کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی متوقف نشده است

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با تاکید بر این‌که با خروج ترامپ از برجام کار در فاز ۱۱ پارس جنوبی متوقف نشده است، توضیحاتی را در مورد آخرین پروژه‌های نفتی کشور ارائه کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامرضا منوچهری در نشستی با اشاره به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: در برخی از اخبار گفته می‌شود که این پروژه متوقف شده است اما باید گفت پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از خروج ترامپ از برجام و احتمال خروج توتال جلو رفته و کارهای طراحی و مناقصه انجام شده است. حتی نتایج مناقصات مشخص شده و آماده ابلاغ است.

او با تاکید بر این‌که در انجام پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی زمان از دست نرفته است، تصریح کرد: در قرارداد توسعه این فاز خروج توتال پیش بینی شده بود و بر همین اساس سی ان پی سی چین جایگزین توتال خواهد شد. چنانچه این شرکت چینی هم در فاز ۱۱ نماند، شرکت پتروپارس عملیات توسعه فاز ۱۱ را انجام خواهد داد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در مورد این‌که گفته می‌شود چرا از همان ابتدا توسعه فاز ۱۱ به عهده پتروپارس گذاشته نشد توضیح داد: زیرا در آن زمان و حتی همین حالا هم نگران تامین مالی پروژه و همچنین اجرای فاز دوم توسعه فاز ۱۱ که همان ایستگاه تقویت فشار است، هستیم. البته فاز دوم این طرح در سه یا چهار سال آینده اجرا خواهد شد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد شرایط در آن زمان به چه صورت است.

منوچهری با تاکید بر این‌که دراجرای طرح توسعه فاز ۱۱ زمان و سرمایه از دست نرفته است، گفت:‌هر شرکت دیگری هم به غیر از توتال این طرح را انجام می‌داد به همین زمان برای انجام مطالعه و مناقصه نیاز داشت.

او در پاسخ به این سوال که هزینه ۹۰ میلیون دلاری که توتال در فاز ۱۱ انجام داده است را چه کسی باید پرداخت کند، اظهار کرد: اگر اپراتور شرکت چینی سی ان پی سی آر باشد از طریق این شرکت هزینه‌های توتال پرداخت خواهد شد. این شرکت چینی از نظر توان مالی از توتال هم قوی‌تر است.

فاز ۱۴ پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در ادامه در مورد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد: توسعه این فاز برعهده کنسرسیومی به رهبری سازمان گسترش و متشکل از شرکت‌های مپنا، تاسیسات دریایی و غیره است. طرح توسعه بخش دریایی این فاز جلوتر است و اولین خط فاز ۱۴ در مدار تولید قرار گرفته و یکی از سکوها نیز راه‌اندازی شده است. در حال حاضر از این فاز ۵۰۰ میلیون فوت مکعب برداشت می‌شود که به این میزان تا سه ماه آینده ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دیگر اضافه خواهد شد و به طور کلی برداشت از فاز ۱۴ به یک میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

او با بیان این که پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: سکوهای فاز دوم فاز ۱۴ پارس جنوبی در یارد بوشهر در حال تکمیل است و تا پایان سال به مدار تولید خواهد رسید. به عبارت دیگر تا پایان امسال یک میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود تا یک میلیارد بعدی بعد از تکمیل پالایشگاه و در سال آینده برداشت خواهد شد.

تکمیل فازهای ۱۳، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی تا پایان سال

منوچهری با بیان این‌که فاز ۱۳ رو به اتمام است، ادامه داد: مراحل مختلف راه‌اندازی فازهای ۲۲ و ۲۴ نیز در حال انجام است و تا پاییز پالایشگاه‌های فازهای ۲۲ و ۲۴ و ۱۳ به مدار تولید خواهد آمد و این دو پروژه کلا تا پایان سال به مدار تولید می‌آیند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان این‌که ظرفیت تولید در پارس جنوبی ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، گفت: با ۲.۵ فازی که تا پایان سال در پارس جنوبی تکمیل می‌شود به ظرفیت گاز کشور حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی تا پایان سال به حدود ۶۹۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

او ادامه داد: ظرفیت کاندنسیت ۲۰ فاز در پارس جنوبی ۶۵ هزار بشکه در روز است. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه تولید گاز کل کشور را ۹۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

صادرات گاز شامل تحریم‌های نفتی نمی‌شود

منوچهری در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید گاز در کشور، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز به نقطه‌ای رسیده است که نه تنها نیاز داخل را برطرف می‌کند و نیاز به واردات نداریم، بلکه می‌توانیم گاز را صادر کنیم. از سوی دیگر در زمینه‌ی کاندنیست هم در شرایط خوبی قرار داریم و در حال حاضر نه تنها نیاز به واردات گازوئیل نیست، بلکه صادرکننده گازوئیل هم شده‌ایم. همچنین دیگر نیازی به واردات بنزین نیست و در آینده نزدیک می‌توانیم بنزین را صادر کنیم.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل و تبدیل به بنزین می‌شود.

منوچهری با بیان این‌که صادرات گاز شامل تحریم‌های نفتی نمی‌شود، تصریح کرد: زیرا صادرات به صورت خط لوله است و ال ان جی نیست و فرآیند آن به روابط دو کشور بستگی دارد.

مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی برای توسعه لایه‌های نفتی

او در مورد این‌که مذاکره برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی در چه مرحله‌ای قرار دارد، افزود: مذاکره با مرسک به دلیل اشتراک این شرکت با توتال متوقف شد. در حال حاضر شرکت‌های داخلی و خارجی مطالعات این میدان را انجام می‌دهند، اما هنوز به مرحله‌ی نوید قرارداد نرسیده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان این‌که تولید از این میدان در حال حاضر ۲۰ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: مطالعات این میدان بسیار پیچیده است. قبل از این‌که از نظر مطالعات به اغنا نرسیم قرارداد جدید نخواهیم داشت. شرکت‌های ایرانی اعلام کردند که کار حفاری را انجام می‌دهند و توان آنها ۱۵۰۰ متر است. باید به رقم‌های بالاتر برسیم.

آخرین اخبار از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین

منوچهری در مورد ‌آخرین اخبار مذاکره با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین، ادامه داد: مذاکرات با گازپروم برای میدان آذر و چنگوله ادامه دارد. مذاکرات یاران نیز پیش می‌رود. قرارداد فرزاد هم به زودی امضاء خواهد شد.

آخرین اخبار از اجرای بسته‌های ۶ میلیارد دلاری

او در ادامه با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۱۳۹۷ انتخاب شد، گفت: وزارت نفت با توجه به استعداد میادین، میادین مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره و نفت مرکزی را در قالب پروژه‌هایی تعریف کرد. شرح کار ارائه شد و مطالعه پایه توسط دو مشاور مادر صورت گرفت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه، ادامه داد: مشاور اویک برای نفت مرکزی و فلات قاره و پتروپارس برای مناطق نفت خیز جنوب انتخاب شدند. مراحل مختلف طی شد و توانستیم به اسناد قابل قبولی برسیم. مناقصه‌ها نیز آغاز شده است.

منوچهری با بیان این‌که ارزش کلی این بسته‌ها بیش از شش میلیارد دلار است، گفت: این پروژه‌ها صنعت پیمانکاری ایران را به حرکت در خواهد آورد و همه دکل‌های دریایی را به کار می‌گیرد و اشتغال عمده‌ای ایجاد می‌کند. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها از داخل تامین خواهد شد، زیرا تاکید وزیر این بوده است و دراین راستا لیست تجهیزاتی که می‌توانستیم در داخل تامین کنیم، تهیه شده است.

او با بیان این‌که تنها در دو صورت تجهیزات از خارج کشور تهیه خواهند شد، توضیح داد: اگر تجهیزات در ایران ساخته نشود یا محدود باشد پیمانکاران اجازه دارند تجهیزات را از خارج از کشور تهیه کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته برای اجرای پروژه‌ها پول داشتیم، اما تجهیزات و نیرو نداشتیم. شرایط در حال حاضر برعکس است. در ایران در حال حاضر حدود ۹۰ دکل خشکی و ۱۶ دکل دریایی است که مالکیت ایرانی دارد. امیدواریم سیستم بانکی و مالی به کمک ما بیاید، زیرا این بخش سودآورترین بخش کشور است.

منوچهری افزود: براساس ماده ۱۲ قانون تسهیلات با ۵۰ درصد درآمد این پروژه‌ها می‌توانیم هزینه‌ها را برگردانیم.

او در مورد برگزاری مناقصه‌ها، توضیح داد: شش مناقصه در مناطق نفت ‌خیز جنوب شامل منصوری، آسماری، رامشیر، لالی آسماری، کبود و نرگس برگزار خواهد شد. مناقصات فلات قاره شامل اسفند و سیوند برگزار شده و مناقصه نفت مرکزی مطلق به میدان دانا است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان این‌که تاکنون ۱۷ شرکت E&P به مناقصات دعوت شده‌اند، افزود: ۱۳ شرکت به عنوان شرکت حفاری احراز صلاحیت شدند. همچنین ۲۲ شرکت پیمانکار ای پی سی رتبه یک نفت گاز دعوت شده‌اند و در آینده ۱۷۹ شرکت پیمانکار رتبه یک نفت گاز دعوت خواهند شد. انتظار داریم تا پایان سال مناقصه‌ها برگزار شود.

تفاهمات خوبی برای نفت خزر انجام شده است

منوچهری در ادامه با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه با آذربایجان برای نفت خزر، گفت: تفاهمات خوبی انجام شده است. میادین خزر یا مشترک هستند یا در مورد آنها اختلاف‌نظر وجود دارد. این میادین در آب‌های عمیق قرار دارند و اکتشاف و انتقال نفت آنها به خشکی بسیار دشوار است. نوع کار در دریای خزر با جنوب متفاوت است.

401

کد خبر: 957006

وب گردی

وب گردی