همکاری بی سابقه نفتی هند، امارات و عربستان با ایجاد پل انرژی

همکاری بی سابقه نفتی هند و امارات و عربستان، توافق اوپک برای افزایش تولید نفت، برنامه ملاقات مقام های انرژی روسیه و آمریکا و ادامه برنامه سوآپ نفت ایران و عراق، از جمله مهمترین اخبار نفت جهان در 24 ساعت گذشته بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با توجه به نوسان قیمت جهانی نفت و فشار وارده به هند، شیخ عبدالله بن زاید النهیان وزیر امور خارجه امارات، قصد دارد با سفر به این کشور آسیای جنوبی و ایجاد پل انرژی میان دهلی، ابوظبی و ریاض، منافع انرژی این کشور را تامین کند.
قرار است، یادداشت تفاهمی میان آرامکوی عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) برای خرید سهام پالایشگاه و مجموعه پتروشیمی «راتناگیری» هند امضا شود.
این پالایشگاه 44 میلیارد دلاری در غرب هند، یکی از بزرگترین مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی جهان با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز است.

**اوپک و غیراوپک با افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت توافق کردند
شبکه سی ان بی سی گزارش داد که وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 174 اوپک روز جمعه (اول تیر) در وین توافق کردند که از اوایل ماه جولای (تیر- مرداد) میزان عرضه نفت را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.
به گفته منابع اوپکی، با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی برخی کشورهای عضو و کاهش تولید نفت آنها، افزایش واقعی کمتر از این میزان خواهد بود.

**مقام های انرژی روسیه و آمریکا ملاقات می کنند
رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد؛ با توجه به اینکه آمریکا و روسیه، برای تزریق نفت و گاز به بازارهای جهانی به ویژه اروپا رقابت می کنند،، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا قرار است، سه شنبه هفته جاری (پنجم تیرماه) با «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در واشنگتن دیدار کند.
دو ابرقدرت نفت و گاز جهان، قرار است در قالب کنفرانس جهانی گاز در آمریکا نشستی داشته باشند که در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

**اوپک باید پیش از اصلاح توافق جهانی دقت کند
به گزارش رویترز، «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق گفت: سازمان اوپک باید در باره تغییر و اصلاح توافق جهانی کاهش تولید و تصمیم گیری در این زمینه بسیار دقت کنند تا میزان تولید بیشتر از نیاز بازار نشود و قیمت این محصول دوباره کاهش نیابد.
به گفته اللعیبی، افزایش قیمت به اقتصاد کشورهای تولیدکننده بسیار صدمه می زند.

**بازگشت تحریم ها علیه تهران، تاثیری بر قرارداد سوآپ نفت ایران و عراق نخواهد داشت
به گزارش رویترز، «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق معتقد است که بازگشت تحریم های آمریکا علیه تهران بر قرارداد سوآپ نفت ایران و عراق بی تاثیر خواهد بود.
عراق سال گذشته توافق کرد که نفت کرکوک را به پالایشگاه های ایران ارسال کند و ایران نیز در مقابل همان میزان نفت را به بنادر جنوبی عراق صادر کند، گرچه در حال حاضر، نفت عراق در مقابل برق ایران صادر می شود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 957985

وب گردی

وب گردی