تهران – ایسکانیوز: مشاور وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: میان عرضه و تقاضای آب در کشور توازن وجود ندارد و در حال حاضر مصرف آب در کشور از خطوط قرمز گذشته است.


غلامرضا منوچهری در نشستی با حضور مدیرعامل و مدیران شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به وضعیت کم‌‌‌آبی حاکم بر بیشتر استان‌های کشور ادامه داد: طبق استانداردهای تعیین شده جهانی، بیشتر کشورها حدود 40 درصد آب در دسترس را به مصرف می‌رسانند، در حالی که این رقم در ایران به بیش از 80 درصد رسیده است.


وی افزود: با وجود قرار گرفتن ایران در جغرافیای کم‌آب، در قرن‌های گذشته بهره‌برداری از منابع آب در کشور بسیار محدود بوده به طوری که قرن‌ها جمعیت کشور در حدود 4 الی 6 میلیون نفر بوده و سرانه مصرف حدود 5 الی 10 لیتر در شبانه‌روز بود؛ اما هم‌اکنون این رقم به بیش از 200 لیتر در شبانه روز رسیده است که بیانگر افزایش جهشی مصرف است.


منوچهری ادامه داد: در سال‌های اخیر مصرف‌گرایی بسیار افزایش یافته در مقابل منابع آبی همچنان ثابت بوده‌اند که این امر تعادل میان عرضه و تقاضا آب را برهم زده است.


وی به مصرف افزون بر 90 درصد آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در قدیم آب مصرفی در بخش کشاورزی حدود 15 میلیارد مترمکعب بوده اما متأسفانه به دلیل سنتی بودن آبیاری در بخش کشاورزی و عدم استفاده از روش‌های نوین در آبیاری و افزایش جمعیت، هم اکنون به بیش از 90 میلیارد مترمکعب در سال در بخش کشاورزی رسیده است.


مشاور وزیر نیرو بحران کم‌آبی را تنها مختص به وقوع پدیده خشکسالی ندانست و ادامه داد: بحران کم آبی موجود در اقصی نقاط کشور تنها 10 درصد آن مربوط به وقوع پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم است و 90 درصد دیگر به علت مصرف زیاد، افزایش جمعیت و فعالیت گسترده صنعت است.


منوچهری راه برون‌رفت از بحران کم آبی را مدیریت مصرف عنوان کرد و گفت: راهکار اساسی غلبه بر بحران کم‌آبی در کشور توجه ویژه به مقوله مدیریت مصرف است و در این راستا باید راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را بالا ببریم و نیز از تجهیزات مدرن برای آب‌رسانی به بخش‌های مختلف استفاده شود؛ به‌عنوان مثال اگر قیمت آب در بخش کشاورزی واقعی شود کشاورزان اقدام به کشت بسیاری از محصولات کشاورزی نخواهند کرد؛ چرا که کشت محصولی که آب بسیار نیاز دارد مقرون به صرفه نیست.


مشاور وزیر نیرو بیان داشت: تولید محصولات کشاورزی به هر قیمتی هنر نیست بلکه ارتقای بهره‌وری با تولید محصول بیشتر و با حداقل استفاده از آب موجود ارزشمند است و بهره‌برداران از آب باید به این باور برسند که مشکل آب در کشور جدی است.


منوچهری با بیان اینکه مردم در قبال خدمت بهتر حاضر به پرداخت قیمت تمام شده آب هستند اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع آب باید تعرفه مصرفی آب بها به قیمت واقعی آن نزدیک شود و مطمئناً مردم حاضرند در مقابل خدمات بهتر و پایدار، هزینه آن را بپردازند.


وی ادامه داد: منابع آب مختص به نسل‌های آینده هم است و باید از استفاده بی رویه ذخایر زیرزمینی جلوگیری شود.

کد خبر: 95757

وب گردی

وب گردی