رکورد 50 ساله بازار طلا و سکه شکسته شد/ تا کی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟

بعد از افزایش قیمت های نفس گیر در بازار ارز و مسکن، حال نوبت به بازار طلا و سکه رسیده که در خرداد ماه رکورد 50 ساله خود را شکسته است.

عبادالله محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، ارزیابی خود از وضعیت بازار طلا و سکه در ماه خرداد را اینگونه بیان کرد: بازار طلا در خرداد ماه رکورد بی سابقه ای را تجربه کرد به گونه ای که طی 50 سال اخیر شاهد چنین قیمت هایی در بازار این کالا نبودیم.

او در ادامه بیان کرد: قیمت طلای 18 عیار در اولین روز خرداد ماه 188 هزار و 390 تومان و طلای 24 عیار 251 هزار و 180 تومان در حالی که این قیمت در آخرین روز خرداد به ترتیب تا 221 هزار و 420 تومان و 295 هزار و 230 تومان افزایش پیدا کرد.

محمدولی به تغییرات قیمت سکه طی یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: سکه امامی در ابتدای ماه گذشته دو میلیون و شش هزار تومان، نیم سکه 991 هزار تومان، ربع سکه 565 هزار تومان و سکه گرمی 355 هزار تومان بود رفته رفته این قیمت رنگ افزایش را به خود گرفت و تا پایان ماه قیمت این کالا به قیمت های کذایی رسید که نرخ ها به ترتیب به دو میلیون 569 هزار تومان، یک میلیون و 245 هزار تومان، 695 هزار تومان و در آخر 395 هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اشاره به دلایل تاثیرگذار در افزایش قیمت طلا و سکه گفت: صعودی شدن قیمت ها در بازار ناشی از نبود تولید در کشور، شاغل نبودن کارگران و عدم رغبت کارفرمایان برای سرمایه گذاری در بخش تولید است که به نوعی بازار دلال بازی و واسطه گری را در کشور رواج داده است، در صورت عدم ممانعت از چنین آسیب هایی در کشور به طور حتم شاهد ورود ضربه جدی به اقتصاد کشور خواهیم بود.

او با بیان اینکه ایران کشوری غنی و تولید محور است، افزود: با توجه به منابع خدادادی در کشور یعنی معادن ارزشمند، نیروهای آزموده و تربیت شده در کشور باید هر چه زودتر کشور تولید و صنعت محور شود و نیز دولت زمینه ایجاد بازار کار در کشور را فراهم کند.

محمدولی با اشاره به اینکه دولت باید در کشور هزینه های بالایی را متقبل شود تا بتواند زمینه افزایش آمار اشتغال را فراهم کند، گفت: بهتر است تا هر چه زودتر اقدامی صورت گیرد که بتوانیم روی صنایع کشور خود فعالیت کنیم در اینصورت پول هایی که در کشور در حال هدر رفتن هستند به سمت تولید هدایت خواهند شد که در این زمینه بیشتر از مردم، مسئولین موظف هستند تا مانع برخی از نا به سامانی ها در کشور شوند و به سمت تولید و اشتغال حرکت کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اظهار داشت: در زمینه اشتغال هیچ هزینه ای متوجه دولت نمی شود، بنابراین بهتر است تا هر چه زودتر موسسات مالی و بانک ها را به عنوان نیروهای تدارکات و پشتیبان تولید در کشور هدایت کند.

او با تاکید بر اینکه ما باید تصور کنیم که تولیدکنندگان و صنعتگران کشور خط مقدم جبهه و در حال مبارزه با دشمن هستند، گفت: موسسات اعتباری و بانک ها باید بدون هیچ چشم داشتی از تولیدکنندگان حمایت کنند، در حال حاضر دشمن، اقتصاد کشور را هدف قرار داده و از ابتدای سال 90 با جنگ اقتصادی مواجه شدیم که متاسفانه امروز این ابزار را برعلیه اقتصاد ایران به کار گرفتند و نباید اجازه دهیم تا ضمن تسلط بر بازار ایران، تولید داخلی را عقیم کنند.

محمدولی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار طلا و سکه بسیار خراب است و در رکود 100درصدی به سر می برد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در پایان وضعیت بازار طلا تا پایان تیرماه را اینگونه پیش بینی کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته در بازار طلا شاهد روند فعلی 3 ماه بهار به خصوص خرداد ماه خواهیم بود و با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد برخی از مسایل اقتصادی روز دنیا که بتواند تا حدودی وضعیت بازار را بهبود ببخشد، نیستیم بنابراین در تیر ماه با افزایش قیمت ها همراه خواهیم بود.

در ادامه محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: در خرداد ماه قیمت جهانی طلا با کاهش 30 دلاری همراه شد و در مقابل در بازار داخلی شاهد نوسان و افزایش شدید قیمت ها بودیم.

او در ادامه بیان کرد: به طور متوسط قیمت سکه در ماه خرداد نوسان بسیار زیادی را داشت و هر گرم طلای 18 عیار به رکوردهای جدیدی دست یافته که تاکنون در بازار تجربه نکرده بودیم.

کشتی آرای با بیان اینکه قیمت ها نسبت به شش ماه گذشته با افزایش دو برابری همراه بوده است، گفت: افزایش قیمت ارز، بزرگترین عامل افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه بود که طی شش ماه گذشته با بالاترین رشد قیمتی در بازار ارز مواجه بودیم این در حالیست که قیمت جهانی طلا تغییرات مختصری را تجربه کرده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت ها، نرخ طلا با حباب قیمتی همراه نیست اما سکه در اردیبهشت ماه تا 500 هزار تومان حباب قیمتی داشت که این میزان حباب قیمتی در خرداد ماه به 370 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

او با بیان اینکه بازار باید به صورت مکانیسم خود را تنظیم کند و تقاضای موجود در بازار به نقطه تعادل برسد، گفت: با توجه به اینکه عوامل تعیین کننده قیمت ها در بازار به صورت ناپایدار در آمده است، بنابراین در حال حاضر وضعیت بازار طلا و سکه دیگر قابل پیش بینی نیست و حتی نمی توان بازار را برای فردا پیش بینی کرد.

کشتی آرای با تاکید بر آنکه ارزان تر شدن قیمت ها وابسته به مسایل سیاسی کشور است، افزود: رکودی که در بازار ایجاد شده بزرگترین رکود در صنعت طلای کشور است که طی 50 سال گذشته بی سابقه بود و این امر باعث از بین رفتن قدرت خرید مردم و بیکاری واحدهای صنفی شد به گونه ای که حتی دیگر قادر به تامین هزینه های خود نیستند.

او در پایان به مبادله گواهی سپرده سکه که اخیرا از سوی بانک مرکزی مطرح شده است اشاره و بیان کرد: تاثیر این اقدام در بازار را نمی توان در کوتاه مدت مورد ارزیابی قرار داد اما در صورتی که سکه های ثبت نام شده در سررسیدهای معین واگذار شود شاهد تاثیر مثبت این اقدام در بازار سکه خواهیم بود.

401

کد خبر: 957977

وب گردی

وب گردی