پشت پرده نامه اخیر اصلاح طلبان درباره مذاکره با آمریکا چیست؟

یک تحلیل گر مسائل سیاسی، پشت پرده نامه اخیر برخی چهره های اصلاح طلب درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا بررسی و ارزیابی کرد.

دکتر رضا واعظی تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به نامه برخی فعالان سیاسی مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا اظهار داشت: این اقدام بیش از این که راهکاری برای حل معضلات کشور باشد، یک "فرار رو به جلو" برای فاصله گرفتن از دولت و عوام فریبی برای بهره گیری در انتخابات آینده کشور است.

وی افزود: جریانی که این نامه را امضا کرده اند و منتصب به جریان "اصلاحات" هستند، به این جمع بندی رسیده اند که دیگر باید از دولت فاصله بگیرند زیرا پروژه ها و نسخه هایی که برای دولت نوشته اند نتیجه ای نداشته و لذا در انتخابات آتی از شرایط بسیار بدی برخوردارند.

واعظی ادامه داد: این جریان از هم اکنون به این فکر است تا که با راه اندازی یک بازی جدید، هم افکار عمومی را از ناکامی هایی که داشته اند منحرف کنند و هم بتوانند بار دیگر یک رویکرد عوام فریبانه برای انتخابات فراهم نمایند.

این تحلیل گر سیاسی با بیان این که این جریان به دنبال سوء استفاده از افکار عمومی به نفع خود است تصریح کرد: آن ها به دنبال این هستند که بخشی از بدنه جامعه را که از سواد رسانه ای کمتری برخوردار هستند تحت تاثیر قرار دهند و بتواننند آن ها را فریب دهند.

وی تاکید کرد: تجربه جمهوری اسلامی در طول این 40 سال نشان داده است که هر زمان نگاه جمهوری اسلامی ایران به خارج از مرزها بوده است باعث شکست و برخی سرخوردگی ها و تبعات سیاسی اجتماعی در داخل کشور شده است.

واعظی نگاه خوش بینانه به نامه اخیر اصلاح طلبان را آماده شدن آن ها برای انتخابات آینده ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم نگاه بدبینانه داشته باشیم باید بگوییم که این جریان چه خواسته و چه ناخواسته به پیاده نظام جریان ضد انقلاب و برانداز در داخل کشور تبدیل شده اند.

این تحلیل گر سیاسی با تاکید بر این که این نامه با نظرات اخیر دولتمردان فاصله زیادی دارد اذعان داشت: دولت پس از خروج آمریکا از برجام، خواسته اش این بود که در داخل کشور یک نوع تک صدایی برای تامین منافع ملی به وجود آید؛ حال این سوال به وجود می آید که اصلاح طلبان که خود را مدافع دولت می دانستند و هم پیاله دولت هستند، با چه هدفی اقدام به نوشتن همچین نامه ای کرده اند تا بار دیگر جریان های سیاسی در داخل کشور به جان هم بیفتند؟

وی اظهار کرد: این نامه به شدت ابهام دارد و نشان دهنده آن است که صحنه گردانان آن کسانی هستند که دنبال تشدید اعتراضات و نارضایتی های عمومی هستند و همچنین افزایش انتظارات عمومی نسبت به موضوعی که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

واعظی گفت: اگر فرض کنیم که سرمداران این جریان به دنبال حل مسائل کشور هستند که نیستند، سوال این است که مگر یک انسان عاقل از یک سوراخ چند بار گزیده می شود؟ مگر جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده هسته ای با آمریکا مذاکره نکرد؟ کل برجام که این آقایان ژست آن را گرفتند و دیپلمات های خود را امیر کبیر خطاب کردند مگر با مذاکره مستقیم با آمریکا به دست نیامده بود؟ بنا براین طرف اصلی مذاکرات ایالات متحده آمریکا بود.

این تحلیل گر با اشاره به ناکام ماندن برجام بیان کرد: متاسفانه این آقایان اقتصاد جامعه، فرهنگ و روان اجتماعی را به این توافق ارتباط دادند و در نهایت هیچ خروجی برای کشور نداشت؛ آن ها تمام اقتصاد و اشتغال را معطل نگه داشتند و آن را به یک موضوع خارجی ربط دادند. با توجه به این ناکامی با چه منطقی دوباره با آمریکا مذاکره کنیم؟

وی با بیان این که مشکل اصلی آمریکا موجودیت ایرانی است گفت: آن ها می دانند که این موجودیت مخل منافع زیاده خواهانه آن ها است و لذا هر کس در راستای این منافع اقدام کند، در واقع در پازل آن ها بازی کرده است.

واعظی افزود: سوال اساسی که باید از برخی دوستان اصلاح طلب پرسید این است که اولا به چه قیمتی بار دیگر شرایط روانی در جامعه ایجاد کنیم که اشتغال و تولید و اقتصاد را به یک موضوعی که هیچ خروجی ندارد گره بزنیم؟ دوما این که دلیل این اقدامات چیست و پشت پرده چیست و آیا عروسک گردانانان شما در خارج مرزها هستند یا خیر؟

این تحلیل گر سیاسی با اشاره به اظهارت غلامحسین کرباسچی درباره مشکلات کشور اظهار داشت: کرباسچی بارها تاکید کرده است که مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت است بنابراین با چه منطقی مشکلات کشور را به مسئله خارجی ارتباط می دهید و حتی اظهارات خودتان را نیز نقض می کنید.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاح طلبان به دنبال ایجاد یک راه برای فاصله گرفتن از دولتی هستند که در پروژه های خود ناکام مانده است؛ و همچنین به دنبال ارائه راهکارهای عوام فریبانه جدیدی هستند تا بتوانند در انتخابات آتی از آن بهره بگیرند. افکار عمومی هم آگاه است و فریب آن ها را نخواهد خورد.

302

کد خبر: 956920

وب گردی

وب گردی