۳ منطقه تهران دارای بیشترین بافت فرسوده

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران با اشاره به اینکه بیشترین بافت فرسوده تهران در ۳ منطقه قرار دارد گفت: ۳۳ شهر استان تهران فاقد مطالعات سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد عبدالملکی با اشاره به اختصاص 9 هزار و 665 میلیارد ریال در برنامه ششم توسعه کشور برای اهداف بازآفرینی شهری در استان تهران و سهم 30 درصدی بافت ناکارآمد از بافت‌های شهری در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر عمده چالش‌های پیش روی شهرهای ایران را می‌توان در قالب مواردی مانند فاصله و شکاف طبقاتی، گسترش نابرابری در دسترسی به منابع و خدمات شهری، قطبی شدن شهرها، تشدید مخاطرات زیست‌محیطی و تشدید ابعاد گوناگون فقر شهری نام برد که سبب شکل‌گیری معضلات ثانویه شده‌اند.

او با تأکید بر اینکه شکل‌گیری حاشیه‌نشینی بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در پی دارد، تصریح کرد: بی‌شک تبعات این چالش‌ها محدود به این عرصه‌ها نمی‌شوند و سایر پهنه‌های شهری و شهروندان را در مقیاسی سرزمینی تحت تأثیر قرار می‌دهند که بدون توجه به علل پیدایش و گسترش این نواحی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، با نگاه صرفاً کالبدی و پروژه محور و بدون توجه به هم‌افزایی، هم‌زبانی و مشارکت کلیه ذینفعان نمی‌توان به راه‌حلی برای مواجهه با نابسامانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فزاینده در زندگی روزمره شهروندان دست‌ یافت.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران بیان کرد: ارتقای کیفیت زندگی شهری موضوعی است که می‌بایست به‌عنوان هدف غایی و تعهد مشترک تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در قوای سه‌گانه کشور شناخته شود که در این راستا باید محلات و محدوده‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری شامل بافت‌های تاریخی، بافت‌های ناکارآمد میانی، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناسایی و برای آن‌ها فعالیت‌هایی انجام شود.

او با اشاره به افزایش سه برابری جمعیت تهران ظرف 50 سال گذشته و اطراف این کلانشهر تا 5 برابر گفت: در حال حاضر شهر تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری داشته و از 500 هزار خانه خالی برخوردار است که بر اساس سرشماری عمومی سال 95، استان تهران با 16 شهرستان بیش از 13 میلیون جمعیت دارد که میانگین شهرنشینی در این استان 93.8 درصد است.

عبدالملکی بابیان اینکه 543 شهر شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی هدف بازآفرینی شهری است، اظهار کرد: استان تهران با بیش از 8700 و 6100 هکتار حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده مواجه است که جمعیتی بالغ‌بر چهار و نیم میلیون نفر را در برمی‌گیرد و بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر در شهر تهران از این جمعیت سهم دارند.

او تصریح کرد: شهر تهران از مجموع 61 هزار و 553 هکتار مساحت مناطق شهری دارای 3 هزار و 268 هکتار مساحت بافت فرسود شهری است که مناطق 10، 12 و 11 به ترتیب دارای بیشترین سهم بافت فرسوده نسبت به مساحت منطقه هستند و حدود 10 درصد بافت فرسوده شهر را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران گفت: شهرستان‌های تهران، بهارستان و ورامین نیز دارای بیشترین مساحت بافت فرسوده در بین شهرستان‌های استان تهران هستند.

او درباره اهداف کلان سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده گفت: این اهداف در دو حوزه پیشگیری و درمان مسائل محدوده‌ها و محله‌های هدف هستند که شامل کاهش فقر شهری، ارتقای تاب‌آوری شهری، ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزش‌ها و تحقق حکمروایی شهری می‌شوند.

عبدالملکی بابیان اینکه حوزه‌های مداخلات بازآفرینی شهری پایدار شامل بافت‌های فرسوده شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی، حوزه‌های روستایی ادغام‌شده در شهرها و حوزه‌های دارای کاربری‌های ناسازگار یا کاربری‌های شهری است، افزود: دو شهر اسلامشهر و چهاردانگه در استان تهران دارای طرح مصوب بافت فرسوده هستند، طرح بافت فرسوده شهرهای باغستان، باقرشهر، شهر قدس، ورامین و قرچک نیز در دست تهیه و تصویب است و تاکنون شهرهای احمدآباد مستوفی، شریف‌آباد، فرون آباد و ارجمند تعیین محدوده بافت فرسوده نشده‌اند.

او بیان کرد: شهرهای اندیشه، پرند، پردیس و جوادآباد فاقد بافت فرسوده هستند که 10 شهر تهران، ورامین، قدس، ملارد، گلستان، پیشوا، پاکدشت، نسیم شهر، شهریار و باغستان بیشترین میزان بافت فرسوده را دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران با اعلام اینکه تهران تنها شهری است که مطالعات سکونتگاه غیررسمی در دست تهیه دارد، گفت: 33 شهر استان فاقد مطالعات سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

او اظهار کرد: شهرهای اسلامشهر، ورامین، قرچک، قدس، شهریار، گلستان، نسیم شهر و پاکدشت دارای طرح مطالعاتی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

عبدالملکی درباره وضعیت طرح‌های ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی استان تهران افزود: شهرهای دارای طرح مصوب ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری، هشت شهر اسلامشهر، قدس، ورامین، شهریار، پاکدشت، نسیم شهر، قرچک و گلستان هستند که طرح‌های دو شهر کلان‌شهر تهران و ملارد در دست تهیه است.

او درباره طرح‌های مطالعاتی بافت‌های فرسوده شهری استان تهران بیان کرد: طرح‌های 5 شهر باغستان، باقرشهر، قدس، قرچک و ورامین با مساحت 912 هکتار در دست تهیه و تصویب است که دو شهر اسلامشهر و چهاردانگه با مجموع 155 هکتار بافت فرسوده دارای طرح مصوب هستند و 31 شهر نیز محدوده مصوب بافت را دارا است.

401

کد خبر: 956725

وب گردی

وب گردی