مشکل شوری آب در خرمشهر و آبادان قابل حل است؟

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: حداکثر تا پایان تیر ماه خط انتقالی دوم غدیر به بهره برداری خواهد رسید و تمام آب مصرفی شهرستان های آبادان و خرمشهر از سمت بهمن شیر قطع خواهد شد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، شوری آب شرب در آبادان با طی کردن روند نزولی به کف رسیده و در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

این شوری با سابقه‌ای دیرینه‌ در آبادان به معضلی بزرگ و اساسی تبدیل شده که زندگی را در این شهر مختل کرده است.

در حال حاضر آب در آبادان نه تنها به هیچ وجه قابل شرب نیست بلکه برای شستن صورت هم مناسب نیست، چون باعث سوزش چشم‌ها می‌شود.

طبق گفته برخی از مسئولان طی هشت ماه گذشته برای حل این مشکل، مذاکراتی با وزیر نیرو، مدیران آب و فاضلاب، سازمان آب و برق استان صورت گرفته و قرارشده تا در تیر ماه سال جاری با وصل شدن خط دوم طرح غدیر حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب به حجم ورودی آب آبادان اضافه شود که حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب از آب این شهرستان را تأمین کند.

روز گذشته غلامرضا شریعتی در نشست شورای پایایی منطقه ای برق خوزستان در استانداری، اظهار داشت: در حال حاضر EC آب لوله کشی در خرمشهر و آبادان 6 هزار میکروموس و در مقطع نهر مارد 13 هزار میکروموس است.

وی افزود: اگر کشاورز آبی برای نوشیدن نداشته باشد، معیشت وی نیز به خطر می افتد، آن وقت دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد بنابراین باید اهتمام بورزیم و پیش از بحران مساله را حل کنیم.

فرامند هاشمی زاده معاونت امور عمرانی استانداری خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: استاندار خوزستان به دلیل آن که قصد نظارت بر عملکرد شرکت آبفای را داشته چندین جلسه برگزار کرد و موضوع شوری آب در مناطق را بررسی کردیم.

وی افزود: شهرستان آبادان تقریبا به 150 هزار مترمکعب آب در روز نیاز دارد که حدود 100 هزار مترمکعب از آب شیرین کن و آب غدیر استفاده می کند و همچنین حدود 40 هزار متر مکعب هم از بهمن شیر(یکی از شاخه‌های رود کارون) دریافت می کند.

معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: آب بهمن شیر از بابت EC بالا و اختلافی که با آب شیرین کن و آب غدیر دارد نسبتا به یک EC مناسبی رسیده بود، اما اخیرا مشکلی برای خط انتقال آب غدیر ایجاد شد و چند روزی این مقدار شوری آب در آبادان و خرمشهر افزایش پیدا کرد.

هاشمی زاده اظهار داشت: اخیرا با تلاش هایی در حد معمول و مقدور رفع مشکل شده است.

وی با بیان این که خرمشهر نزدیک به 90 هزار متر مکعب آب نیاز دارد، گفت: حدود 70 هزار مترمکعب آب مصرفی این شهرستان از غدیر تامین می شود؛ البته اخیرا در خرمشهر آب شیرین کنی راه اندازی شده است.

معاون عمرانی استانداری تصریح کرد: برای آن که این آب از نظر شوری به صورت سالم تری به دست مردم برسد، EC آن از خط انتقالی دومی که از طرح غدیر احداث شده متعادل می شود و حداکثر تا پایان تیر ماه این خط به بهره برداری خواهد رسید. در این صورت تمام آب مصرفی شهرستان های آبادان و خرمشهر از سمت بهمن شیر قطع و از سوی خط غدیر تغذیه خواهند شد زیرا EC مناسب با کیفیت بالاتری خواهد داشت.

وی با بیان این که تمام تلاش ها انجام شده تا چنین مشکلاتی دیگر به وجود نیاید، گفت: تقاضای ما از مردم عزیز خوزستان آن است که تاکنون صبر و حوصله داشتند حتی صبر و حوصله آنها بیشتر از تلاش ما بوده و همکاری خوبی با ما داشتند، امیدواریم در این مدت هم فرصتی به سازمان آبفای و شرکت آب و برق خوزستان دهند.

هاشمی زاده ادامه داد: آبرسانی دو بخش دارد یک بخش از آن تامین است یعنی محل برداشت و انتقال آب است و دیگری بخش آب و برق است که قسمت توزیع در داخل شهر با شرکت آبفای خوزستان انجام می شود؛ البته در شهرهایی که رودخانه هست این موضوع تفاوت دارد منتها متولی انتقالی که از سمت غدیر صورت می گیرد سازمان آب و برق بوده و مجری و پیمانکار این موضوع هم قرارگاه خاتم است.

901/990

کد خبر: 956849

وب گردی

وب گردی