دستگاه های اجرایی نسبت به مراکز علمی و دانشگاهی احساس نیاز نمی کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با تاکید بر این که دستگاه های اجرایی نسبت به مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه ها احساس بی نیازی می کنند،گفت: دستگاه های اجرایی باید پاسخگو باشند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، بحران کم آبی اولین و اصلی ترین چالش پیش روی کشور است که در اکثر استان های کشور این مشکل وجود دارد و باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری شود.

برای این مساله به نظر می‌رسد اصلی ترین راهکار اصلاح الگوی مصرف در تمام بخش های کشاورزی، صنعت و شرب است اما با توجه به ازدیاد مصرف در حوزه کشاورزی لازم است که دولت نگاه سختگیرانه‌تری به این حوزه داشته باشد.

پس از بحران آب در کشور یکی دیگر از مشکلات اساسی در استان های کشور هجوم ریزگردها است که این ریزگردها برای سلامت مردم بسیار خطرناک و ایجاد مزاحمت می کند.

تقریبا در تمام استان های کشور به خصوص در استان های خوزستان، کرمان، یزد، ایلام و همچنین سیستان وبلوچستان این معضل بیشتر به چشم می خورد.

محمدرضا اختصاصی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در رابطه با علل ریزگردها می گوید: بخش عمده ای از این گرد و غبار از عراق و عربستان و بخش محدودی نیز به خاطر تغییر اقلیم و سومدیریت در کشور به وجود آمده است.

سیستان و بلوچستان یکی از استان های کشور است که خشکسالی های 18 ساله اش هنوز ادامه داشته و دلیل آن کاهش شدید نزولات آسمانی و برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی در استان است.

دستگاه های اجرایی به درخواست مراکز علمی برای کمک پاسخ مثبت نمی دهند

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص استان دانشگاه آزاد اسلامی در تمام زمینه ها از جمله اقتصاد مقاومتی، گاز، شیلات، دریا، معدن، بازارچه های مرزی و همچنین بحران های فیزیکی از جمله خشکسالی و ریزگردها اعلام آمادگی برای مقابله با معضلات را کرده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه هیات رئیسه دانشگاه زاهدان برای مقابله با مشکلات استان، گفت: واحد زاهدان باتوجه به دارا بودن پتانسیل عظیم از جمله استاد، امکانات آزمایشگاهی و ظرفیت های دیگرش به استاندار سیستان و بلوچستان آمادگی کمک خود را اعلام کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: حتی در رابطه با مقابله با دو بحران موجود در استان یعنی بحران خشکسالی و بحران ریزگردها اعلام آمادگی کرده ام مخصوصا بحران ریزگردها که سیستان و بخشی از بلوچستان اکثرا با آن روبرو بوده است.

دکتر میر با بیان این که طرح های تحقیقاتی و پژوهشی برای مقابله با بحران های استان را در دست داریم، تصریح کرد: باید برای مقابله با بحران های استان یک تدبیر منطقه ای اندیشیده شود اما متاسفانه مشکلی که در دستگاه اجرایی وجود دارد آن است که دستگاه های اجرایی احساس نیاز به مراکز علمی و دانشگاهی نمی کنند و به این درخواست دانشگاه پاسخ مثبت نمی دهند.

وی با اشاره به دیدار اخیر اساتید دانشگاه ها با مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان افزود: در این دیدار ایشان فرمودند که اصلا نمی پسندند دانشگاه، اهل علم و نخبگان دم درب دستگاه های اجرایی زانو زده و بگویند چه کاری انجام دهیم؛ دستگاه های اجرایی باید از نخبگان، مراکز علمی و همچنین دانشگاه ها درخواست کمک کنند تا راه حل مقابله با معضلات و مشکلات پیدا شود؛ علی رغم توصیه مقام معظم رهبری اما دوباره به دستگاه های اجرایی رفتیم و متاسفانه آنها این پاسخ ما را لبیک نگفتند.

نمی توان کاسه داغ تر از آش شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان اظهار داشت: هیات رئیسه دانشگاه با استاندار جلسه ای برگزار کرد که در آن جلسه آمادگی دانشگاه را در زمینه های مختلف اعلام کردیم اما دستگاه های اجرایی متاسفانه قبول نکرده و ما هم نمیتوانیم کاسه داغ تر از آش شویم.

وی با اشاره به وجود گسست میان مراکز علمی و دستگا ه های اجرایی افزود: این موضوع یک معضل کلی در کشور است، زیرا مراکز علمی و سیستم اجرایی هر کدام به تنهایی کار خود را انجام می دهند و مانند جزایر جداگانه و پراکنده از یکدیگر فعالیت می کنند در صورتی که این دو باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

دستگاه های اجرایی نسبت به مراکز علمی احساس بی نیازی می کنند

دکتر میر با تاکید بر این که دستگاه های اجرایی نسبت به مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه ها احساس بی نیازی می کنند، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: فلسفه وجودی دستگاه های اجرایی و دانشگاهی خدمت به مردم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با اشاره به ضرب المثل "گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست" گفت: در هر زمینه ای استاد، گروه تخصصی و پژوهشی، فضا و امکانات آموزشی داریم اما هنگامی که دستگاه های اجرایی اعلام بی نیازی می کنند یا حرمتی قائل نشوند ما نمی توانیم کاسه داغتر از آش شویم.

دکتر میر افزود: واحد زاهدان به صورت مجزا کارهای بسیاری را انجام داده است، از جمله در بحث انرژی خورشیدی این دانشگاه پیشنهاد تولید انرژی نیروگاه 100 مگاواتی داد، یا در بحث اقتصاد مقاومتی همایشی در دانشگاه برگزار و فعالیت های دانشگاه در این موضوع را پیشنهاد داد.

دستگاه های اجرایی تولیدات میلیاردی از کشورهای خارجی خریداری می کنند

وی تاکید کرد: حتی ما تولیدات علمی در زمینه سیستم آبیاری مکانیزه در دست داریم که توسط یکی از اساتید این دانشگاه با توجه به بحران آب در استان تولید شده است، این تولید دانشگاه یک دستگاهی به قیمت دو میلیون تومان است که از دستگاه های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و دیگر دستگاه ها درخواست کردیم تا از این تولید حمایت کنند اما حتی یک دستگاه اجرایی هم پای کار نیامد.

وی با بیان این که تولیدات بسیاری در دانش بنیان داریم، گفت: این تولیدات به مرحله محصول و تولید انبوه رسیده اما دستگاه اجرایی به سراغ آن نیامده، آنها حاضر به امضای قرارداد با شرکت های خارجی هستند اما به دلیل آن که این دستگاه را یک عضو هیات علمیه دانشگاه آزاد اسلامی تولید کرده هیچ حرمتی قائل نشده و حاضرند تولیدات میلیاردی از کشورهای خارجی خریداری کنند و تولیدات ما را مورد توجه قرار ندهند.

901/900

کد خبر: 957650

وب گردی

وب گردی