هدف ما متحول کردن بازار سرمایه است/ افزایش ۳۰۰ درصدی کدهای معاملاتی در بهار امسال

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: همیشه منتظر بودیم که سهامداران به ما مراجعه کنند، اما حالا قصد داریم، فعال شده و خودمان به سراغ سهامداران برویم. قصد ما متحول کردن بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به آخرین عملکرد این رکن سازمان بورس افزود: از ابتدای سال 97 تاکنون بیش از 13 هزار و 16 نفر با دریافت کد معاملاتی وارد بازار سرمایه شده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 300 درصدی روبرو است.

او با اشاره به شرایط خاص سیاست خارجی کشور در فضای بین‌الملل و وضعیت سخت حاکم بر مبادلات سیاسی و تجاری عنوان کرد: گرچه بازار سرمایه پیش از هر تصمیمی تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرد و به آن واکنش نشان می‌دهد، اما با این وجود در حال حاضر حدود هزار و 100 کد معاملات خارجی در بازار سهام ایران فعال هستند که اغلب دارندگان این کدها در اروپا هستند.

به گفته مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی، در حال حاضر شرکتهایی از 43 کشور مختلف در بازار سرمایه ایران فعال هستند و با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه سهامدار شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

فهیمی افزود: پروژه مجمع آنلاین از طرح‌های پیچیده سمات بوده که برای اولین بار با کمترین خطای ممکن راه‌اندازی خواهد شد. فرایند برنامه‌ریزی در مورد این طرح از حدود 9 ماه قبل شروع و در حال حاضر مباحث حقوقی و مقرراتی آن با بیش از 2 هزار مستندات در حال تدوین و بررسی است.

او با بیان اینکه پیمانکار این پروژه در آذر ماه امسال سامانه مجمع آنلاین را به سمات تحویل خواهد داد گفت: فرایند برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یک شرکت به طور آنلاین به طور آزمایشی در سال جاری برگزار و رای‌گیری خواهد شد و بر اساس برنامه از ابتدای سال 98 این سامانه آماده ارائه خدمات به تمام ناشران بازار سرمایه خواهد بود.

بر این اساس پس از اطلاع‌رسانی در مورد قبل، حین و بعداز برگزاری مجمع به سهامداران از طریق روش‌های مختلف از جمله ارائه کد چهار رقمی می‌توان به طور مجازی وارد مجمع عمومی شرکت شد و به عنوان بخشی از حضار در مجمع حضور داشت.

او با بیان اینکه از این پس با کمک اصحاب رسانه می‌خواهیم شفاف تر از قبل شویم، در برابر سوالی مبنی بر اینکه شائبه نشت اطلاعات در سمات به عنوان تکراری ترین پرسش همیشگی بازار سرمایه تا کنون تا چد حد آسیب شناسی و اینکه آیا با چنین رخدادی مواجه بوده‌اید، گفت: نشت اطلاعات خلاف قانون و آموزه‌های دینی بوده و تردیدی نیست، کسی که بر خلاف این موارد اطلاعات را نشت می‌دهد، با ضمانت اجراهای حقوقی مواجه و امکان فعالیت در سمات را نخواهد داشت.

فهیمی ادامه داد: در دوره مدیریت من تعدیل یا اخراج نیرو در این زمینه وجود نداشته و چنانچه نشت اطلاعات صورت گیرد، با آن برخورد می‌شود، اما ابزار نگرانی و دغدغه از بابت نشت اطلاعات و بیان مطالب در این خصوص بدون مصداق صحیح نیست و باید خبرنگار پرسش بازار سرمایه را به شکل درست بیابد و مطرح کند.

مدیر عامل سمات افزود: پس از مجمع اخیر سمات و انتخاب اعضای هیات مدیره برنامه جدیدی برای خدمات این شرکت صورت گرفت که سامانه سجام (سامانه اطلاعات جامع مشتریان) در این بین مستقر و عملیاتی شده است.

به گفته او، به کمک این سامانه به طور قطع خواهیم توانست، اقدامات بسیار خوبی را به پیش ببریم. این سامانه پیش نیاز بسیاری از سامانه ها خواهد بود و از دو روز پیش ثبت نام سامانه آغاز شده است.

فهیمی ادامه داد: هر شخص حقیقی و حقوقی با یک بار ثبت نام در این سامانه خواهد توانست، وارد باشگاه مشتریان سود و دیگر نیازی به شناسایی‌های مکرر نخواهد داشت.

او گفت: به موجب این اتفاق کلیه فعالان بازار سهام موظف اند طی 6 ماه آینده در این سامانه وارد شوند. بر این اساس در صورتی که شخصی در این سامانه ثبت نام نکند، دیگر نخواهد توانست هیچ گونه خدماتی را از این بازار دریافت کند.

به باور این مقام مسئول، هر شخص حقیقی و حقوقی به صرف ثبت نام در این سامانه کد بورسی نیز دریافت خواهد کرد و تمامی نهادهای مالی قادر خواهند بود که این فرد را شناسایی کنند، بدون اینکه هیچ مدرک جدیدی بخواهند. همچنین برای ورود اعضای این سامانه به مجامع شرکت ها نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

به گفته فهیمی با این سیستم خواهیم توانست، سود سهام یا هر نوع اوراق بهاداری که هر شخص در بازار سهام دارد را دریافت و به حساب فرد در هر گوشه از کشور که وجود دارد، پرداخت کنیم.

او با رد شایعه تبدیل سمات به بانک عنوان کرد:در گذشته همیشه منتظر بودیم که سهامداران به ما مراجعه کنند، اما حالا قصد داریم، فعال شده و خودمان به سراغ سهامداران برویم. قصد ما متحول کردن بازار سرمایه خواهد بود.

401

کد خبر: 957053

وب گردی

وب گردی