فرهت: حمایت از موسیقی در گرو فعالیت نیروی انسانی متخصص است

آهنگساز سمفونی «امام رضا(ع)»، گفت: دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف سرمایه بسیاری را برای تدریس موسیقی صرف می کنند اما نکته قابل تأمل اینجاست که این مکان های آموزشی از سرمایه های انسانی متخصص و باسواد مناسب برای آموزش استفاده نمی کنند.

شاهین فرهت در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره حمایت از موسیقی در سال حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: اگر موسیقی به صورت آکادمیک جدی گرفته شود و افراد با تخصص وارد عرصه تولید آثار شوند بی شک این حوزه پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.

وی ادامه داد: آموزش اصولی موسیقی باعث پیشرفت این حوزه در سبک های مختلف می شود. بسیاری از افرادی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، موسیقی را به صورت پایه ای یاد نگرفته اند.

در حال حاضر دانشگاه ها به لحاظ کمی آموزش موسیقی را افزایش داده اند و در کل آموزش این هنر در شهرها گسترش یافته است

آهنگساز سمفونی «ایران» با اشاره به اینکه بخش آکادمیک موسیقی باید تقویت شود، گفت: در حال حاضر دانشگاه ها به لحاظ کمی آموزش موسیقی را افزایش داده اند و در کل آموزش این هنر در شهرها گسترش یافته است.

فرهت افزود: دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف سرمایه بسیاری را برای آموزش موسیقی صرف می کنند اما نکته قابل تأمل اینجاست که این مکان های آموزشی از سرمایه های انسانی متخصص و باسواد مناسب برای تدریس استفاده نمی کنند.

وی به مدت کوتاه تدریس خود در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و یادآورشد: مدت کوتاهی در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می کردم، این دانشگاه و همچنین دانشجویان در آن زمان عملکرد مناسبی داشتند اما فکر می کنم همچنان می تواند پیشرفت کند.

** اهالی موسیقی باهم متحد نیستند

آهنگساز سمفونی «خلیج فارس» درباره مشکلات این روزهای حوزه موسیقی، اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد اهالی موسیقی با هم متحد نیستند و در واقع هوای یکدیگر را ندارند، مدامی که همکاران نتوانند از یکدیگر دفاع کنند مشکلات موسیقی همچنان ادامه خواهد داشت.

متاسفانه در بسیاری از موارد اهالی موسیقی با هم متحد نیستند و در واقع هوای یکدیگر را ندارند، مدامی که همکاران نتوانند از یکدیگر دفاع کنند مشکلات موسیقی همچنان ادامه خواهد داشت

فرهت ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلات هنر موسیقی را برطرف کنیم، باید بیشتر همکاران هر چند وقت یکبار دورهم جمع شوند تا ابتدا مشکلات را بازگو و پس از آن برای حل مشکلات راه حل بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه تولید یک اثر در ایران به سختی انجام می شود، گفت: در ایران برای تولید آثار موسیقی با کیفیت امکانات کافی وجود ندارد، برای بسیاری از افراد همواره سوال است که چرا من برای ضبط سمفونی ها به خارج از کشور می روم، در جواب باید بگویم تولید یک اثر و همچنین اجرا در ایران به سادگی انجام نمی شود.

آهنگساز سمفونی «دماوند» یادآور شد: تمامی مراحل انتشار یک اثر با سختی های بسیاری انجام می شود چرا که امکانات بسیاری برای تولید وجود ندارد.

فرهت توزیع آثار را هم نامنظم دانست و گفت: در حال حاضر حتی انتشار آهنگ ها هم با مشکل روبه رو می شود، بطور مثال من یک اثر را با مشکلات بسیاری تولید می کنم و اثر را به یک ناشر می سپاریم اما آهنگ ها به دلیل موانعی سر راه ناشر با تأخیر بسیار به دست مردم می رسد.

وی افزود: هنگامی که موانع و مشکلات هنرمندان از میان برداشته شود و اهالی موسیقی بتوانند با آموزش صحیح و همچنین تحصیلات کافی به تولید آثار با کیفیت بپردازند.

آهنگساز سمفونی «خلیج فارس» با اشاره به اینکه مردم همواره از موسیقی حمایت کرده اند، ادامه داد: مردم همیشه حامی هنرمندان بوده اند و مسلما اگر آهنگ با کیفیتی را بشنوند، از خواننده و آهنگساز استقبال می کنند به همین دلیل با اطمینان می گویم پیشرفت این حوزه به فعالیت خود هنرمندان بازمی گردد.

** آرشیو منظمی برای نگهداری آثار هنرمندان وجود ندارد

فرهت در ادامه به از بین رفتن و پراکنده شدن آثار هنرمندان بویژه پس از مرگشان اشاره کرد و گفت: متاسفانه آرشیو منظم و مطمئنی برای نگهداری آثار هنرمندان در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها مکانی که برای جمع کردن آثار هنرمندان وجود دارد، موزه موسیقی است که اخیرا برخی از موسیقیدانان آهنگ های خود را به این موزه اهدا می کنند اما این موزه برای این کار کافی نیست.

آهنگساز سمفونی «ایثار» با اشاره به اینکه باید یک نهاد برای جمع آوری آثار هنرمندان پس از مرگشان وجود داشته باشد، یادآور شد: در موزه موسیقی هم افراد باید خودشان قبل از مرگشان این آثار را بطور کامل اهدا کنند در غیر این صورت آرشیو کامل آهنگ ها را نمی توانیم پیدا کنیم.

** برای ضبط سمفونی ها به اکراین می روم

فرهت همچنین درباره آخرین فعایت های خود ، اظهار کرد: در چند وقت گذشته سمفونی هجده را ساخته ام که هنوز اجرا نشده است.

درحال حاضر مشغول ساخت سمفونی نوزده هستم که البته به زودی تمام می شود. تصمیم گرفته بودم که در چند ماه گذشته برای ضبط سمفونی هجده به اکراین بروم اما تصمیم گرفتم که هر دو کار را باهم تمام کنم

وی ادامه داد: درحال حاضر مشغول ساخت سمفونی نوزده هستم که البته به زودی تمام می شود. تصمیم گرفته بودم که در چند ماه گذشته برای ضبط سمفونی هجده به اکراین بروم اما تصمیم گرفتم که هر دو کار را باهم تمام کنم.

آهنگساز سمفونی «پیامبر(ص)» به گران و نایاب بودن ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای ضبط این آثار و رفتن به اکراین به دنبال اسپانسر می گردم چرا که عملکرد اسپانسرها به دلیل گرانی و تورم شدید کند شده که البته حق هم دارند.

فرهت خاطرنشان کرد: تلاش می کنم در تابستان بتوانم اسپانسر پیدا کنم تا برای ضبط این سمفونی ها به اکراین بروم.

به گزارش ایسکانیوز، شاهین فرهت در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. وی از پنج سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد و از سیزده سالگی پیانو نواخت.

فرهت پس از این که در مقطع کارشناسی رشتهٔ موسیقی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد، برای ادامهٔ تحصیل به آمریکا رفت.

او از دانشگاه نیویورک در مقطع کارشناسی ارشد آهنگسازی مدرک گرفت و فراگیری آهنگسازی را در کلاس‌های آهنگساز مطرح آمریکایی «ازرا لدرمن» ادامه داد.

پس از آن وی به دانشگاه استراسبورگ فرانسه رفت و در رشتهٔ آهنگسازی دکترا گرفت. تز دکترای او پیرامون آثار آهنگسازان ایرانی بود. فرهت از سال ۱۳۵۵ در گروه موسیقی دانشگاه تهران تدریس می‌کند. وی هم‌چنین دوره‌ای مدرس موسیقی ایران در سوئد بوده و استاد آکادمی موسیقی این کشور در رشته آهنگسازی است.

«ایران»، «تهران»، «امام رضا(ع)»، «پیامبر(ص)»، «خلیج فارس»، «ایثار» و «دماوند»از جمله سمفونی هایی است که فرهت ساخت.

503

کد خبر: 957089

وب گردی

وب گردی