هاشمی‌مقدم: مراکش «پسر بچه» بود و شاگردان کی‌روش «مَرد»/ بردن ایران، کار هر تیمی نیست

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: بازی ایران – مراکش، دیدار بین «پسر بچه ها» و «مردها» بود که «مردها» به طور صددرصد، بازیکنان ایران بودند.

امیر هاشمی مقدم در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد این که برخی از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال، پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش را «شانسی» قلمداد کردند، اظهار داشت: نمی دانم افرادی که پیروزی مقابل مراکش را «شانسی» می دانند، کدام بازی را نگاه کرده اند. شاید آنها مشغول بازی دیگر بوده اند ولی من باور دارم «شانس» وجود ندارد، بلکه «شانس» را به وجود می آوریم. بازی ایران – مراکش، دیدار بین «پسر بچه ها» و «مردها» بود که «مردها» به طور صددرصد، بازیکنان ایران بودند.

مراکش با غرور وارد زمین شد
وی ادامه داد: ایران جنگید، مبارزه کرد و خواست که پیروز شود و پیروز هم شد. حتما نباید پیروزی یک تیم حاصل به وجود آوردن 10 موقعیت گل مختلف باشد. به نظر من، مراکش با غرور وارد زمین شد. من کاری به مراکش ندارم و با ایران‌مان کار دارم. اگر فکر می کنند مراکش دو، سه موقعیت گل داشت و استفاده نکردن از آنها به خاطر بی‌دقتی‌شان بود، این طور نیست بلکه دلیلش این بود که هم کیفیت لازم را داشتیم و هم نمی خواستیم گل بخوریم.

ایران درس بزرگی به فوتبال دنیا داد
سرمربی تیم دوم نایمخن هلند تصریح کرد: در یک صحنه توپ در محوطه 18 قدم ما سرگردان بود و سه، چهار بار به سمت دروازه ما زده شد، اگر حرکت بازیکنان ایران را تماشا کنید، می بینید با صورت، خود را جلوی توپ قرار می دادند که نشان دهنده کیفیت ماست. زمانی این اتفاق می افتد که شما، شانس را از بین می برید یا به وجود می آید. شانس خود به خود ایجاد نمی شود و متأسفم که برخی این گونه فکر می کنند. بچه های ایران واقعا زحمت کشیدند و از لحاظ فیزیکی و تفکرات تاکتیکی، درس بزرگی به فوتبال دنیا دادند.

جام جهانی، جای بازی‌های خوب و زیبا نیست
هاشمی مقدم خاطرنشان کرد: فراموش نکنید ایران با کمترین امکانات به جام جهانی رفت ولی بیشترین کار را در بازی اول انجام داد. هیچ فرقی هم نمی کند چه اتفاقی افتاده، ما در حال حاضر 3 امتیاز داریم و صدرنشین گروه مرگ هستیم. جام جهانی، جای بازی های خوب و زیبا نیست. من بازی های آلمان و انگلیس را تماشا کردم و انگلیس را یکی از ضعیف ترین تیم های جام جهانی دیدم، هیچ patron و automatism در این تیم وجود ندارد. در آلمان هم هیچ گونه خلاقیتی دیده نمی شود و تعجب می کنم چرا مردم ما در فوتبال کشورشان این گونه فکر و صحبت می کنند.

بازی تماشاگر پسند برای طرفداران است و بازی خوب برای مربی
وی افزود: به نظر من، ما به عنوان یک تیم بازی مقابل مراکش را بردیم و باز هم تأکید می کنم اعضای یک تیم با هم می جنگند، با هم مبارزه می کنند و برای پیروزی تلاش می کنند و نیازی نیست بازی شما تماشاگر پسند باشد. بازی تماشاگر پسند برای طرفداران است و بازی خوب برای مربی. بچه ها بازی خوبی ارائه دادند و جواب شان هم پیروزی مقابل مراکش است. گل ما می توانست در دقیقه 5 یا 90 به ثمر برسد و به نظر من هیچ تفاوتی نداشت.

بردنِ ایران بسیار مشکل است
مهاجم سابق تیم فوتبال استقلال که در حال حاضر در روسیه به سر می برد، درباره این که آیا ایران مقابل اسپانیا کیسه گل خواهد شد یا خیر، گفت: بازی با اسپانیا بسیار مشکلی خواهد بود و کاملا با دیدار مقابل مراکش متفاوت است. ایران با کیفیت دیگری روبرو می شود. اسپانیا از نظر فنی قوی است و بازیکنانش، حرفه ای و آب دیده ترند. نباید فراموش کنیم که اسپانیا از تساوی مقابل پرتغال، زخمی است. ما جلوی هر تیمی شانس داریم. معتقدم ایران نمی تواند همه تیم ها را شکست دهد اما باور دارم بردنِ ایران بسیار مشکل است و کار هر تیمی نیست. ایران، تیمی است که سخت می شود مقابلش پیروز شد.

جلوی اسپانیا هم شانس پیروزی داریم
هاشمی مقدم ادامه داد: همه چیز روز بازی مشخص خواهد شد و بستگی دارد بازیکنان با چه انگیزه ای وارد زمین شوند. اعتقاد دارم حتی جلوی اسپانیا، شانس داریم. برگ برنده ایران در این بازی، تمرکز و بسته بازی کردن خواهد بود. هیچ بازیکنی از تیم ما نباید حتی برای یک لحظه، تمرکز دفاعی خود را از دست بدهد و فضاهای خالی باید بلافاصله پر شوند. اگر قرار است در خط میانی یا نزدیک به دروازه خودی، اسپانیایی ها را تحت فشار قرار دهیم باید تمرکز بالایی داشته باشیم.

بیرانوند نقش بزرگی مقابل اسپانیا دارد
وی افزود: فکر می کنم علیرضا بیرانوند، نقش بزرگی در این بازی خواهد داشت و با پرتاب های بلند و ضرباتش می تواند تأثیرگذار باشد. اسپانیا در ارتفاع بالا، بازی می کند و چه جلوی ایران و چه مقابل تیم های دیگر معمولا مدافعان آخرش در زمین حریف هستند. فضایی که پشت مدافعان اسپانیا ایجاد می شود، می تواند روزنه ای برای ما باشد تا بتوانیم از یکی، دو موقعیتی که گیرمان می آید، صددرصد استفاده را ببریم. بازی جلوی اسپانیا با تمام امکانات و ستاره هایش، سخت است ولی اسپانیایی ها چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند. در مقابل ایران هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد. ما می توانیم پیروز میدان باشیم. اگر بازیکنان ما با افکار و روحیه خوب بازی کنند، می بینیم چنین اتفاقی خواهد افتاد.

صعود ایران دور از دسترس نیست
کارشناس فوتبال ایران در خصوص اینکه آیا صعود به مرحله بعد امکان پذیر است یا رویایی دور از دسترس خواهد بود، تأکید کرد: فکر کردن به صعود صددرصد واقعی است و دور از دسترس نیست. ما الان سه امتیاز داریم و نباید چیزی که به دست آورده ایم را از دست بدهیم. ما در صدر جدول گروه B قرار داریم و فراموش نکنیم باید با تمرکز بالا، 2 بازی بعدی را انجام دهیم. 3 تیم دیگر حاضر در گروه ما باید با همدیگر بازی کنند و در نهایت فکر می کنم صعود ما اصلا دور از دسترس نیست. ایران مثل یک «تیم» می جنگد، یک تیم کامل و پرانگیزه دارد و خوشبختانه یک مربی هم داریم که از لحاظ تاکتیکی بسیار قوی است. کارلوس کی روش تشخیص بسیار خوبی از تمام برنامه های تیم های مقابلش دارد و شناخت زیادی هم از تیم خودش به دست آورده که کمک بزرگی به پیروزی و صعود ایران می کند.

604

کد خبر: 957051

وب گردی

وب گردی