راهکار تغییر فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی  تعمیق اعتقادی دانشجویان است

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است بخشی از این بدحجابی ها و حرکات نامناسب فرهنگی که در جامعه و دانشگاه های ما ایجاد شده امنیتی و در تقابل با نظام باشد؛ اما اکثر آنها و شاید بیش از 95 درصد ریشه در ضعف باورها و اعتقادات افراد دارد. اگر این ریشه های اعتقادی را تقویت کنیم قطعا به دنبال آن شاهد تحولات عمیق فرهنگی در دانشجویان خواهیم بود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ وضعیت فرهنگی در دانشگاه‌ها را نامناسب توصیف کرد و گفت: در برخی محیط های دانشگاهی در وضعیت نامناسبی قرار داریم. این امر به ناتوانی مدیران و بی برنامگی در حوزه فرهنگی برمی‌گردد. اگر با دقت در این حوزه برنامه ریزی نکنیم همین وضعیت ناهنجار را روز به روز توسعه یافته تر می بینیم و نگرانی های بیشتری نسبت به صدمات وارده در این حوزه خواهیم داشت.

تغییر فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با پر کردن خلا موجود در ریشه های باور و اعتقاد دانشجویان

وی افزود: فضای فرهنگی کشور و در کنار آن دانشگاه ها، در بی توجهی عمیقی قرار گرفته اند که شاهد آسیب های ناشی از این بی توجهی امروز ظهور و بروز پیدا کرده است؛ به گونه ای که برخی خانواده های متدین امروز در خصوص دانشجو شدن فرزندان متدینشان تردید دارند و نگران لطمه های فرهنگی هستند که فضای امروز دانشگاه ها به فرزندان آن ها وارد می کند.

پژمان فر با ابراز خرسندی نسبت به توجه مدیران فعلی دانشگاه آزاد اسلامی به مسأله فرهنگ، گفت: اگر دنبال این هستیم که کار فرهنگی منتهی به نتیجه شود، باید یک برنامه فرهنگی کم نقص طراحی و اجرا شود.

وی راهکار تغییر فضای فرهنگی فعلی در دانشگاه آزاد اسلامی را با پر کردن خلا موجود در ریشه های باور و اعتقاد دانشجویان دانست و افزود: برای رسیدن به هدف مورد نظر باید زیرساخت های فرهنگی را در آن موضوع فراهم کنیم. ممکن است بخشی از این بدحجابی ها و حرکات نامناسب فرهنگی که در جامعه و دانشگاه های ما ایجاد شده امنیتی و در تقابل با نظام باشد، اما اکثر آنها و شاید بیش از 95 درصد آنها ریشه در ضعف باورها و اعتقادات افراد دارد. اگر این ریشه های اعتقادی را تقویت کنیم قطعا به دنبال آن شاهد تحولات عمیق فرهنگی در دانشجویان خواهیم بود. وقتی در فضای مدرسه کسی را نداریم که از موضوع عفاف و حجاب دفاع کند و فلسفه آن را برای دانش آموزان تبیین کند نباید انتظار نتیجه مناسب داشته باشیم.

کار برای اصلاح باورها پیچیده تر از کارهای آموزشی است

عضو نهاد مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: آنچه امروز مشاهده می کنیم حاصل رفتار مسئولین فرهنگی ما و بی توجهی آنهاست. باید در مقابل این مشکلات فرهنگی رفتار فرهنگی داشته باشیم و به مقابله فرهنگی بپردازیم نه اینکه با رویکرد امنیتی و نظامی بخواهیم مسائل فرهنگی را حل کنیم.

پژمان فر به نحوه برخورد با ناهنجاری های فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم رفتار مردم را اصلاح کنیم باید باورها را اصلاح کنیم. این کار عمیق اصلاح باورها یک کار تربیتی است و نسبت به کارهای آموزشی بسیار پیچیده تر و زمانبرتر است. باید برای تربیت اخلاقی برنامه داشته ریزی کنیم البته نباید انتظار داشته باشیم به سرعت و در زمان کوتاه به نتیجه برسد.

باید دانشجویان را از سطح قرائت قرآن به تدبر در قرآن و تفسیر رساند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت مباحث قرآنی و تلاش برای مانوس کردن دانشجویان با قرآن کریم، گفت: در حوزه توسعه بهره برداری از قرآن و ارتباط با قرآن باید عوامل متعددی را کنار هم داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. در ابتدا باید انگیزه های درونی دانشجویان را نسبت به انس و ارتباط با قرآن در آنها شکل داد. در این راستا هم باید در دورانی که توسط آموزش و پرورش در دوره های ابتدایی و متوسطه تربیت می شوند و دوره های تحصیلی را طی می کنند پس از آموزش قرائت قرآن، عواملی که موجب تعلق خاطر پیدا کردن و انس با قرآن می شود را برای آنها فراهم کرد.

پژمان فر با تاکید بر طراحی برنامه برای دوره های دانش آموزی در زمینه های قرآنی، اضاف کرد: قرآن توانمندی های زیادی دارد و می تواند برای انسان ها راهگشا باشد، ما این باوری نیست که بخواهیم فقط در سطوح عالی دانشگاهی برای دانشجویان ایجاد کنیم. گاهی شخصیت فرد در مواجهه با این موضوع در مسیر دیگری شکل گرفته باشد و به راحتی نتوانیم وی را به سمت انس و بهره برداری با قرآن بکشیم و با اندیشه های قرآنی ارتباط دهیم. لذا بخشی از کار را باید در دوره بتدایی و متوسطه انجام دهیم. ما در سطوح عالی دانشگاه باید دانشجویان را از سطح قرائت و روخوانی قرآن و معانی سطحی آن گذرانده و با تدبر در قرآن و تفسیر آن آشنا کنیم.

فقدان برنامه ریزی کلان برای امور قرآنی در نظام آموزشی

وی افزود: به کارگیری اساتید مجرب و توانمند و تخصیص اعتبارات مناسب برای این امور می تواند منجر به انس واقعی این قشر فرهیخته با قرآن شود. البته همانطور که اشاره شد باید از اولین سنین برای دانش آموزان در مقاطع مختلف برنامه ریزی کرد و افراد را با یک برنامه بلندمدت مشخص که برای هر مقطع سنی طراحی شده به درجه ای از سواد قرآنی برسانیم. با فراهم کردن این مقدمات می توانیم در سطح آموزش عالی آنچه که از دانشجویان در حوزه قرآنی، مطلوب و مورد انتظار است شاهد باشیم. امروز متاسفانه در آموزش و پرورش و آموزش عالی ما فراوان افرادی هستند که مقاطع بالای تحصیلی را گذرانده اند و از قدرت روخوانی صحیح قرآن هم توانایی ندارند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به فقدان برنامه ریزی کلان برای امور قرآنی گفت: اگر تاکنون کسی کاری در عرصه قرآن کرده، فردی بوده و نظامات آموزشی و مدیران ما برای ارتقا و توانمندی قرآنی و انس با قرآن در بین دانش آموزان و دانشجویان در خلا برنامه ای هستند و کوتاهی های زیادی انجام داده اند. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان با انگیزه شخصی خودشان خارج از مدرسه و دانشگاه آموزهای روخوانی، روانخوانی و تجوید فراگرفته اند و در این حوزه کارهایی انجام دادند که فردی بوده است.

برخی مشکلات فرهنگی کشور ناشی از آموزش‌های پنهان رسانه ملی است

نماینده مردم مشهد مقدس در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد رسانه ملی در ایام ماه مبارک رمضان گفت: صداوسیما تلاش هایی برای بهبود عملکرد خود انجام میدهد، اما تولید برنامه رسانه ای احتیاج به کار کارشناسی عمیق دارد تا صدا و سیما را تبدیل به دانشگاه کند.

پژمان فر بخشی از مشکلات فرهنگی کشور را ناشی از آموزش های پنهان رسانه ملی دانست و افزود: بخشی از مشکلات فرهنگی کشور ناشی از آموزش های پنهانی که صداوسیما به مخاطبان خود اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان و باقی اقشار می دهد است.

وی عملکرد صداوسیما را در بخش سیاسی و خبر نسبت به دیگر بخشهای این سازمان بهتر ارزیابی کرد و گفت: صداوسیما باید جدی گرفته شود. به نظر من در حوزه سیاسی و خبر صداوسیما اشکالات کمتری نسبت به دیگر بخش های رسانه ملی وجود دارد که امیدواریم به همت جوانان مومن انقلابی تحولات عمیقی در صداوسیما صورت بگیرد.

این نماینده مجلس در خصوص تصمیمات اخیر دولت برای تعطیلی دانشگاه صداوسیما گفت: متاسفانه این تصمیم از اشکالات دولت است. دولت نه تنها اعتقاد به وجود این دانشگاه ها ندارد بلکه احساس مسئولیت می کند که در مقابل این مساله بایستد. البته امیدواریم در آینده به نتیجه مناسبی در این خصوص برسیم، زیرا امید ما به همین جوانان مومنی است که در این عرصه ورود کردند و امیدواریم بتوانند فتح الفتوحی داشته باشند.

خبرنگار: محمد توحیدی‌راد

کد خبر: 956844

وب گردی

وب گردی