مردم مطمئن باشند که شکایت آنها در دادستانی کل پیگیری خواهد شد

دادستان کل کشور گفت: مردم مطمئن باشند که شکایت آنها در دادستانی کل پیگیری خواهد شد و حتی می‌توانند مراجعه کرده و نتیجه را دریافت کنند.

به گزارش ایسکانیوز،حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران به‌ مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه گفت:‌ یاد و خاطره شهید بهشتی که معمار اصلی قوه قضائیه است را گرامی می دارم و این هفته را فرصتی می‌دانم که مسئولان در ارتباطی گسترده با مردم سخن بگویند.

وی افزود: با نهضت امام راحل و حضور مردم همیشه در صحنه، نظام مقدس جمهوری اسلامی به پیروزی رسید، لذا بزرگترین مشخصه نظام اسلامی اجرای عدالت است که مبنای آن احکام اسلام و قرآن است.

منتظری با اشاره به اجرای درست عدالت در کشور تصریح کرد: همه مسئولان از بالاترین مقامات در اجرای عدالت مسئول هستند و قوای سه گانه و سایر دستگاه ها نیز موظف اجرای عدالت می باشند. وقتی کسی در جامعه مورد ظلم واقع می شود، به حق انتظار دارد که که رسیدگی بر مبنای عدالت در حق او انجام شود و همه دست اندرکاران قضاوت باید توجه کنند که نباید در اجرای وظیفه کوتاهی کنند، چرا که بزرگترین عقوبت الهی در انتظارشان خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی قوه قضائیه ادامه داد: قوه قضائیه با چالش های بسیاری روبه رو است که کار سختِ آن را سخت تر کرده است، به عنوان مثال هجمه های فراوانی که در داخل و خارج کشور علیه این قوه وجود دارد، البته ما منکر کاستی ها نیستیم.

منتظری گفت: کاملا مشخص است که دست هایی در پشت پرده می کوشد که با تضعیف قوه قضائیه، اقتدار این مجموعه را از بین برد. همچنین موضع‌گیری و تبلیغات سوء دشمنان علیه این قوه و دفاع همه جانبه از مفسدان و حمله دشمنان با شمشیر های زنگ زده در دفاع از حقوق بشر از دیگر معضلات است.

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: برخورد تبلیغاتی با عناصر جاسوس و کسانی که در پوشش حفاظت از محیط زیست به امنیت کشور خیانت کرده اند و خودکشی عنصر خائنی که قبل از آن که اطلاعتش را به مسئولان ارائه بدهد را نظاره کنید که چگونه عمل کردند.

وی ادامه داد: برخورد دستگاه‌های تبلیغاتی خارج با یک عنصر جانی که در ملا عام و با اتوبوس بین مامورین امنیت و خدمتگزاران مردم وارد شد و تعدادی از عزیزان ما را به شهادت رساند را نظاره کنید که چگونه به دفاع از او به صحنه آمده اند و حتی مقامات بلندپایه رژیم آمریکا به دفاع از او به سخن می‌پردازند.

منتظری خاطر نشان کرد: مسائل ذکر شده نمونه کوچکی از موضع گیری های دشمنان و اپوزوسیونی است که در جهت تضعف قوه قضائیه تلاش می کند، همچنین در داخل کشور شاهد هستیم کسانی که خود مدت ها مسئولیت های مهم و گسترده ای داشته اند به بهانه های مختلف افرادی را دور خود جمع کرده اند و از طریق شبکه های اجتماعی به سخنرانی و پخش پیام می‌پردازند و دروغ پردازی ها را علیه قوه قضائیه اعلام می کنند و آن را یک دستگاه ظالم و دیکتاتور معرفی می کنند‌.

دادستان کل کشور گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب کسانی که سال ها مسئولیت‌های اجرایی داشته اند، امروز حق ندارند که به صورت اپوزسیون وارد شوند و از برخی یاران و دوستانشان که بر اساس مستندات غیر قابل انکار مجرم شناخته شده اند، دفاع کنند.

وی ادامه داد: دومین چالش قوه قضائیه کثرت کار و سنگینی باری است که بر دوش این قوه نهاده شده، اما متناسب با آن ابزار، امکانات و نیروی انسانی کافی در اختیار نیست. در سال ۱۳۹۶ مجموعا بیش از ۹ میلیون پرونده وارد دستگاه قضا شد که حدود ۶ میلیون آن در دادگستری و حدود ۳ میلیون آن به شوراهای حل اختلاف ورود پیدا کرده است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: بیش از ۱۶ میلیون نقطه کار در قوه قضائیه درگیر این پرونده ها بوده، از دادسرا گرفته تا دیوان عالی کشور درگیر آنها بوده اند، لذا مردم عزیز توجه کنند که دستگاه قضایی تولیدکننده پرونده نیست بلکه مراجعات مردم است که باید قوه قضائیه پاسخگویی آنها باشد و به خدمت رسانی بپردازد.

وی ادامه داد: چالش سوم قوه قضائیه این است که به موازات زیادی بار، امکانات متناسب با این حجم کار به این قوه که یک مجموعه حاکمیتی است داده نشده و نمی شود و آماری که ارائه کردم بیانگر تلاش قضات شریف و کارکنان خدوم دستگاه قضا است و از مردم عزیزی که گاهی به دلیل حجم گسترده کار و بار سنگین، با ضعف هایی در دستگاه قضایی مواجه می شوند صمیمانه پوزش می طلبم.

دادستان کل کشور با اشاره به خدمات قوه قضائیه خاطر نشان کرد: انجام معاینات بالینی یک میلیون و 600هزار، معاینات اجساد بیش از ۶۰ هزار، خدمات آزمایشگاهی بیش از ۹۴ هزار، صدور سند مالکیت بیش از سه میلیون و 330 هزار، ثبت خدمات معاملاتی بیش از ۱۴ میلیون، ثبت حدود ۶۱۱ هزار ازدواج، ثبت ۱۸۱ هزار طلاق، ارتباطات مردمی برای مشاوره حدود ۹۷۰هزار، مرکز آمار و فن آوری اطلاعات بیش از ۵ میلیون مراجعه و ثبت نام، زیر نظر قوه قضائیه انجام گرفته است.

وی بیان کرد: دستگاه قضا نظارت بر مجموعه های خود را به دقت دنبال می کند و بنده به اعتبار مسئولیتم در دادگستری می گویم که وظیفه قانونی ما نظارت بر دادگاه های سراسر کشور است و یکی از راه های نظارت این است که ما در سایت دادستانی کل دریچه ای را قرار داده ایم که هر کس از هر کجای کشور مراجعه کند و از عملکرد و برخورد دادسراها شاکی باشد، می تواند در این درگاه ها شکایت خود را ثبت کنند.

منتظری اذعان کرد: مردم مطمئن باشند که شکایت آنها در دادستانی کل پیگیری خواهد شد و حتی می‌توانند مراجعه کرده و نتیجه را دریافت کنند.

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: همه ما قضات از عالی ترین مقام این دستگاه که ریاست محترم قوه قضائیه است تا سایر قضات، همه و همه در کلیه سطوح بلا واسطه علی الخصوص ریاست قوه قضائیه منصوب مقام معظم رهبری هستیم، سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری و دستور اکید ایشان در ابلاغ ها و پیام ها کاملا مشهود است، از جمله آنکه در دیدار سال گذشته با مسئولان دستگاه قضا فرمودند که قوه قضائیه باید ۱۰۰% انقلابی باشد و انقلابی عمل کند؛ همچنین ایشان خاطر نشان کردند که انقلابی گری برخلاف نظر برخی ها تندروی نیست، بلکه انقلابی گری به معنای عادلانه و منصفانه عمل کردن است و اجرای این امر مسئولیت ما را سنگین می کند و قطعا ملت ما مطالبات خود را از دستگاه قضا در همین چارجوب می خواهد.

302

کد خبر: 957724

وب گردی

وب گردی