بسیج اساتید یک سازمان تمدن‌ساز اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع اساتید بسیجی این دانشگاه، گفت: وظیفه ما در شرایط کنونی تقویت مولفه علم است که یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایشی که پیش از ظهر امروز به مناسبت روز بسیج اساتید برگزار شد، شهید چمران را انسانی انسان‌ساز توصیف کرد و گفت: شهید چمران مرد بزرگ، سرشار از عشق به انقلاب و اسلام بود، ایشان سرشار از روحیه خدمت به مردم بود، شهید چمران کسی بود که در دل کفر تحصیل کرد ولی هرگز دلبسته به غرب نشد، خودش را در آنجا ساخت، بازگشت و مجموعه‌ای را بنیانگذاری کرد که بتوانند همواره در خدمت مردم باشند.

شهید چمران جهادی زیست و جهادی از دنیا رفت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این مرد بزرگ و انسان‌ساز را شناخته و به نسل جوان بشناسانیم تا روحیه خدمت و جهادی عمل کردن، جهادی زیستن و جهادی از دنیا رفتن را تقویت کنیم.

دکتر رهبر بسیج را برآمده از آموزه‌های قرآن دانست و گفت: امام خمینی (ره) با آینده‌نگری، زیست‌بومی را طراحی کردند که امروز نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام کاربرد خود را پیدا کرده است.

وی بسیج اساتید را سازمان تمدن‌ساز اسلامی معرفی کرد و افزود: امام (ره) بسیج را طراحی و ابلاغ کردند. بسیجی که در گذشته کاربرد نظامی در برابر جنگ نظامی داشت و امروز کاربرد تشکیل یک تمدن اسلامی در جهان را دارد و این چیزی است که که رعشه به تن دشمنان انداخته است.

مولفه‌های قدرت ملی را تقویت کنیم

وی با بیان اینکه امروز دشمنان در کشورهای همسایه برای اینکه سازمانی مشابه سازمان بسیج در کشور ما پا نگیرد و به کشورهای دیگر گسترش پیدا نکند، موانع جدی ایجاد می کنند، گفت: این سازمان موجب حرکت و جهت ما به سوی قله های هدف می شود و باید قدر خود را بدانیم که در یک سازمان تمدن‌ساز اسلامی عضو هستیم.

دکتر رهبر ادامه داد: امروز در جمهوری اسلامی که هم باید جهانی فکر کنیم و هم ملی کار کنیم. مولفه‌های قدرت ملی را تقویت کنیم و اگر دشمن در جهت تضعیف این مولفه‌هاست برای تقویت این مولفه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

علم در مقابل سایر مولفه‌های قدرت ملی، سرآمد است

وی یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت را مولفه علم و فناوری دانست و گفت: امروز مولفه علم در مقابل سایر مولفه‌های قدرت ملی سرآمد است و تمام مولفه‌های دیگر قدرت، ذیل مولفه علم تعریف می‌شوند. دشمن نه تنها نسبت به رشد و پیشرفت علمی ایران خشنود نیست، بلکه موانع جدی برای جلوگیری از رسیدن کشورمان به اهداف عالیه خود ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مانع تراشی دشمنان انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: دشمن موانعی ایجاد می‌کند تا ما به مرز دانش نزدیک نشویم تا این قدرت علمی در انحصار استکبار به رهبری آمریکا بماند. وظیفه ما در این شرایط نقش‌آفرینی برای تقویت مولفه علم است.

دانشگاه آزاد اسلامی امکانات خود را صرف تقویت مولفه قدرت ملی می‌کند

دکتر رهبر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید همه امکانات و مقدورات خود را در مولفه قدرت ملی صرف کرده تا کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی به این قدرت دست پیدا کند.

وی فرهنگ را یکی دیگر از مولفه‌های قدرت دانست و گفت: مقام معظم رهبری به درستی اشاره کردند که تهاجم فرهنگی برای ریشه زدن انقلاب اسلامی از عرصه فرهنگی وارد این میدان خواهد شد. ابزار فرهنگی بسیار گسترده‌ای در اختیار اساتید ماست، این ابزار جوانان هستند. جوانان دانشجویانی که دشمن قصد دارد یاس و نا امیدی را در آنها تقویت کند؛ لاابالی‌گری و ابتذال را در بین آنها گسترش دهد.

بسیج اساتید باید برای فرهنگ برنامه‌ریزی کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به اساتید بسیجی گفت: از شما خواهش می کنم مولفه فرهنگ یعنی باور و اعتماد به‌ نفس جوانان را جدی بگیرید تا جوانان بدانند قوه عاقله و آینده‌ساز این مملکت و کشور هستند. این مولفه باید توسط شما تقویت شود، چرا که امروز دشمن در حال سرمایه‌گذاری بر جوانان ماست.

دکتر رهبر ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی بدون حمایت دشمنان ما، به این وسعت گسترش پیدا نمی‌کند. بسیج اساتید باید روی این مولفه قدرت یعنی فرهنگ نیز برنامه‌ریزی کند، همچنین به صورت سازماندهی شده در عرصه دینی، فرهنگی و تقویت عرق ملی تلاش کند.

ضرورت تشکیل اتاق فکر بسیج اساتید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سومین مولفه قدرت ملی را اقتصاد دانست و گفت: امروز دشمنان با تضعیف این مولفه ملی و با زمینه‌سازی در عرصه فرهنگی برای براندازی نظام برنامه‌ریزی کرده‌اند و با اعمال فشار اقتصادی بر معیشت مردم اثر می‌گذارند. دشمنان طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که مردم به جای اینکه به سمت خرید کالای ایرانی بروند، به سمت خرید ارز، طلا و... رفته‌اند و باعث خروج سرمایه از کشور می شوند.

وی به ضرورت تشکیل اتاق فکر بسیج اساتید اشاره کرد و گفت: اتاق فکر بسیج اساتید باید آسیب‌ها را بشناسد، اولویت بندی کند و ضمن اطلاع رسانی آن‌ها و کمک به تصمیم‌گیران، به عنوان یک سازمان تصمیم‌ساز در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقش‌آفرینی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمانی وظیفه دانشگاه تربیت کادر برای نظام بود، امروز علاوه بر آن باید دانشگاه مسئله‌‌گشا باشد. مشکلات را شناسایی کند و راه‌حل ارائه دهد تا مشکلات مردم تقلیل پیدا کند.

همه اساتید باید بسیجی باشند

دکتر رهبر با بیان اینکه همه اساتید باید در خدمت مردم باشند، گفت: شهید چمران با اولویت بندی و شناخت مسئله، در زمان جنگ لباس رزم می‌پوشد. ما نیز باید امروز مهمترین مسئله جامعه را تشخیص دهیم و لباس کار برای حل آن بر تن کنیم و خودمان را درگیر مسائل جزئی و حاشیه‌ای نکنیم.

وی افزود: اگر بسیج اساتید خوب برنامه‌ریزی کند، دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد که رهبری و هدایت این جریان یعنی شناسایی مسائل و مقابله با مشکلات و در خدمت مردم قرار گرفتن را به این سازمان واگذار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ابزار و شبکه دانشگاه آزاد اسلامی کوچک نیست و می‌تواند به جنگ با مشکلاتی که مردم با آن درگیر هستند برود.

گفتنی است همایش «استاد بسیجی، تحول انقلابی، دانشگاه تمدن‌ساز» همزمان با روز بسیج اساتید و مصادف با شهادت دکتر مصطفی چمران با حضور اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه این دانشگاه برگزار شد.

203

کد خبر: 957299

وب گردی

وب گردی