عدالت الکترونیکی منجر به شفاف‌سازی فرآیند آیین دادرسی می شود

حجت الاسلام دکتر شهریاری ،رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، گفت: هدف اصلی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طرح عدالت الکترونیکی برای دستیابی آسان به عدالت از سوی قوه قضائیه برای ذی نفعان و شهروندان است و مدیران ارشد باید حس کنند نیاز به معماری جدید داریم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت: افتتاح دفتر خدمات قوه قضائیه یکی از خدمات الکترونیکی این قوه در خدمت رسانی به مردم است و هدف اصلی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ،طرح عدالت الکترونیکی برای دستیابی آسان به عدالت از سوی قوه قضائیه برای ذی نفعان و شهروندان است.

دکتر شهریاری گفت: با توجه به کثرت مراجعات به دیوان عدالت اداری و با عنایت به اینکه خدمات این دیوان فراگیر و کشوری است.ضرورت ارتقای سطح فناوری و اطلاعات در خدمات بیشتر احساس شد و برای کسب رضایت مندی شهروندان تحول در فرآیند پاسخگویی در قوه قضائیه ضروری به نظر می رسید.

یکی از مشکلات فناوری اطلاعات قوه قضائیه این بود که یا ارتباط اینترنتی یا منابع انسانی نداشتیم و مشکل دیگر در این حوزه این بود که اطلاعات پرونده های قضایی بدلیل تعارضات مدیریتی در دو سامانه استان های تهران و شهرستان های دیگر بود و به شکلی که متمرکز نبود، ثبت می شد و یکپارچه نبود.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: دستگاه قضایی دارای سامانه مدیریت قضایی بود که مجموعه ای از فعالیت‌های قوه قصائیه است. سامانه سمپ، موجب شد امور دستی و کاغذی در دفاتر قضایی به صورت مکانیزه صورت گیرد. در گذشته ۲۵ درصد از فعالیت ها در این سامانه قرار نداشت و دستی بود.

وی افزود: یکی از مشکلات فناوری اطلاعات قوه قضائیه این بود که یا ارتباط اینترنتی یا منابع انسانی نداشتیم و مشکل دیگر در این حوزه این بود که اطلاعات پرونده های قضایی بدلیل تعارضات مدیریتی در دو سامانه استان های تهران و شهرستان های دیگر بود و به شکلی که متمرکز نبود، ثبت می شد و یکپارچه نبود.

دکترشهریاری درباره جزئیات ۴ لایه طرح عدالت الکترونیک گفت: هدف در لایه اول، الکترونیکی کردن فعالیت های دستگاه قضایی بود و گسترش تعامل با ضابطان قضایی و به اصطلاح معماری درون سازمان، زیر ساخت های آنی و در نهایت ۲۰ سامانه نرم‌افزاری و ۱۰۰ پایگاه اطلاع رسانی، پشتیبانی از ۴۵ هزار کاربر نهایی در۳۱ استان کشور، تأمین پهنای باند و تأمین امنیت این لایحه است و در نهایت توانمند سازی نهادی بود.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: از اقدامات این مرکز، راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی شامل درگاه خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و راه اندازی سامانه ثنا، ابلاغ الکترونیکی و ارتباط مکانیزه با نیروی انتظامی و احراز هویت و امضای دیجیتال است.

وی گفت: تغییر ابزارهای تحول از سنتی به الکترونیکی مستلزم ایجاد بسترهای اولیه یعنی تربیت، ایجاد مهارت و آموزش های نیروی انسانی است. تغییر فرایند های رسیدگی به شکایات و تغییر رفتار قضایی علاوه بر سرعت و دقت یکی از مطالبه های برحق مردم جامعه است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: آموزش نیروی انسانی که برای سامانه جدید قوه قضاییه در سال گذشته انجام شد و 90 دوره آموزشی با مجموع 26 هزار و 500 نفر ساعت بوده است و این تعداد در واحد های پاسخگویی به سوالات و مشکلات شهروندان در زمینه سامانه ثبت الکترونیک نیز آموزش دریافت کرده اند.

حجت الاسلام دکتر شهریاری گفت: این طرح با استفاده از تجارب ۱۰ ساله در ۵ حوزه راهبردی تدوین شد که شامل جامعه قضایی شبکه ای، دسترسی شبکه ای و سیاستگذاری شبکه ای و غیره بود و در مطالعات تکمیلی در ۴ لایه این طرح مورد بررسی قرار گرفت90دوره تخصصی برای تسلط به این سامانه برای ایجاد رضایتمندی شهروندان برگزار شده است.

مردم می توانند با شماره تلفن 129 در تهران و 09699 در شهرستان ها شکایت های خود را از نحوه برخورد یا رسیدگی کلیه پرسنل قوه قضائیه اعم از قضات،کاربران و دست اند کاران اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

دکتر شهریاری در پایان گفت: مردم می توانند با شماره تلفن 129 در تهران و 09699 در شهرستان ها شکایت های خود را از نحوه برخورد یا رسیدگی کلیه پرسنل قوه قضائیه اعم از قضات،کاربران و دست اند کاران اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 957353

وب گردی

وب گردی