مقدار مصرف انرژی با رشد جمعیتی ایران تناسب ندارد

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران یک درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده، اما شدت مصرف انرژی در کشورمان با این میزان جمعیت متناسب نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، سعید مومنی با بیان این‌که به‌کارگیری مدیریت یکپارچه HSE می‌تواند بسیاری از مشکلات و هزینه‌ها را از بین ببرد، گفت: توجه بیش از پیش به مقوله HSE، سبب موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تولید می‌شود، زیرا با به‌کارگیری مدیریت یکپارچه HSE می‌توان بسیاری از مشکلات و هزینه‌ها را از بین برد و سطح بالاتری از کیفیت را تجربه کرد.

او افزود: بر اساس تجارب صنعتی در کشورهای توسعه یافته، همواره باید این نکته را به خاطر داشت که پیاده‌سازی HSE در یک جامعه، نشانه تمدن و سطح فرهنگ مردم جامعه است، ضمن این که تمام فعالیت‌های صنعتی در دنیا، امروزه بر پایه انرژی است و چنانچه اخلالی در این بخش به وجود آید، زندگی مدرن امروز تمام مردم دچار اختلال می‌شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به این‌که در ۳۰ سال گذشته، مصرف انرژی در دنیا۱.۶۵برابر افزایش یافته و این رقم در ایران ۴.۲ برابر شده است، ادامه داد: با توجه به این‌که ایران ۱۰.۵ درصد منابع نفتی و ۱۸ درصد منابع گازی دنیا را به خود اختصاص داده، این آمار، آمار بسیار بالایی است.

این مقام مسوول تصریح کرد: در حالی که ما یک درصد جمعیت دنیا و ۲۰ درصد جمعیت خاورمیانه هستیم، اما شدت مصرف انرژی با رشد جمعیت ما در سه دهه اخیر تناسبی نداشته است؛ هرچه میزان مصرف انرژی بالاتر رود، طبیعی است که رشد و توسعه صنعتی هم که یکی از شاخص‌هایش مصرف انرژی است، بالاتر می‌رود اما مصرف انرژی اگر همراه با ایجاد ارزش افزوده باشد، می‌تواند قابل تأمل باشد، در غیر این صورت، افزایش مصرف انرژی مثلاً در بخش خانگی، در واقع با هدررفت انرژی همراه خواهد بود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم انجام اقدام‌های اساسی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، اظهار کرد: HSE می‌تواند در این بخش نقش خوبی ایفا کند، به این ترتیب که در تعامل بهینه با روابط عمومی‌ها، مدارس، مجتمع‌های آموزشی، فرهنگی و تفریحی می‌تواند هم از بعد استفاده ایمن از انرژی در محیط‌های صنعتی، خدماتی، تولیدی و .... و هم از بعد بهینه مصرف کردن آن، گام‌های مثبتی بردارد.

مومنی طول شبکه گازرسانی شهری و روستایی را بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر عنوان کرد که ۳۳۱ هزار کیلومتر آن تنها مختص به شبکه شهری و بقیه آن مربوط به انشعابات می‌شود.

402

کد خبر: 957947

وب گردی

وب گردی