برآیند سیاستگذاری دارویی با منافع ملی و داروسازی همسو نیست

رییس انجمن داروسازان تهران گفت: سیاست غلط دولت در ثابت نگه داشتن قیمت دارو در حالی که هزینه ها به شدت افزایش پیدا کرده و همچنین تاخیر در مطالبات داروخانه ها از بیمه ها داروخانه ها را فلج کرده است.

به گزارش ایسکانیوز رییس انجمن داروسازان تهران در مورد آیین نامه جدید داروخانه ها گفت: آیین نامه هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و اطلاعات جسته گریخته ای می رسد اما آنچه مشخص است اینکه یک بخش آن به عنوان بخشنامه در مورد سقف و تعداد داروخانه ها ابلاغ شده است.

دکترسیدحمیدخویی با اشاره به اینکه پیش از این وجود 8 مطب در محله ای برای تعیین فاصله و حریم داروخانه تعیین شده بود گفت: آن چیزی که از آیین نامه تا امروز دریافت کردیم این است که فاصله داروخانه ها نصف شده و از فاصله 8 مطب به 4 مطب رسیده است.

وی تاکید کرد: در مجموع بر آیند سیاستگذاری دارویی با منافع ملی و داروسازی همسو نیست که می تواند به شیفت شدن داروخانه ها از مناطق محروم به مناطق بالای شهر بینجامد.

به گفته دکتر خویی با این کار،جمعیت جنوب شهر برای دسترسی به امکانات دارویی بهتر، در بخش های شمالی تر شهر متمرکز می شوند که بر خلاف عدالت در عرضه خدمت رسانی خواهد بود.

رییس انجمن داروسازان تهران افزود: ابلاغ آیین نامه به خودی خود به طور جدی اقتصاد داروخانه ها که فلج شده است را به نابودی می کشاند.

وی گفت: سیاست غلط دولت در ثابت نگهداشتن قیمت دارو در حالی که هزینه ها به شدت افزایش پیدا کرده و همچنین تاخیر در مطالبات داروخانه ها از بیمه ها داروخانه ها را فلج کرده است.

دکتر خویی اضافه کرد: تصور کنید یک داروخانه با مطب چهار پزشک اداره شود که ممکن است یکی از پزشکان دندانپزشک باشد که گزینه های محدود دارویی دارند و در مقابل یک متخصص پوست و مو باشد که هر نسخه اش 300 تا 400 هزار تومان است که به اعتقاد من این تاثیر و بازتاب مثبتی برای مردم و داروسازان و نظام سلامت دارد.

شتاب‌ زدگی در تغییر آیین‌ نامه تأسیس داروخانه‌ ها

چندی پیش حمید خیری رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفته بود این همه شتابزدگی برای تغییر آییننامه و تأسیس داروخانه‌ها نشان از آن دارد که سازمان غذا و دارو تبدیل به عامل اجرایی یک دستور بالادستی شده است و این آییننامه در سطوح کارشناسی هنوز مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار نگرفته است.

وی گفته بود اگر هدف اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان جوان رشته داروسازی(Pharmacy) است، باید عرض کنم که مشکل فارغ‌التحصیلان، تصدی‌گری حداکثری دولت در بازار دارویی است.

خیری با اشاره به اینکه دولت به جای اصلاح آییننامه، باید سهم 50 درصدی خود از بازار دارویی را کاهش دهد گفته بود: اینکه کاری کنیم که همه فارغ‌التحصیلان داروسازی به سمت تأسیس داروخانه هدایت شوند، نیاز به سازوکاری دارد که متأسفانه دولتمردان نسبت به آن توجهی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بیش از حد تعداد داروخانه‌ها، اقتصاد داروخانه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و نتیجه آن ایجاد انحراف اقتصادی در داروخانه است گفته بود : تغییر دادن آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها با این سرعت و شتاب،‌ نتیجه‌ای جز اختلال در توزیع دارو ندارد و موجب می‌شود دستاوردهای نظام دارویی(Drug system) که طی چند دهه حاصل شده است، آسیب جدی ببیند.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 957018

وب گردی

وب گردی