صربستان و ایران سه تفاهم نامه همکاری امضا کردند

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک صربستان و ایران روز پنجشنبه رسما آغاز به کار کرد و در جریان آن سه یادداشت تفاهم همکاری بین دوکشور امضا شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری وزیر صنعت و «راسیم لیاییچ»، وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان یادداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی را امضا کردند.

همچنین شریعتمداری و «زوران میخایلوویچ» وزیر راه و ساختمان، هوا ترابری و زیر ساخت صربستان موافقت نامه همکاری های هوایی را امضا کردند. سپس موافقت نامه مبارزه با آفات و قرنطینه گیاهی نیز با حضور وزیر کشاورزی صربستان و شریعتمداری بین دو کشور امضا شد.

در این اجلاس که در محل کاخ صربستان در بلگراد برگزار شد، جمعی از مسئولان عالیرتبه دو کشور از بخش های خصوصی و دولتی حضور داشتند. وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان در نشست مشترک خبری با شریعتمداری به امکانات دو کشور در زمینه های مختلف اشاره و با تاکید بر افزایش تبادلات کالا بین دو کشور گفت که مذاکرات خوبی برای عقد توافق نامه تجارت آزاد و افزایش سطح مبادلات صورت گرفت.

او لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و بلگراد را گامی بزرگ در گسترش روابط و همچنین تبادلات کالا، همکاری های اقتصادی و گردشکری بین دو کشور خواند و گفت:جمهوری اسلامی ایران برای واردات گوشت و روغن از صربستان ابراز تمایل کرده و در این خصوص مذاکرات ادامه دارد. لیاییچ افزود: به موازات همکاری های سیاسی می بایست همکاری های اقتصادی و تجاری نیز توسعه یابد. برای نیل به این هدف می بایست چند اقدام اساسی انجام داد که توسعه و تعمیق همکاری های بانکی و سرمایه گذاری های ایران در پروژه های زیر بنایی از جمله این اقدامات است.

وی همچنین بر گسترش همکاری در زمینه انرژی، کشاورزی، گردشگری و راه و ساختمان از زمره همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی بین دو کشور تاکید کرد و از تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور ارتقای مناسبات تجاری در زمینه های گردشگری و کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست مشترک خبری با اشاره به نزدیکی فرهنگ، زبان و سنت های دو کشور گفت که روابط صربستان و ایران بر پایه برد برد است.

شریعتمداری بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، انرژی و گردشگری تاکید و اظهار کرد:صربستان در منطقه نقش مهمی را برای صلح ایفا می کند و دو کشور در این زمنیه همدل و همراه هستند.

او در ادامه سخنان خود به قدمت روابط دو کشور که به بیش از یکصد سال می رسد اشاره و تاکید کرد که در سالهای اخیر اقدامات بسیار مثبتی برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه صورت گرفته است.

شریعتمداری چشم انداز آتی روابط دوجانبه ایران و صربستان را در ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار درخشان توصیف کرد و خواستار حل برخی از مشکلات موجود از جمله موضوع مبادلات بانکی بین دو کشور شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت آمادگی کشورمان را برای واردات گوشت، دانه های روغنی، ذرت، فولاد، فلزات رنگی از صربستان و صادرات فرآورده های پتروشیمی، نفت خام و سایر نیازمندی ها به این کشور اعلام کرد. در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و صربستان در بلگراد بر همکاری های بانکی، روابط و مبادلات اقتصادی در سطوح مختلف از جمله گردشگری، ارتباطات و راه های چگونگی تعمیق روابط بین دو کشور تاکید شد.

401

کد خبر: 957760

وب گردی

وب گردی