پژوهشی که از دیپلماسی رسانه ای آمریکا در صنایع فرهنگی دیجیتال حکایت دارد

نخستین دفاع‌ رساله دکتری ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه دفاع رساله دکتری رشته علوم ارتباطات با عنوان «بازنمایی دیپلماسی رسانه ای آمریکا در صنایع فرهنگی دیجیتال با مطالعه موردی این پایان نامه، بازی "ندای وظیفه" » عصر امروز در دانشکده مدیریت و علوم انسانی واحد تهران شمال برگزار شد.

این پژوهش نخستین پژوهش ایرانی در زمینه بازنمایی دیپلماسی رسانه ای آمریکا در صنعت بازی به شمار می رود که به تولید اولین نظریه و مدل علمی داخلی و بین المللی در این زمینه منجر شده است.این پژوهش توسط فرزانه شریفی با راهنمایی دکتر اکبر نصر اللهی با محوریت دیپلماسی بازی (Game Diplomacy) طراحی و تدوین شده است.

در این‌تحقیق ، 4 بازی محصول کشور آمریکا از عنوان بازی Call of Duty که روایت آنها بر اساس وقایع پس از حادثه 11 سپتامبر تا جنگهای اخیر در منطقه خاورمیانه طراحی شده است، انتخاب و سپس با روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت تحلیل گیم پلی، 700 اپیزود به مدت 4200 دقیقه تحلیل شدند.

فرزانه شریفی دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ابتدا گفت: من در این پژوهش به صورت هدفمند یک بازی از آمریکا را انتخاب کردم. به طور کلی بازی ها یکی از ابزارهای دیپلماتیک کشورهای خارجی هستند که می توانند رویداد ها را شبیه سازی کنند. این بازی های نظامی با مضمون سیاسی رابطه مستقیم با نهادهای نظامی آمریکا را نشان می دهد.

وی ادامه داد: بازی ندای وظیفه نمایانگر سیاست های جنگ های آمریکا است، ژانر اکشن دارد، بر اساس شخص تیرانداز پیش می رود. میزان فروش این بازی به میلیاردها دلار می رسد. کارگردان بازی در اندیشکده شورای آتلانتیک بوده است،در این بازی توجه ویژه ای به وقوع بازی درون کشورهای اسلامی و خاورمیانه شده است.

دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: بر اساس آمار، 2.2 میلیارد بازیکن این بازی تا پایان سال 2014 در جهان وجود داشتند، این آمار در کشورمان تا پایان سال 96، به 2.8 میلیون نفر رسید.

وی اضافه کرد: مهم ترین هدف پژوهش شناخت بازنمایی دیپلماسی رسانه ای آمریکا در صنعت بازی دیجیتال ندای وظیفه بوده است. این پژوهش به صورت بنیادی با فلسفه تفسیرگرایی و هدف اکتشافی -توصیفی صورت گرفته است.

شریفی اظهار داشت: 4 بازی بررسی شده دارای 72 مرحله است که بیش از 70 ساعت زمان برای آن صرف شده است.

وی بیان کرد: پس از تحلیل داده ها به نتایج و مواردی مانند سلطه، سوبازنمایی، ملی گرایی، خشونت، قدرت، فناوری گرایی و غیره رسیدم که از جمله برجسته ترین مقوله های اصلی این پژوهش بودند.
شریفی ادامه داد: می توان گفت هدف اصلی بازی سوء بازنمایی، سلطه و بازنمایی است که طراح در این بازی از موضوعاتی مانند خشونت، فناوری گرایی و غیره به عنوان ابزار استفاده کرده است.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این بازی طبقات قدرت در جهان وجود داشتند که در صدر آن آمریکا و در مقابل آن کشورهای فرودست در حوزه های نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار گرفته اند.

دکتر نصراللهی در این جلسه با تبریک به دانشگاه آزاد اسلامی برای انتخاب موضوعات بدیع و توجه به نیازهای کلان کشور ، یکی از جدی‌ترین اهداف بازی‌های دیجیتال را پیگیری و آماده کردن شرایط برای #نفوذ_نرم در کشورهای اسلامی اعلام‌کرد.

به گفته دکتر نصراللهی مدیر گروه ارتباطات واحد تهران‌ شمال درآمد بازی های دیجیتال در پایان سال قبل میلادی، 108 میلیارد دلار و تعداد بازیکنان آن 2میلیارد و 200میلیون نفر بودند.

وی با انتقاد از غفلت و توجه ناکافی مسئولان از ظرفیت بازی های در پیگیری اهداف دیپلماتیک گفت: این بازی ها به علت قدرت غوطه‌ورسازی بازیکنان، رویکرد تعاملی با مخاطب و در نتیجه اثرگذاری بر باور وی به عنوان ابزاری قدرتمند در دست نهادهای سیاست‌گذار دنیا به ویژه آمریکا قرار دارند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به تغییرات گسترده در ارتباطات و روابط بین المللی و بیان تمایزات دیپلماسی سنتی و مدرن تصریح کرد: دیپلماسی جدید، محدود به افراد و موضوع و ابزار خاصی و مکان خاصی مثل سفارتخانه ها
و وزارت امورخارجه نیست بلکه همه ابزار های قدیم‌ و جدید بویژه بازی ها را دربرمی گیرد.

از جمله مهم ترین نتایج این پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بازنمایی دیپلماسی آمریکا در رسانه بازی از وقایع دنیای بیرون، کاملا مبتنی بر روایتی متفاوت از حقیقت و همراه با دستکاری و تحریف است. در این شیوه بازنمایی، آمریکا از ابزارهای متعددی همچون خشونت، قدرت و سیاستهای خصمانه به منظور پیشبرد اهداف ایدئولوژیک و دیپلماتیک خود علیه کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای اسلامی استفاده می کند.

2-مهم ترین مضامین بازنمایی کننده دیپلماسی آمریکا در این 4 بازی، استیلای سیاسی، استیلای فرهنگی، سوءبازنمایی سیاسی، سوءبازنمایی فرهنگی، سوءبازنمایی دینی و نژادی، خشونت روانی، جسمی، جنسی و رسانه ای، قدرت نمایی نرم و قدرت نمایی سخت، فناوری برتر، واردکنندگان فناوری، ضدیت با فناوری، قهرمان سازی از نظامیان آمریکا، بازتولید قهرمانان و ضد قهرمانان، دفاع از وطن و فریب افکار عمومی است.

3-روایت واقعی از جنگهای آمریکا با کشورهای افغانستان، عراق و همچنین چالشهای سیاسی این کشور با روسیه در تضاد با آن چیزی است که در بازی بازنمایی شده است. علاوه بر جنبه های سیاسی و نظامی، یکی از مهمترین هدفهای این بازی، سرکوب فرهنگ، سنت و ارزشهای دینی کشورهای خاورمیانه بوده است که در چارچوب گفتمان شرق شناسی قرار می گیرد.

4-استیلا یا هژمونی سیاسی و نظامی به عنوان پررنگ ترین و برجسته ترین مضمون به تصویر کشیده شده است و در این راستا، علاوه بر تخریب وجهه سیاسی کشورهای دیگر و ضعیف نشان دادن آنها از لحاظ ثبات سیاسی و اقتدار نظامی، بر شکاف فرادستی و فرودستی میان کشور آمریکا و کشورهایی همچون آمریکای جنوبی، روسیه، کشورهای اروپایی و آسیایی اصرار ورزیده می شود و این جنبه بارز نه تنها به صورت آشکار بلکه به شیوه های مختلف ضمنی در دیالوگها، موسیقی، فیلم، کاراکترها، شیوه امتیازگیری و ... قابل تحلیل است.

201

کد خبر: 956741

وب گردی

وب گردی