل فرودگاه بین المللی این شهر به گوش رسید اما سخنگوی جنبش انصارالله «محمد عبدالاسلام» با رد این خبر از درگیری های سنگین در جنوب منطقه الحدیده خبر داد. انصارالله اگر چه در جبهه الحدیده تحت فشار سنگین نظامی قرار دارد اما با کارت موشک های دور برد و حمله به عربستان نه تنها خواب خوش را از سعودی ها ربوده است، بلکه با ظرافت خاص نظامی نیز از این طریق برای ایجاد توازن در عرصه نظامی یمن استفاده می کند. اما نکته جالب در این میان انتشار گزارش هایی مبنی بر حضور نظامی زمینی نیروهای فرانسه و مشاوران پنتاگون و بمباران هوایی مواضع انصارالله در الحدیده توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی است. گزارش هایی که خود گویای ابعاد فراداخلی و حتی فرامنطقه ای این نبرد سنگین است. با این وجود درگیری های الحدیده سرآغاز تحولات جدیدی در یمن خواهد بود زیرا هر دو طرف درگیری به رغم نابرابری های نظامی و لجستیکی برای "عروس دریای سرخ" تلاش می کنند.

روی دیگر سکه: مذاکرات

از روز شنبه 16 ژوئیه نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با سفر به صنعا دور جدیدی از مذاکرات برای پایان دادن به بحران این کشور را آغاز کرده است. مارتین گریفیتس، به محض ورود به صنعا بدون هیچ اظهار نظری فورا فرودگاه این شهر را به منظور نشست با رهبران انصارالله یمن ترک کرد. در همین ارتباط دستیار وزیر امور خارجه امارات از تحویل این بندر به نیروهای ائتلاف عربی و خروج انصارالله در نتیجه مذاکرات خبر می دهد. انور قرقاش، در توئیتر نوشت، از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن برای تسهیل تحویل کنترل امنیتی الحدیده به نیروهای منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن استقبال و حمایت می‌کند. قرقاش اشاره‌ای به موافقت انصارالله (حوثی‌ها) به عقب‌نشینی از الحدیده و تحویل بندر این شهر به سازمان ملل و نظارت این سازمان بر آن در ازای توقف عملیات نظامی در الحدیده داشت. قرقاش ادعا کرده است: اخبار خوشی از صنعا خواهیم شنید. ائتلاف عملیات و آمادگی نظامی خود را برای تحقق نتیجه مورد نظر ادامه خواهد داد. اگرچه تاکنون هیچ گونه خبر رسمی مبنی بر نتایج مذاکره برای تحویل الحدیده و یا پایان درگیری های در این شهر منتشر نشده است اما اماراتی ها که این روزها به یکه تاز عرصه سیاسی و نظامی یمن تبدیل شده اند با ایجاد فرافکنی رسانه ­ای و جنگ روانی ابهامات روند مذاکره نماینده سازمان ملل در امور یمن با رهبران انصارالله را بیشتر کرده اند و معلوم نیست که آیا خبرپراکنی و تشنج آفرینی خبری آنان مبتنی بر واقعیت است و یا اینکه تنها از این کارت برای پوشش شکست های نظامی و سیاسی خود استفاده می کنند. امارات و عربستان اگرچه تمایل دارند خود را در موضع قدرت نشان دهند اما ارتباطات آنان با غرب و حمایت های بی چون چرای آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای دیگری اروپایی در یمن نتوانسته است تغییری در موضع آنان ایجاد کند همچنین تجهیزات و لجستیک نظامی سنگین و مدرن این دو کشور نیز تنها در یمن باعث افزایش شمار تلفات مردم غیر نظامی شده است. در یمن اکنون نیروهای مردمی به رهبری جنبش انصارالله در عمل دست برتر را دارند و در موضع قدرتمندتری قرا دارند و اعزام فرستاده سازمان ملل در امور یمن به صنعا و مذاکره با حوثی ها نیز خود گویای این واقعیت است که عربستان و امارات دیگر هیچ گاه نخواهند توانست این جنبش بزرگ آزادی خواه را در صحنه سیاسی یمن نادیده بگیرند.

نویسنده : آرام ولدبیگی

کد خبر: 956658

وب گردی

وب گردی