کاهش بیش از یک میلیارد متر مکعب آب ورودی به سدهای کرمان

حجم آب ورودی به سدهای کرمان از ابتدای سال آبی تاکنون به 120 میلیون مترمکعب رسیده است. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود یک میلیارد و 363 میلیون مترمکعب بوده و این روند حکایت از افت 91 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حجم بارش‌های استان کرمان از ابتدای سال آبی 96-97 تاکنون به 53 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با 172 میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش 69 درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت هم افت 58 درصدی را نشان می‌دهد.

افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌آب‌های استان نیز با افت بسیار محسوسی روبه‌رو شده و به طبع آن سدهای استان نیز با کاهش بی‌سابقه ورودی آب به مخزن مواجه شوند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای چهارگانه استان کرمان (جیرفت، نساء، بافت و تنگوئیه) حکایت از افت 91 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای کرمان از ابتدای سال آبی تاکنون به 120 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود یک میلیارد و 363 میلیون مترمکعب بوده است. بر این اساس ورودی آب بد سدهای کرمان افت یک میلیارد و 243 میلیون مترمکعبی را تجربه می‌کند.
در حال حاضر حجم ذخیره آب در سدهای چهارگانه استان کرمان 360 میلیون مترمکعب بوده ولی کاهش بارش‌ها و به موجب آن افت ورود

روان‌آب‌ها باعث شده تا مخازن استان با ذخیره آب 577 میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله داشته باشند و افت 38 درصدی منابع آبی ذخیره شده را نسبت به سال پیش تجربه کنند.

با وجود اینکه ورودی به این سدها نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیارد مترمکعب کاهش داشته است ولی مدیریت خروجی موجب شده تا در وضعیت فعلی 62 درصد حجم این سدها پر باشد.
در ادامه این گزارش نیز وضعیت هر یک از سدهای چهار‌گانه کرمان به صورت جداگانه تشریح است.

*سد جیرفت
این سد در۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر جیرفت، در محلی بنام تنگ نراب بر روی رودخانه هلیل رود احداث شده است. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این سد حکایت از کاهش 92 درصدی ورودی آب به این سازه دارد. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون 66 مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین بازه زمانی حجم ورودی روان‌آب‌ها به سد از مرز 879 میلیون مترمکعب گذشته بود.
افت ورودی روان آب‌ها به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به 184 میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته 45 درصد افت پیدا کرده و 55 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

*سد نساء
این سد در فاصله 80 کیلومتری شهر بم و 280 کیلومتری کرمان به منظور تامین بخشی از آب کشاورزی، صنعت و شرب شهرهای بم و بروات واقع شده است. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به 37 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با حجم سال گذشته سازه که حدود 316 میلیون مترمکعب بوده، سد نساء کاهش 88 درصدی ورودی آب به مخزن داشته است.
افت ورودی روان‌آب‌ها به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به 116 میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته 31 درصد افت پیدا کرده و 69 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

*سد بافت
حجم کل آب ورودی به این سد که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر بافت واقع شده‌ است به هشت میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با 82 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سد افت 90 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیریت خروجی این موجب شده تا حجم ذخیره آب سازه دارای وضعیت مناسب‌تری باشد به طوری که در حال حاضر 93 درصد مخزن این سد دارای آب است و حجم ذخیره مخزن آن نیز به 37 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته تنها کاهش هفت درصدی را نشان می‌دهد.

*سد تنگوئیه
این سد نیز در 35 کیلومتری شمال شرق شهر سیرجان و 160 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است . ورودی به این سد در سال آبی جاری تنها هفت میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی سازه 85 میلیون مترمکعب ورودی را هم تجربه کرده بود. بدین منظور سد تنگوئیه افت 91 درصدی ورودی را ثبت کرده است.
حجم ذخیره این سد هم اکنون به 360 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته 39 درصد افت پیدا کرده و 62 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

402

کد خبر: 957364

وب گردی

وب گردی