رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت: افتتاح دفتر خدمات قوه قضائیه یکی از خدمات الکترونیکی این قوه در خدمت رسانی به مردم است و هدف اصلی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ،طرح عدالت الکترونیکی برای دستیابی آسان به عدالت از سوی قوه قضائیه برای ذی نفعان و شهروندان است.
دکتر شهریاری گفت: با توجه به کثرت مراجعات به دیوان عدالت اداری و با عنایت به اینکه خدمات این دیوان فراگیر و کشوری است.ضرورت ارتقای سطح فناوری و اطلاعات در خدمات بیشتر احساس شد و برای کسب رضایت مندی شهروندان تحول در فرآیند پاسخگویی در قوه قضائیه ضروری به نظر می رسید.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: دستگاه قضایی دارای سامانه مدیریت قضایی بود که مجموعه ای از فعالیتهای قوه قصائیه است. سامانه سمپ، موجب شد امور دستی و کاغذی در دفاتر قضایی به صورت مکانیزه صورت گیرد. در گذشته ۲۵ درصد از فعالیت ها در این سامانه قرار نداشت و دستی بود.
وی افزود: یکی از مشکلات فناوری اطلاعات قوه قضائیه این بود که یا ارتباط اینترنتی یا منابع انسانی نداشتیم و مشکل دیگر در این حوزه این بود که اطلاعات پرونده های قضایی بدلیل تعارضات مدیریتی در دو سامانه استان های تهران و شهرستان های دیگر بود و به شکلی که متمرکز نبود، ثبت می شد و یکپارچه نبود.
دکترشهریاری درباره جزئیات ۴ لایه طرح عدالت الکترونیک گفت: هدف در لایه اول، الکترونیکی کردن فعالیت های دستگاه قضایی بود و گسترش تعامل با ضابطان قضایی و به اصطلاح معماری درون سازمان، زیر ساخت های آنی و در نهایت ۲۰ سامانه نرمافزاری و ۱۰۰ پایگاه اطلاع رسانی، پشتیبانی از ۴۵ هزار کاربر نهایی در۳۱ استان کشور، تأمین پهنای باند و تأمین امنیت این لایحه است و در نهایت توانمند سازی نهادی بود.
معاون رئیس قوه قضائیه گفت: از اقدامات این مرکز، راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی شامل درگاه خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و راه اندازی سامانه ثنا، ابلاغ الکترونیکی و ارتباط مکانیزه با نیروی انتظامی و احراز هویت و امضای دیجیتال است.
وی گفت: تغییر ابزارهای تحول از سنتی به الکترونیکی مستلزم ایجاد بسترهای اولیه یعنی تربیت، ایجاد مهارت و آموزش های نیروی انسانی است. تغییر فرایند های رسیدگی به شکایات و تغییر رفتار قضایی علاوه بر سرعت و دقت یکی از مطالبه های برحق مردم جامعه است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: آموزش نیروی انسانی که برای سامانه جدید قوه قضاییه در سال گذشته انجام شد و 90 دوره آموزشی با مجموع 26 هزار و 500 نفر ساعت بوده است و این تعداد در واحد های پاسخگویی به سوالات و مشکلات شهروندان در زمینه سامانه ثبت الکترونیک نیز آموزش دریافت کرده اند.
حجت الاسلام دکتر شهریاری گفت: این طرح با استفاده از تجارب ۱۰ ساله در ۵ حوزه راهبردی تدوین شد که شامل جامعه قضایی شبکه ای، دسترسی شبکه ای و سیاستگذاری شبکه ای و غیره بود و در مطالعات تکمیلی در ۴ لایه این طرح مورد بررسی قرار گرفت90دوره تخصصی برای تسلط به این سامانه برای ایجاد رضایتمندی شهروندان برگزار شده است.
دکتر شهریاری در پایان گفت: مردم می توانند با شماره تلفن 129 در تهران و 09699 در شهرستان ها شکایت های خود را از نحوه برخورد یا رسیدگی کلیه پرسنل قوه قضائیه اعم از قضات،کاربران و دست اند کاران اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز
705