ناهید تاج الدین : زمان  همدلی  و حمایت از ارکان خانواده است

خانواده به عنوان بخشی از یک جامعه و به عنوان یک عنصر مهم و تاثیر گذار عامل اصلی و موثر در رشد ساختاری در نظام یک کشور یا یک حکومت است برای همین حمایت های ملی نیازمند خانواده محور شدن بسیاری از قوانین است.

به گزارش ایسکانیوز، مقام معظم رهبری همیشه به حفظ حرمت ها تاکید دارند و فرمودند: «متأسفانه امروز در فضای عمومی، در فضاهای مجازی، توهین به یکدیگر، اهانت به یکدیگر، تهمت زدن به یکدیگر از سوی جمعی رایج شده است؛ البتّه این جمع، مسلّماً جمع زیادی نیستند لکن کارشان به کشور و به فضای عمومیِ کشور صدمه می زند.

این گوشزد و رهنمود دیگری برای ملت ایران است که در این برهه که دشمنان اسلام و ایران برای نابودی بنیان خانواده های ایران متحد شده و کمر همت بسته اند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در این میان هر فرد و هر نهاد و حتی خانواده به عنوان کوچکترین عنصر جامعه هر کدام نقش خود را در این حلقه ایفا می کنند و صد البته که از اهمیت بالایی برخوردار است و تحکیم عناصر خانواده ارکان اتحاد ملی در کشور است.

دکترناهید تاج الدین، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در باره نقش خانواده گفت: خانواده نقش محوری در مرحله جامعه پذیری و تربیت جامعه دارد و البته برای سلامت اجتماعی و سلامت ارتباطات اجتماعی نقش حیاتی ایفا می کند اما به شرطی که خود این نهاد از سلامت اجتماعی برخوردار باشد، چون در شرایط حاضر و با افزایش نرخ طلاق و نیز ازدیاد طلاق عاطفی در خانواده این نهاد نمی تواند فرهنگ همدلی را بازتولید کند چون خودش دچار از هم گسیختگی و به نوعی ناهمدلی شده بنابراین نخست باید این نهاد را بازسازی اجتماعی کنیم و آسیب های آن را به حداقل برسانیم و این نیازمند حمایت ها در سطح کلان است.

بخش ۱۴ برنامه ششم توسعه هم بر نهاد خانواده استوار است




نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش ۱۴ برنامه ششم توسعه هم بر نهاد خانواده استوار است. همچنین تصویب اسناد مختلفی همچون « سند تشکیل، تحکیم و ایمن‌سازی خانواده» در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا قوانینی همچون قانون حمایت خانواده در مجلس نشانه دغدغه نسبت به نهاد خانواده است که البته همه این سندها و قوانین نیازمند آسیب‌شناسی و بهسازی در سطح کلان هستند.

دکتر تاج الدین گفت: 19 سرفصل مربوط به خانواده وجود دارد که این سرفصل‌ها موضوعاتی همچون ساختار خانواده، ساختار اقتصادی، ابعاد خانواده، ازدواج، طلاق، روابط خویشاوندی و غیرخویشاوندی، نگرش‌ها و نقش‌های جنسیتی، اشتغال زنان، روابط درونی خانواده، نظام حمایتی در خانواده، نظام تربیتی فرزندان، رضایت از زندگی، نو مکانی و تحرک جغرافیایی، کارکردهای خانواده، مراسم خانوادگی، دانش و شکاف‌های حقوقی، ازدواج مجدد، ارزش‌های خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی هستند و اگر می خواهیم تحکیم بنیان خانواده را در دستور کار قرار دهیم باید هر 19 سرفصل را پوشش دهیم .

نماینده مردم اصفهان در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی گفت: من احساس می‌کنم برای تحکیم خانواده و رسیدن به آنچه فرهنگ سازی خانواده می نامند بیشتر نیاز به قوانین حمایتی داریم تا قوانین حفاظتی ،به عنوان مثال قانون «حمایت خانواده» 58 ماده دارد .شش فصل در این قانون وجود دارد. فصل نخست این قانون در مورد «دادگاه خانواده»، فصل دوم در مورد «مراکز مشاوره خانوادگی»، فصل سوم در مورد «ازدواج»، فصل چهارم در مورد «طلاق»، فصل پنجم درباره «حضانت و نگهداری اطفال و نفقه» و فصل ششم درباره «حقوق وظیفه و مستمری» است.

وی گفت: فصل نخست این قانون یعنی دادگاه خانواده 15 ماده، فصل دوم این قانون یعنی مراکز مشاوره خانوادگی چهار ماده، فصل سوم آن یعنی ازدواج چهار ماده، فصل چهارم آن شامل طلاق 15 ماده، فصل پنجم آن یعنی حضانت و نگهداری اطفال و نفقه هفت ماده و فصل ششم یعنی حقوق وظیفه و مستمری 11 ماده را به خود اختصاص داده‌اند. مشخص است نگاه قانونگذار در مورد تقنین چه بوده است؛ قانونگذار موقع تقنین بیشتر نگاهش سلبی بوده تا ایجابی و بیشتر می‌خواسته سلب کند تا ایجاب. برای همین قانون با « دادگاه خانواده» شروع می‌شود.

دکتر تاج الدینی در پایان افزود: فصل دادگاه خانواده بیشترین ماده را به خود اختصاص داده 15 ماده این قانون یعنی بیش از 25‌درصد این قانون درباره دادگاه خانواده است. چرا باید قانون حمایت از خانواده با دادگاه خانواده شروع شود؟ چرا اولین ماده آن باید درباره دعاوی خانوادگی باشد؟ پاسخ اینجاست که قانونگذار خانواده را با طلاق می‌شناسد برای همین قانون حمایت خانواده را با دعاوی خانوادگی شروع می‌کند. از آن مهم‌تر رویکرد و نگاه قانونگذار به قانون حمایت از خانواده حفاظتی است، یعنی بیشتر از بُعد حمایت می‌خواهد از خانواده حفاظت کند، برای همین از دادگاه خانواده شروع می‌کند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 956706

وب گردی

وب گردی