استخدام یک وزیر سابق اسرائیلی توسط ایران

رسانه های اسرائیلی از بازداشت "گونن سگو" وزیر سابق انرژی و زیرساخت های اسرائیل در دهه 90 توسط شاباک خبر دادند. تحلیلگران امنیتی این مساله را با توجه به نوع اطلاعاتی که سگو به آن دسترسی داشته برای اسرائیل بسیار خطرناک ارزیابی می کنند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، چندی پیش بنیامین نتانیاهو پرده ‌برداری ناکامی از اسناد هسته ای ایران در ماه می گذشته انجام داد و آن را موفقیت سرقت آرشیو اسناد هسته ای ایران توسط موساد اعلام کرد که بسیاری از مقامات بین المللی اقرار کردند این اسناد حاوی اطلاعات جدیدی علیه برنامه هسته ای ایران نیست. اما شادی نتانیاهو و تلاش وی برای بهره برداری سیاسی از این مساله برای مقابله با ایران به سرانجام نرسید چرا که خبر کسب موفقیت اطلاعاتی ایران علیه اسرائیل از طریق استفاده از گونن سگو وزیر انرژی و زیرساخت‌ های سابق این رژیم در جهت منافع ایران اسرائیل را به لرزه درآورد.

تاکنون هیچ موضع گیری از سوی تهران در قبال این مساله صورت نگرفته است چنانچه نتانیاهو نیز تاکنون موضع گیری نکرده است. اما این مساله در نهایت با اجازه شاباک رسانه ای شد و خبر بازداشت وزیر سابق اسرائیل که اطلاعات مختلفی را در راستای جنگ محور مقاومت علیه اسرائیل به ایران ارائه کرده است اعلام گردید. از سطح پوشش رسانه ای تل آویو نسبت به این حادثه میزان صدمه همه جوانب وارده به اسرائیل مشخص می گردد به ویژه آنکه در میان سطوح امنیتی و سیاسی نگرانی های مقامات مربوطه در تل آویو نسبت به مساله افزایش یافته است چرا که این وزیر بنابر مسئولیت های خود در دولت و کنست فردی مطلع نسبت به بسیاری از اطلاعات امنیتی و سیاسی ویژه بوده است. بازداشت این فرد از سطح نبرد اطلاعاتی میان تهران و تل آویو برای استفاده از دیگر عرصه های جنگ از جمله جنگ سیاسی، امنیتی، تبلیغاتی و روانی حکایت می کند.

خبر بازداشت وزیر سابق اسرائیلی در صدر توجهات رسانه ‌های اسرائیلی قرار داشته و تحلیلگران متخصص از نگرانی های موجود نسبت به موفقیت ایران در استفاده از یک مسئول سیاسی بلند پایه اسرائیلی خبر داده اند، به ویژه آنکه جایگاه رسمی این فرد سبب دسترسی وی به بسیاری از تاسیسات اقتصادی، سیاسی، نظامی و محرمانه بوده است و اسرائیل به این باور رسیده که ایران اطلاعات قابل توجه جدیدی در خصوص تمام تاسیساتی که تحت مسئولیت وی تحت عنوان وزیر انرژی و زیرساخت های اسرائیل بوده در اختیار دارد.

رسانه ‌های اسرائیلی که معمولاً در این گونه موارد برای تامین منافع ملی از آنها استفاده می شود نتوانسته اند میزان موفقیت اطلاعاتی ایران را مخفی کنند، شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی موفقیت ایران در استفاده از سگو را یکی از خطرناک ترین مسائل جاسوسی در تاریخ اسرائیل توصیف کرد و شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص اعلام کرد یکی از خطرناک ترین مسائل جاسوسی در اسرائیل در سطح اطلاعات یا سطح روابط بوده است به ویژه آنکه مساله مربوط به یکی از وزرای سابق است که در دولت های اسحاق رابین و شیمون پرز در دهه ۹۰ از مقام وزارت برخوردار بوده در دولت مشارکت داشته است و با توجه به اینکه وی یکی از اعضاء کابینه بوده در جلسات دولت مشارکت داشته و از طریق مقامات اطلاعاتی و فرماندهان ارتش در جریان بسیاری از اطلاعات محرمانه قرار داشته است.

یوسی میلمان تحلیلگر امور امنیتی روزنامه معاریو معتقد است مساله سگو از ماجرای مردخای وانونو که اطلاعات هسته‌ای اسرائیل را افشا و در دهه 80 بازداشت شد خطرناک تر است، وی افزود وانونو اطلاعات خود را در اختیار یک روزنامه قرار داد در حالی که سگو با یکی از کشورهای دشمن اسرائیل که حق وجود آن را به رسمیت نمی شناسد تعامل داشته است. سخنان این تحلیلگر روزنامه معاریو بر تایید این ماجرا و نگرانی ‌های موجود در خصوص اطلاعات امنیتی که این وزیر به سازمان های اطلاعاتی ایران داده است تمرکز دارد، به ویژه آنکه ایران برنامه های اطلاعاتی ویژه ای در خصوص درگیری با اسرائیل در زمینه اهداف، روند تصمیم سازی و روابط محرمانه و ویژه میان تل‌آویو و مقامات منطقه ای و بین المللی دارد و این تصور با اعلام همکاری سگو توسط تل آویو از طریق ارتباطات محرمانه برای تبادل اطلاعات با دستگاه های اطلاعاتی ایران تقویت می گردد. به گزارش های رسانه ای اسرائیلی تأکید می کنند که وزیر دستگیر شده اطلاعات محرمانه مربوط به عرصه انرژی و پایگاه های امنیتی اسرائیل و همچنین جزئیاتی از مسئولان نهادهای امنیتی و سیاسی اسرائیل را به تهران ارائه می کرده است، چنانچه وی برای ارتباط دادن برخی از اسرائیلی ها با دستگاه امنیتی ایران نیز تلاش‌ هایی کرده است.

می‌توان میزان اطلاعاتی که انتظار می رود ایران به آنها دست یافته است را مشخص کرد، ایرانی ها ظرف 6 سال گذشته که سگو را به خدمت گرفته بودند به این اطلاعات دست یافته اند، تحقیقات اسرائیلی بیانگر آن است که وی در سال ۲۰۱۲ در نیجریه همکاری خود با ایران را آغاز کرده در ماه می گذشته بازداشت شده و هم ‌اکنون شاباک اجازه انتشار خبر آن را صادر کرده است و قطعاً دستگاه های امنیتی اسرائیل مدت زمانی طولانی باید نتایج این موفقیت در به کارگیری یک وزیر سابق به مدت ۶ سال متوقف شده و آن را بررسی کنند، چرا که وی توانسته با آزادی کامل در اسرائیل وارد شده و به تاسیسات، اهداف و اطلاعاتی که بسیاری دیگر از عاملان توانایی ورود به آنها را نداشته دسترسی داشته است. شبکه 10 رژیم صهیونیستی نیز اعلم کرد این مساله توجهات را به جنگ محرمانه میان ایران و اسرائیل جلب کرد و از جنگ نخبگان میان ایران و اسرائیل حکایت می کند.

اور هیلر تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص گفت: بر اساس اعلام شاباک ایرانی ها از وزیر سگو خواسته اند تغییر و تحولات در داخل نهادهای سیاسی و اطلاعات مربوط به تاسیسات و ساختمان های امنیتی را در اختیار آنها قرار دهد و این مهم ‌ترین اطلاعات است که محور مقاومت برای هدف قرار دادن عمق استراتژیک اسرائیل با موشک های خود به آن نیاز داد. هیلر معتقد است اینها اطلاعاتی است که هر کسی حاضر است در مقابل آن پول زیادی پرداخت کرده و برای دستیابی به این اطلاعات از دشمن تلاش زیادی نماید چنانچه اسرائیل نیز چنین تلاش هایی را انجام می دهد. این کارشناس صهیونیست همچنین گفت: سازمان های اطلاعاتی ایران برای انجام این ماموریت بی سابقه مورد تقدیر قرار گرفته‌اند، کاملا مشخص است که اسرائیل با این اتفاق با درجه حساسیت بالا برخورد می‌کند به خصوص آنکه بر اساس گزارش‌ های اسرائیلی سگو چندین بار به ایران برای ملاقات با مقامات اطلاعاتی این کشور سفر کرده است. تحقیقات انجام شده همچنین بیانگر آن است که سگو با مقامات اطلاعاتی ایران در نقاط مختلف جهان در هتل ها و خانه هایی که برای فعالیت های محرمانه ایران اختصاص داشته ملاقات کرده است. سگو برای انجام مأموریت ‌های خواسته شده از سوی مقامات اطلاعاتی ایران با اسرائیلی هایی که در زمینه های امنیتی و روابط خارجی اسرائیل فعالیت داشته اند ارتباط برقرار کرده است و برخی اسرائیلی ها را با دستگاه های اطلاعاتی ایران با پوشش تجار ایرانی مرتبط کرده است.

در نهایت دادستان کل در پانزدهم ماه جاری دادخواستی علیه سگو تنظیم کرد و بیشتر اتهامات وی به ارائه اطلاعات به دشمن مربوط است و از سوی مشاور حقوقی دولت نیز مورد تایید قرار گرفته است.

کد خبر: 957274

وب گردی

وب گردی