راه‌اندازی دفتر مطالعات و پژوهش و آموزش‌های شهروندی شهرداری کرمان

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان از راه‌اندازی دفتر مطالعات و پژوهش و آموزش‌های شهروندی شهرداری کرمان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، محمدعلی جوشایی ضمن اعلام کلیات برنامه کوتاه مدت یک‌ساله معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، افزود: به منظور باز کردن باب ارتباط مستقیم با بدنه جامعه و اقشار، طیف‌ها و نگرش‌های متنوع با تشکیل شوراها و کارگروه‌های تخصصی و راهبردی تولید محتوا در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی همچنین هدایت و تجمیع و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود درون و بیرون مجموعه شهرداری در بحث آموزش فرهنگ شهروندی و شهرنشینی که اصلی‌ترین وظیفه و ماموریت مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی است، دفتر مطالعات، پژوهش و آموزش‌های شهروندی این معاونت راه‌اندازی می‌شود.

وی از همه فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد برای همکاری با دفتر مطالعات، پژوهش و آموزش‌های شهروندی شهرداری، دعوت به عمل آورد و گفت: افراد می‌توانند برای تعامل و همکاری با این بخش، به معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان واقع در خیابان شهید رجایی، جنب کتابخانه ملی، دفتر مطالعات، پژوهش و آموزش‌های شهروندی شهرداری مراجعه کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که شهرداری‌ها به عنوان نهادهای عمومی و مدنی، جلوه‌گاه ملموس‌ترین خدمات در زندگی فردی و اجتماعی مردم هستند، تصریح کرد: شهروندان به حکم عقل و منطق با دادن عوارض مستقیم و پرداخت مالیات به دولت، متوقع خدمت رسانی مناسب و تاثیر مثبت ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در زندگی خود و فرزندان خود هستند.

وی ادامه داد: در این راستا مردم از دیرباز نقش شهرداران و مجموعه شهرداری‌ها را بیشتر مطالبه می‌کنند و این در حالی است که ضوابط جدید، الگوهای تازه زندگی شهروندی و تغییر بافت و کالبد مادی و معنوی شهرها همیشه شهرداری را یک گام عقب‌تر از خواسته‌های مردم قرار می‌دهد، لذا همین واقعیت سبب شده که لزوم برنامه‌ریزی اصولی‌تر و دقت در صرف هزینه‌ها و بهینه سازی ساختارهای قدیمی و کم اثر بیش از هر زمان دیگری احساس شود.

جوشایی ادامه داد: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان طی دو دهه گذشته توانسته است نقش و جایگاه خوب و قابل قبولی در اطلس جامع فرهنگی شهر کرمان برای خود ایجاد کند و کمترین حاصل آن تربیت نیروی انسانی مجرب و آزموده‌ای‌ست که در حال حاضر در بخش‌های مختلف فرهنگی اجتماعی شهرداری مشغول کار هستند و قطعا این ظرفیت کارا می‌تواند با تغییر برخی الگوها و ایجاد انگیزه‌های نو منشأ خدمات موثرتری باشد.

وی توضیح، توجیه و باز شناخت نیروی با استعداد و متخصص حاضر در معاونت و صدور ابلاغ‌ها و چیدمان مناسب‌تر این کارکنان خلاق در بخش‌ها و واحدهای کارشناسی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و احیای مجدد ساختار ستادی در معاونت با همکاری و همفکری کل کادر و البته با رعایت ضوابط موجود در تشکیلات اداری مربوط (همچنان در قالب معاونت) را از جمله برنامه‌های کوتاه مدت قابل اجرا در این معاونت ذکر کرد.

جوشایی، باز تعریف ماموریت‌ها و تبیین دوباره شرح وظایف واحدهای مختلف معاونت و ترسیم نقشه راه برای حوزه‌های تحت پوشش به گونه‌ای که علیرغم کمبود شدید منابع مالی همه بخش‌ها در قالب اهداف کوتاه مدت یک ساله، میان مدت سه ساله و بلند مدت دارای استراتژی مشخص و منطبق بااهداف اصلی و سیاست‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر باشند و در این راستا همه ابزار و امکانات در عین تفکیک وظایف، همگام و مفید و موثر عمل کنند را از اهداف دیگر اجرای برنامه کوتاه مدت این معاونت دانست.

وی به بخش دیگری به برنامه‌های کوتاه مدت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در دوره جدید اشاره کرد و آن‌ها را شامل تعیین شناسه و لوگوی واحد و همسان سازی فضای فیزیکی واحدهای مختلف معاونت اعم از تابلوهای مورد استفاده در ستاد، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و ... با استفاده از شعارها، نماها و طرح‌هایی که به تشخص و تمایز اینگونه اماکن و ماموریت‌های آنها از سایر واحدها و مراکز هم عرض منجر شود و تلاش‌ها و نقش منحصر به فرد شهرداری را در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی شهر به شایستگی جلوه‌گر باشد ذکر کرد.

جوشایی گفت: در حال حاضر علیرغم تلاش همه جانبه همکاران، مربیان و مجموعه عوامل فعال و خلاق معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، وجه افتراق و مشخصه و مولفه خاصی بین «خانه فرهنگ شهروندی» و سایر مراکز و واحدهای فرهنگی و هنری و مهارتی مربوط به ارگان‌های دیگر وجود ندارد و در واقع شهرداری از ظرفیت‌های قابل توجه خود برای مقاصد و اهداف مرتبط با شرح وظایف خود استفاده مطلوب نمی‌کند که به زودی این مساله حل خواهد شد.

900

کد خبر: 957108

وب گردی

وب گردی