نبود بازار کار سبب روی گردانی از رشته‌های علوم انسانی است

عضو کمیسیون آموزش گفت: بسیاری از رشته های علوم انسانی بازار کار مناسبی ندارند و هر سال تعداد داوطلبان کمتری جذب این رشته ها می شوند و مهم ترین گام برای توسعه علوم انسانی ایجاد بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته است.

دکتر فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مغفول ماندن علوم انسانی در کشور و دلایل آن گفت: رشته‌های علوم انسانی جز گرایش‌های اصلی توسعه یک کشور است تردیدی نیست توجه به برخی از رشته‌های خاص به‌ویژه در علوم انسانی می‌تواند موتور توسعه کشور را شتاب دهد و در حقیقت بخش عمده‌ای از توسعه کشور برمی‌گردد به توسعه‌های مدیریتی و تئوری‌های مربوط به آن و اگر مبانی نظری یک کشوری اجرایی و نهادینه‌سازی شود قطعاً در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: بسیاری از کشورهایی که جهان متمدن دنیا به حساب می‌آیند و جز کشورهای ابرقدرت و بروز دنیا محسوب می‌شوند جدای از پیشرفت در فنّاوری ریشه اصلی پیشرفت آن‌ها را باید در علوم انسانی و توجه به مباحث نظری جستجو کرد.

فلاحتی تصریح کرد: اگر کشوری در نظریه‌پردازی قوی باشد و بتواند تمام نظریات را تبدیل به اقدام کند قطعاً جز کشورهای پیشرو خواهد بود و جمهوری اسلامی در طول 4 دهه گذشته خالی از دیدگاه‌های نظری و اقدام‌های مبتنی بر این نظریات نبوده است و اگر عمر انقلاب اسلامی را مقایسه کنیم با عمر بسیاری از انقلاب‌ها و جهش‌های توسعه فراوانی را در کشور تعریف کنیم که عینی و ملموس است مبتنی برهمان نظرات دقیق و کارشناسی علوم انسانی است.

وی در ادامه تأکید کرد: بخش عمده‌ای از نظرات کارشناسی علوم انسانی به مبانی فلسفی و بخش دیگری از آن در حوزه مدیریتی و گرایش‌های دیگری از این حوزه‌ها اختصاص دارد و کاملاً مشهود است که مباحث نظری علوم انسانی ریشه در اسلام و تمدن ایرانی دارد که برخاسته از فرهنگ و تمدن کهنی است که حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و از دل آن می‌شود ده‌ها نظریه قوی استخراج کرد که نتیجه‌اش را در خیلی از حوزه‌ها می‌بینیم.

نماینده مردم قائنات و زیر کوه خاطرنشان کرد: نظام اسلامی یک نظام پویا و با نشاطی است که حرکت رو به جلو چشمگیری را در ایران بعد از انقلاب آغاز کرده است و در عرصه‌های علمی و مدیریتی، مبارزه با استکبار و حوزه‌های دفاعی و نظامی، پیشرفت چشم‌گیری را داشته است اما توجه در حوزه‌های علوم انسانی خصوصاً در بدنه مدیریتی و دانشگاهی و دیگر ارکان نظام کافی نیست.

فرهاد فلاحتی در پاسخ به عدم وجود نوابغ انسانی در کشور یادآور شد: در حال حاضر نوابغ علوم انسانی فراوانی داریم که در قید حیات هستند اما مهجور واقع شده‌اند و در آن طرف مرزها از کتاب‌ها و مقالات این افراد استفاده می‌کنند اما در داخل نتوانستیم این منابع را تبدیل به فرصت مناسب کنیم. در دانشگاه‌های ما شخصیت‌های بارز و طراز اولی وجود دارند که حرف‌های بسیاری در تمامی حوزه‌های علوم انسانی برای گفتن دارند که به‌عنوان چهره‌های ماندگار تلقی می‌شوند اما بهره‌برداری ما از این سرمایه‌ها ضعیف است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات متذکر شد: متأسفانه در تبدیل نظریات علوم انسانی به الگو و اقدام همیشه با چالش و مشکل مواجه بوده‌ایم و از سوی دیگر در شرایط امروز نبود بازار کار مناسب در علوم انسانی یکی از ضعف‌های بزرگ در کشور است که سبب روی‌گردانی از علوم انسانی می‌شود. بسیاری از رشته‌های علوم انسانی بازار کار مناسبی ندارند و هر سال تعداد داوطلبان کمتری جذب این رشته‌ها می‌شوند و مهم‌ترین گام برای توسعه علوم انسانی ایجاد بازار کار مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته است.

نماینده مردم قائنات و زیر کوه گفت: در حال حاضر بسیاری از منابع دانشگاهی ما برگرفته از منابع غربی است و برخی از رشته‌های دانشگاهی ما آن‌قدر قدیمی هستند که تفکرات و اندیشه‌های صد سال پیش اروپا را تدریس می‌کنند و متأسفانه حرف نویی برای گفتن در این باب نداریم.

فلاحتی در پاسخ به اقدام کمیسیون آموزش در توسعه و تقویت علوم انسانی تأکید کرد: متأسفانه کمیسیون آموزش تاکنون در این حوزه ورود نداشته است و به نوعی غفلت شده است که وارد قضیه نشده‌ایم. البته بالاتر از کمیته آموزش و تحقیقات، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید در این قضیه چهارچوب‌ها را مشخص و ابلاغ کند؛ که قطعاً پیشرفت و توسعه در علوم انسانی سبب تحول در توسعه و آبادانی کشور خواهد شد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 957797

وب گردی

وب گردی