شریعتی حقیقت را برای حقیقت می خواست

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: درد شریعتی آن است که حقیقت را برای حقیقت می خواست؛ راز و نیازها و جمله های برجسته وی همه در راستای آن است که شریعتی دین را برای عدالت مردم می خواست.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، علی شریعتی جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس و پژوهشگر دینی از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود که روز بیست و نهم خرداد ماه با عنوان روز بزرگداشت این شخصیت تاثیرگذار در تقویم نامگذاری شده است.

دکتر علی شریعتی در سال 1312 در روستای مزینان، نزدیک مشهد تولد یافت. پدرش محمدتقی شریعتی، اولین معلم وی بود.

شریعتی تحصیلات متوسطه را در دبیرستانهای مشهد به پایان رساند سپس به دانشسرای تربیت معلم رفته و در سن 18 سالگی در یک روستا به معلمی پرداخت، چندی بعد در دانشگاه مشهد مشغول تحصیل شد و در سال 1332 در رشته ادبیات زبان فارسی لیسانس گرفت.

مدتی در مدارس خراسان تدریس کرد و در سال 1338 با استفاده از بورس تحصیلی از دانشگاه، به سوربن فرانسه رفت و در سال 1343 در رشته زبان شناسی تطبیقی به درجه دکترا نایل شد، همچنین در زمینه جامعه شناسی نیز مطالعاتی به عمل آورد.

فعالیتهای سیاسی شریعتی از سالهای پس از کودتای 1332 در مشهد، با عضویت در شاخه نهضت مقاومت ملی شروع شد.شریعتی یکی از سخنگویان و فعالان نهضت مقاومت ملی بود. در تابستان 1336 همراه پدرش و چند تن دیگر از رهبران نهضت دستگیر شد و مدت هشت ماه در زندان قزل قلعه تهران محبوس بود. پربارترین دوران زندگی او شش سالی بود که در حسینیه ارشاد با سخنرانیها و نوشتن مقالاتی درباره اسلام شناسی برای هزاران دانشجو فعالیت کرد. شریعتی در این سخنرانیها، تعریف مجددی از اسلام ارائه داد.

شریعتی معلم انقلاب اسلامی، تاثیر بسزای در جنبش فکری و اجتماعی مسلمانان در سراسر جهان دارد. در این نوشتار به طور مختصر به ارائه برخی از ابعاد اندیشه‌های فکری دکتر شریعتی به مثابه مهمترین تئوریسین جریان روشنفکری دینی جهان اسلام می‌پردازیم.

دکتر ابوالقاسم رحیمی عضو هیأت علمی و استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: همانطور که پیشینه فرهنگ باستانی ما در حس مان تاثیرگذار است وجود شخصیت های فرهنگی هم در حوزه های گوناگون در چگونگی شخصیت شماری از افرادی که در خراسان زندگی می کنند موثر واقع شده است.

وی تصریح کرد: بعید است فردی در استانی نام شریعتی را نشینده و یا فردی شخصیت شریعتی برایش به صورت واضح روشن نباشد . شریعتی با کانون نشر حقایق دینی دریچه ای تازه به دین گشود.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: این موضوع که مردم ایران و خراسان با وی آشنا باشند یک مقوله است اما این که شریعتی دین را با نگاه دیگری معرفی می کند مهمتر است؛ دینی که در کنارش نام مردم بود، دینی که در کنارش گفتگوی مهربانانه بود، دینی که قصد داشت دنیای مردم را به خوبی آباد کند، این بود دریچه جدیدی که شریعتی بر مردم ایران و خراسان گشود.

وی در پاسخ به این سوال که نقش دکتر شریعتی در پویایی جامعه مخصوصا در استان خراسان رضوی چطور ارزیابی می کنید، گفت: گاه یک برکه به یک منطقه حس و حال خاصی می دهد، گاهی رودخانه ای هم به مناطق حس و حالی دیگر می بخشد، شریعتی فرزند یک رودخانه جاری، زلال و تپنده ای بود که نه تنها خراسان را بلکه در حقیقت ایران را از گذار خود حال و هوای دیگری بخشید؛ شریعتی در حسینیه ارشاد تاثیرگذار بود و در شهرهای بزرگ و اصلی کشورها ماجراهایی که به وجود می آید در تمامی شهرهای دیگر دیر یا زود منعکس می شود.

رحیمی با بیان این که شریعتی نقش تاثیرگذاری در ایران داشته است، گفت: حقیقتا با تاکید باید گفت اگر شریعتی نبود انقلاب عدالتخواهانه ما، که اسلام علوی را می جست، به این زودی محقق نمی شد، فعالیت، کنش و واکنش علی شریعتی در دانشگاه های کشور نقش داشت و دانشگاه ها در جامعه نقش داشتند، بنابراین نقش شریعتی در پیدایی انقلاب و در اینکه سمت و سویی به خواست های انقلابیون بدهد نقش غیرقابل انکاری است.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به این که 40 سال از فوت دکتر شریعتی می گذرد اما هنوز جامعه از اندیشه های ایشان استقبال می کند، گفت: بخشی از این موضوع به دردی بازمی گردد که شریعتی داشت، درد شریعتی آن است که حقیقت را برای حقیقت می خواست، حتی وی راز و نیازها و جمله های برجسته ای که دارد همگی در راستای آن است که شریعتی دین را برای عدالت مردم می خواست.

رحیمی افزود: جمله ای که شریعتی در آن می گفت "خداوند مرا با نداشتن و نخواستن رویین تن کن" و جملات دیگر وی از ذهن، قلب، جان و اندیشه کسی که درد مردم او را بی تاب کرده صادر می شود.

وی تصریح کرد: خانواده و وابستگان شریعتی همچنان یک نگاه فرهنگی داشته اند.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: شاید نکته مهمتر آن باشد که هنوز گویی مردم آنچه را که شریعتی می خواست به تمام و کمال یا آنگونه که باید با درصد بالایی در عرصه اجتماع نمی بینند.

رحیمی تاکید کرد: هنوز صحبت های شریعتی جدید بوده و این موضوعات می تواند دلایلی باشد تا شریعتی همچنان در قلب و ذهن مردم جامعه حضور داشته باشد.

900/901

کد خبر: 957122

وب گردی

وب گردی