عدم الحاق به FATF مانعی برای  سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند

مشاور حقوقی قوه قضائیه، با تاکید براینکه سازمان FATF در واقع به مانند یک تله و دام است و ورود و الحاق ایران به این سازمان بجای اینکه راهگشا باشد؛ بیشتر مانع تراشی ایجاد می‌کند، گفت: ما معتقدیم دولت ها و کشورهایی هستند که نه تنها نیازمند تکنولوژی های دست یافته ایرانیان هستند بلکه تمایل به سرمایه گذاری ایران در آن ممالک نیز وجود دارد.

سیدمهدی جلالی (شاد) مدرس و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که چرا با کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروسیم در کشور با مخالفت روبه‌روست و هنوز ایران در این لیست قرار نگرفته است؟ اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل مخالفت روزافزون با پیوستن ایران به کنوانسیون و سازمان FATF،بالا رفتن تراز آگاهی علمی مردم و مسئولان و برخی خواص نسبت به محتویات و پنهان بودن این کنوانسیون و بصیرت افزایی نسبت به فلسفه و اهداف این سازمان بین دولتی که در سال 1389 با طراحی و انعقاد کشورهای عضو گروه جی 7 تشکیل شد اما در ادامه مسیر، صحنه بازی و سیاست های ناپاک دولت های استعماری و در صدر آن ایالات متحده، اسرائیل، فرانسه و انگلیس قرار گرفت.

او افزود: یکی دیگر از ادله قوت یافتن مخالفت ها علیه ورود ایران به این سازمان، سخنان برخی از شخصیت های مهم امریکایی و دیگر رسانه هایی است، که خودشان اغراق می کنند. از جمله می توان به اشخاصی که در جنگ اقتصادی، عضو اتاق جنگ آمریکا هستند نام برد. همچنین اظهارات معاون سابق مبارزه با تروریسم و جرایم مالی در وزارت خزانه داری، اشاره کرد.

جلالی تصریح کرد:دلیل دیگر اقدامات خود سازمان FATF است. در تحریم و اقداماتی در راستای لیست سیاه قرار دادن ایران و تلاش در جهت منزوی ساختن و تحت فشار قرار دادن نظام حاکم ایران اسلامی است.

کارشناس اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاید یکی دیگر از دلایل خروج آمریکا از برجام در واقع بیش از پیش نشان دادن تعهدگریزی ایالات متحده توسط خود و هم پیمانانش در غرب و منطقه است. اینها می تواند دلایلی در این زمینه باشد.

او در پاسخ به این سوال که اگر ایران به سازمان FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تامین مالی ترویسم عضو شود چه پیامدها و مزایایی برای کشور خواهد داشت و برعکس؟ گفت: یکی از پیامدها و مزایای پیوستن مشروط ایران به بیانیه و شروط شش گانه آن است که در متن بیانیه ذکر شده است. در واقع مهم ترین مزیت آن، شاید احساس مثبت کارگشایی و فتح و الفتوحی است که دولتمردان به مردم منتقل می کنند. دوم اینکه احتمال درگیر شدن چند روز رسانه های داخلی و خارجی در تبلیغ این پیوستن تاریخی است که صرفا در داخل و خارج کشور مورد دو نوع قضاوت عمده قرار می گیرد. یکی اثبات بیش از پیش دولت و نظام حاکم ایران است و دیگری اثبات تلاش ایران برای تعامل سازنده با دنیای غرب، آن هم با چارچوب‌های از پیش تعیین شده توسط آنها و تسلیم بودن جمهوری اسلامی ایران است.

جلالی ادامه داد:یک احتمال ضعیف دیگری هم وجود دارد که در بخش مزایای الحاقی ایران، ایجاد معاملات سطحی و یک‌طرفه صرفا واردات غیر ضروری شرکت ها تحت تابعیت دولت‌های بدخواه نظام اسلامی باشد. مثل همین قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی و خودروی است که هیچ نفعی و بردی نداریم جز اینکه بگوییم ما سازنده نیستیم و گرنه ارائه اطلاعات و شفاف‌سازی اطلاعات مالی و آن چیزی که آنها می خواهند مطالب غیر واقعی و غیر ضرور باشد. اینها جز معایب این قضیه است و دست دشمن را برای تصمیم گیری و حرکت ایران باز می‌گذارد.

او اضافه کرد: سربلندی نظام مقدس جموری اسلامی ایران در اعمال استقلال خود، اهتزاز پرچم جمهوری و اسلامی و عدم وابستگی به طرحهای از پیش تعیین شده جهان استعماری به سرگردی لابی صهیونیست‌ها به واسطه ایالات متحده و هم پیمانان غربی و غیره.. است.

جلالی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که سازمان FATF در واقع به مانند یک تله و دام است و ورود و الحاق ایران به این سازمان بجای اینکه برای شرایط راهبردی ایران راهگشا باشد؛ بیشتر مانع تراشی ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد: یکی دیگر از پیامدها این است که آمریکا تلاش می‌کند با خروجش از برجام، از طریق این سازمان یا ابزارهای دیگری تحریم را بر ایران تحمیل کند. ضمن اینکه حتی اگر ایران با ورودش از لیست سیاه خارج شود. بازهم باید به اجماع همه اعضاء برسد. این هم در واقع یک فریب است. چون این سازمان تا قبل از سال 2009 هر لیستی را که ارائه می داد خودش می‌توانست یک کشور را حذف یا اضافه کند. در واقع شرایط تحریمی عملا در هر دو حالت یکسان به نظر می رسد. صرفا زمانی کشور موفق می شود و راهش باز است که دولت و خواص ایمان داشته باشند و به یقین برسند که از آمریکا و نظام صهیونست و انگلیس آبی گرم نمی شود. بلکه سیاست راهبردی همیشگی اینها تعضیف حداکثری دولت و نظام جمهوری اسلامی به انحنای مختلف به ایجاد تفرقه و چند دستگی تا تحریم های بی امان برای رسیدن به نقطه شکست ایران اسلامی نیست و تنها راهکار و مزیت آن رسیدن به ایمان و خودباوری توانمندی و توانایی های داخلی و سرمایه گذاری براساس پتانسیل ها و جلوتر رفتن از قوانین برنامه ها به توسعه بلندمدت و میان مدت است و نه در واقع تکیه به وعده ها و تعهدات غیر عملی کشورهای بلوک غرب.

جلالی در پاسخ به این سوال که، بحث FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تامین مالی ترویسم تا چه حدی می تواند در سرمایه گذاری ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی تاثیر گذار باشد؟ گفت: اساسا نگاه ما به FATF نگاه حقیقت محور است نه واقع نگر و متزلزل. با وجود تلاش‌ برخی از دولت ها بعد از انقلاب سلامی در برقراری ارتباط و تعامل با آن سازمان‌ها یا کنوانسیون ها به حق سازنده بوده و در آن فضا و بستر تحریم هایی با سند حذف شده است اما عملا گره ای از کار این کشور و نظام باز نکرده است و در مقابل دست دوستی و ارتباط بردبرد به سمت این کشور در روزهای دشوار دراز کرده است.

جلالی افزود: آن چیزی که ما بررسی می کنیم، چیزی نبوده جزء در تمام طول این 40 سال این کشور را تحت فشار قرار دادند تا به خروجی برسند. ما معتقدیم دولت ها و کشورهایی هستند که نه تنها نیازمند تکنولوژی های دست یافته ایرانیان هستند بلکه تمایل به سرمایه گذاری ایران در آن ممالک نیز وجود دارد یا بالعکس. با توجه به امنیت موجود در این کشور، خواسته و ناخواسته سرمایه‌گذاران آزاد یا غیر آزاد بزرگی وارد ایران می‌شوند. این به این معناست که راههای تعامل و معاملات اقتصادی وجود دارد. ایران سال‌های سال در تلاش با تروریسم از حداکثر توانش استفاده کرده و هزینه های سنگینی را در برابر پولشویی و مبارزه با تروریسم انجام داده است.

مشاور حقوقی قوه قضائیه تصریح کرد: ما یکی از قربانیان بزرگ تروریسم در دنیا هستیم و این موضوع را خودشان نمی توانند نفی کنند. اگر بخواهیم شاهد ورودمان باشیم و خودمان را با آن شرایط تطبیق دهیم باید طرح‌هایی پیاده شود که در جهت ایجاد سازمان‌های بین المللی جدید، معاهدات دوجانبه و چند جانبه و شرکت‌های فراملی و چند ملیتی با تفکر و نگاه اسلامی و با هدف بردبرد و تلاش در رسیدن بیش از پیش وحدت کلمه در دنیای خواست کشورهای اسلامی باشد و از حالت انفعال در واقع پیوستن ها و تطبیق های غیر معقول پرهیز کنیم و آن چیزی که با واقعیت و ذات نظام متفاوت است پرهیز کنیم.

گفت‌وگو: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 957341

وب گردی

وب گردی