وزیر نیرو: جذب بیش از 2.7 میلیارد یورو فاینانس خارجی  برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها

وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو، تاکنون پروژه هایی به ارزش بیش از دو میلیارد یورو را آغاز کرده و برخی از آنها را نیز به پایان رسیده است، گفت: انتظار می رود بتوان بیش از 4 میلیارد یورو سرمایه دیگر برای طرح های آتی از این بانک ها جذب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در دوازدهمین همایش بین المللی انرژی که با شعار سامانه های خلاق در زنجیره انرژی، آب، محیط زیست که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، اظهار کرد: بیش از یک سده اخیر، انرژی همواره مهم ترین انگیزه و پیشران رقابت ها، همکاری ها، پژوهش و نوآوری ها و نیز جنگ و سازش های بشری بوده است. لذا هیچ موضوعی به اندازه دستیابی به منایع انرژی و بهره برداری از آنها در تنظیم سیاست ها، تدوین رهبردها و اجرای برنامه کشورها، مهم و اثر بخش نبوده است. اگرچه دسترسی به این منابع، بسیاری از درهای توسعه و رفاه را به روی جامعه بشری گشوده است اما بهره بردای غیرمدبرانه و مسئولانه از این ابزار کارآمد و نادیده انگاشتن پیامدها و آثار منفی آن ما را در دام مشکلاتی گرفتار کرده است.

اردکانیان افزود: آلودگی های محیط زیستی اعم از آب، هوا و خاک و آثار ناشی از آن ها مانند تغییرات اقلیم، حوادث طبیعی و کاهش منابع ارزشمند زیستی مانند آبهای سطحی، ذخایر زیرزمینی و اقیانوسی، همه و همه از پیامدهای مصرف گشاده دستانه و بی پروای انرژی و به ویژه سوخت های فسیلی است.

وزیر نیرو گفت: امروزه جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری و همدلی دولت ها، ملت ها، سازمان ها و نهادهای اجرایی و پژوهشی برای طرح و چاره جویی چالش های بزرگ است. برای همه ما روشن است که دیگر مرز و فاصله سیاسی و اختلافات فرهنگی و اجتماعی در تغییرات اقلیمی، حوادث ویرانگر آب و هوایی، ریزگردها و رویدادهایی از این دست مهم نیست و زندگی همه مردمان پهنه گوناگون را مستقیم یا غیر مستقیم به یکسان تهدید می کند و مشکلات زیست محیطی به اقتصادی، اقتصادی به اجتماعی، سیاسی و امنیتی تبدیل می شوند.

اردکانیان افزود: به رغم مشکلات و موانع یاد شده یکی از جهت گیری اصلی دولت ایران و نهادهای حاکمیتی فعال در حوزه انرژی، ترسیم نقشه راه توسعه و پیشرفت صنعت در هماهنگی با تعهدات زیست محیطی کشور در جامعه جهانی است.

او ادامه داد: همکاری مستمر و فعال ایران با نهادهایی چون شورای جهانی انرژی، منشور جهانی انرژی، کنفرانس تغییرات اقلیمی بیانگر عزم جدی ایران برای همگامی و همیاری با جامعه جهانی در این گذار است.

اردکانیان گفت: ایران در سال های اخیر در راستای کاهش انتشار گاز گلخانه ای و انطباق با پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم، براساس اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت(CDR)، همواره از فعالیت های بین المللی حمایت های لازم را به عمل آورده است.

وزیر نیرو یادآور شد: ایران با بهره گیری از منابع مالی بانک های توسعه ای مانند"بانک توسعه اسلامی"، بانک توسعه و تجارت اکو" و بانک توسعه زیرساخت آسیایی" تاکنون پروژه هایی به ارزش بیش از دو میلیارد یورو را آغاز کرده و برخی از آنها را نیز به پایان برده است. انتظار می رود بتوان بیش از 4 میلیارد یورو سرمایه دیگر برای طرح های آتی از این بانک ها جذب کرد.

او تاکید کرد: همچین می توان به بیش از 2.7 میلیارد یورو فاینانس خارجی در طرح های ارزشمند بازیافت آب و افزایش راندمان نیروگاه های برق و بسیاری از طرح های زیرساختی دیگر که برای دستیابی به تعهدات زیست محیطی کشور مهم هستند اشاره کرد.

اردکانیان افزود: من و همکارانم در وزارت نیرو در تلاش بودیم که در طراحی راهبردها و تنظیم برنامه‌های صنعت آب و برق، با توجه به نگرانی‌ها و تعهدات زیست محیطی در این عرصه، رویکردی جامع‌نگرانه را در پیش بگیریم و به گونه‌ای که طرح‌ها و چالش‌ها را در یک بستر به هم پیوسته ارزیابی کرده و از حل مسائل به صورت نقطه‌ای و بدون توجه به آثار جانبی آن‌ها در دیگر زمینه‌ها بپرهیزیم.

وزیر نیرو از تلاش های وزارت خانه متبوعش در تبیین و استقرار مبانی حکمرانی خوب در ستادها و شرکت‌های وابسته گفت و بیان کرد: برای استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌ نهاد و ایجاد شفافیت در پاسخگویی بازیگران حوزه‌ی انرژی، آب و محیط زیست نگاهی نوین در راستای توسعه‌ی پایدار برقرار نماییم.

او با تاکید مجدد بر اینکه ما آماده‌ایم تا پیشنهاد همکاری و هم‌افزایی در این حوزه‌ها را به گرمی پاسخ دهیم، عنوان داشت: کماکان پذیرای نقش و مسئولیت خود به‌ عنوان یکی از کشورهای نقش‌آفرین جهان در زمینه‌ی تولید و صادرات انرژی و یکی از کشورهای مهم و اثرگذار در سیاست و امنیت منطقه خواهیم بود.

402

کد خبر: 956943

وب گردی

وب گردی