قانون اعمال سهمیه ایثارگران و شاهد در کنکور 97 بازنگری شد

عضو کمیسیون آموزش گفت: طبق قانون 30 درصد به سهمیه ایثارگران و شاهد اختصاص داده شده است که این سهمیه شامل همه حوزه های ایثارگران ، همسران و فرزندان جانبازان و خانواده های شاهد می شود.

دکتر فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قانون بازنگری در اعمال سهمیه ایثارگران و شاهد گفت: در بازنگری قانون اعمال سهمیه ایثارگران و شاهد که یک کارشناسی چندین ماهه بر روی آن انجام شده است، آنچه با هماهنگی دولت و سازمان سنجش، وزارت علوم و کمیسیون آموزش به صحن آمده بود کلیاتش رأی آورد اما باید به کمیسیون برگردد و اصلاح شود.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: یک نگرانی که پارسال در اعلام نتایج کنکور به وجود آمد و برخی از رتبه‌های بالا نتوانسته بودند در دانشگاه مورد نظر خود قبول شوند و متاستفانه شاهد پذیرش بعضی از رتبه‌های پایین در برخی از رشته‌های سطح بالا بودیم که قطعاً نتایج خوبی را بین داوطلبان ندارد با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید رفع خواهد شد.

فلاحتی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سهمیه 25 درصد قبلاً داشتیم که بین جانبازان و رزمندگان جدایی انداخته بود و سیستم سهمیه‌بندی را به هم زده بود، در سال گذشته یک 5 درصدی را مجلس مصوب کرد که 5 درصد علی هبه‌ای تلقی شد که باز هم سیستم نحوه سنجش و پذیرش را در سازمان سنجش به هم زده بود و منجر به اختلافاتی شد که باعث تبعیض بین داوطلبین شد اما امسال به همان قانون خدمات ایثارگران که در گذشته داشتیم برگشت و طبق قانون 30 درصد به این سهمیه اختصاص داده‌شده است که این سهمیه شامل همه حوزه‌های ایثارگران، همسران و فرزندان جانبازان و خانواده‌های شاهد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش یادآور شد: طبق قانون، مازاد سهمیه ایثارگران را که از 25 تا 30 درصد بود تعریف در همین سهمیه شد که اختلاف ایجاد نشود و یک حداقل نمره خامی هم قانون گزار آورد که به این ترتیب هم میزان سواد بالا برود و هم شاهد ورود افرادی نباشیم که با رتبه‌های پایین وارد رشته‌های برتر دانشگاهی شوند که در این صورت قطعاً داوطلبی که بر مبنای شایستگی وارد دانشگاه نشده باشد هم به خودش و هم به جامعه آسیب می‌زند.

وی در پایان متذکر شد: ممکن است داوطلبی با رتبه 70 هزار وارد رشته پزشکی شود که توانایی ادامه تحصیل در این رشته را نداشته باشد و در این صورت سرخورده می‌شود حتی اگر بتواند مدرک پزشکی بگیرد پزشک توانمندی نخواهد بود مگر اینکه پذیرش این افراد را در یک فیلتری قرار دهیم و یک نمره خامی را تلقی کنیم که این نمره خام به کف رتبه‌هایی که وارد می‌شوند بخواند که این کار را قانون گزار انجام داد و لایحه مورد نظر به صحن آمد اما آن بخشی که تصویب شد هم به نفع جامعه ایثارگران و جامعه رزمندگانی است که حق بر گردن مردم دارند و وظیفه مجلس و قانون گزاری است که این تسهیلات را برای ایثارگران در نظر بگیرد و البته چیز جدیدی اعمال نشده است و همان قانون اعمال خدمات جامع ایثارگران است که از سالیان گذشته تا امروز وجود داشته است که دستخوش تغییرات بسیاری شده است که هم به نفع جامعه ایثارگری نبود و هم برای مدل سنجش و پذیرش عادلانه نبوده است که بخش عمده آن تصویب و بخش دیگری از آن به کمیسیون برگشت که اصلاحاتی در آن انجام شود.

گفتنی است، طبق آخرین مصوبه‌ای که در دی‌ماه ۹۵ تصویب شد، همسران و فرزندان کلیه جانبازان زیر ۲۵ درصد و یا همسران و فرزندان رزمندگانی که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل داشته‌اند مشمول استفاده از این سهمیه هستند.

به گزارش ایسکانیوز، در کنکورهای قبل از کنکور ۹۶ سهمیه ایثارگران فقط مختص همسران و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد بود اما در کنکور ۹۶ و برای اولین بار، سهمیه‌ای برای خانواده‌های جانبازان زیر ۲۵% نیز در نظر گرفته شد که البته این سهمیه مشترک با خانواده رزمندگانی هست که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته‌اند.

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران با دو موضوع اصلی مطرح می‌شود:

۱-تأثیر سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در ظرفیت دانشگاه‌ها
۲-حدنصاب نمره و درصد آزمون جهت استفاده از این سهمیه

سهمیه ایثارگران به صورتی اعمال می‌شود که ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل، به داوطلبان مشمول این سهمیه اختصاص می‌یابد. البته مشمول شدن این سهمیه تنها با کسب حدنصاب نمره قبولی شدنی است و این سهمیه قابل ارتقا است.

اگر رشته مدنظر شما در دانشگاهی دارای ۵۰ صندلی خالی باشد برای اعمال سهمیه ۵ درصدی، ابتدا ۱۵ صندلی را برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران بالای ۲۵% کنار می‌گذارند اما اگر این داوطلبان بتوانند ۷۰% آخرین نمره قبولی را کسب کنند، صندلی‌ها را تصاحب خواهند کرد و باز هم اگه تعدادی صندلی خالی ماند داوطلبان سهمیه ۵ درصدی ایثارگران فرصت نشستن بروی صندلی‌ها را خواهند داشت و با کسب حدنصاب ۷۰% می‌توانند در همان رشته و دانشگاه قبول شوند.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 957782

وب گردی

وب گردی