صرفه جویی 10درصدی راهکار کلیدی برای جلوگیری از خاموشی برق است

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: سیاست ها و اصول صرفه جویی و درست مصرف کردن و بد مصرف کردن را خود مردم بهتر از ما می دانند و عمده ترین راهکار این است که در ساعات پیک اوج مصرف از وسایل غیرضروری استفاده نکنند.

آرش کردی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که شرکت توانیر برای جلوگیری از خاموشی برق چه برنامه‌هایی را در اولویت کاری خود قرار داده است؟ اظهار کرد: این شرکت امسال برنامه های جامع و کاملی را برای جلوگیری از خاموشی‌ها طراحی کرده که نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر است.

او از تشکیل ستاد ویژه برای عبور از پیک امسال خبر داد و گفت: این ستاد از کل کسانی که در صنعت برق، ذی مدخل و موثر هستند؛ استفاده می کند تا بتواند به صورت روزانه میزان رشد بار و بحث مدیریت مصرف و برنامه های مدیریت مصرف را پایش کنند.

کردی ادامه داد: تحولاتی در زمینه اندازه گیری انرژی و نحوه پایبندی شرکت‌ها به پیگیری این مصوبات ایجاد شده و توصیه همیشگی ما به مردم این است که مصرف را مدیریت کنند چرا که سیاست ها و اصول صرفه جویی و درست مصرف کردن و بد مصرف کردن را خودشان بهتر از ما می دانند؛ عمده ترین راهکار این است که در ساعات پیک اوج مصرف از 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر سعی کنند از وسایل غیرضروری استفاده نکنند.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید براینکه ما نمی‌خواهیم در رفاه مردم خللی ایجاد شود، افزود: برای جلوگیری از خاموشی در تابستان دو انتخاب داریم؛ اول درست مصرف کنیم و وسایل برقی غیر ضروری را خاموش نگه داریم دوم از همه وسایل استفاده کنیم و به خاطر کمبود تولید نیروگاه های برق آبی و خشکسالی ساعاتی از شبانه روز دچار خاموشی شویم. البته نمی پذیریم نقاطی مثل آسانسورها و یا روشنایی شهر خاموش شوند اما خاموش کردن لوازم غیر ضروری مثل ظرفشویی و لباسشویی در ساعت های اوج مصرف ضروری است.

کردی ادامه داد: همکاری عمده با صنایع و استانداری ها از جمله راهبرد دیگر ما است تا جاییکه دولت برای مبارزه با خاموشی در کشور، ساعات کاری را تعدیل کرده و این اختیار را به استاندارها داده است که زمانی پیک مصرف بالاست، ساعات کار را محدود کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر با تاکید براینکه سال گذشته حدود 4هزار مگاوات مدیریت مصرف داشتیم، اظهار کرد: امسال تا حدودی برنامه‌ها را گسترده تر کردیم.

او با اشاره به اینکه پیش بینی می کردیم از سال گذشته تا قبل از پیک دو هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که تاکنون هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات وارد مدار شده است، افزود: قبل از پیک تابستان ظرفیت دو هزار مگاوات کامل خواهد شد، هر سال از نیروگاه های برق آبی ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق تولید می شد که امسال به دلیل­­ کمبود بارش ها چهار هزار مگاوات کمتر تولید خواهد شد.

او مدیریت مصرف را اصلی ترین تدبیر برای گذر از تابستان برشمرد و گفت: هنوز این تدبیر به صورت درست و کامل اجرا نمی شود.

402

کد خبر: 957270

وب گردی

وب گردی