تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق در کشور مساله نگران‌کننده‌ای است که کارشناسان بارها نسبت به آن هشدار داده و می‌دهند، برخی از آنها جوانان را به فرار از ازدواج و مسئولیت‌پذیری متهم می‌کنند. اما در مقابل جوانان نیز روی مشکلاتی که مانع ازدواج آنها شد​ه پافشاری کرده و معتقدند در سایه نبود شغل، درآمد، تورم و امنیت شغلی آنها نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند به همین دلیل شروع یک زندگی مشترک ممکن است با مشکلات جدیدی برایشان همراه باشد؛ مشکلاتی که به احتمال زیاد خیلی زود رویاهای شیرین آنها را به کابوس طلاق بدل می‌کند.زندگی خرج دارد و زندگی مشترک بیش از هر چیز دیگری. این روزها وقتی صحبت از شروع یک زندگی می‌شود؛ تن و بدن خانواده‌ها برای تامین مخارج می‌لرزد. ماجرای هزینه‌ها از گل خواستگاری شروع شده و به شام عروسی ختم می‌شود اما این بین چه بر سر جوان‌ها و گاهی خانواده‌ها می‌آید را خدا می‌داند.

دولت از سال‌های پیش تلاش داشته با پرداخت وام جوانان را در زمینه‌ی ازدواج یاری دهد اما وام‌هایی که قرار بود دستگیر جوانان شود در بیشتر مواقع دست و پای آنها را بست. صف‌های طولانی، مدارک فراوان و در نهایت مبالغ اندک وام‌ها بسیاری از جوانان را سر خورده کرد. به عنوان مثال روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که تا پایان روز 25 شهریور امسال  تعداد متقاضیان در صف تسهیلات مزبور از حدود 1.200.000 نفر در نیمه تیرماه سال جاری به تعداد 934.883 نفر رسیده و این در حالی است که سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به هریک از زوجین کماکان 3 میلیون تومان است. این در حالی است که می‌توان با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسید که خرج مراسم عروسی به شکل معقول بسیار بیشتر از این مبلغ است.

هزینه‌های مراسم که شامل خرید حلقه، گل آرایی ماشین، آرایشگاه، لباس عروس و داماد، کرایه سالن، شام، میوه و شیرینی، فیلمبرداری و عکاسی است از یک طرف و هزینه‌های کرایه مسکن و خرج‌های زندگی روزمره از سوی دیگر باعث شده فکر ازدواج هم برای بسیاری از جوانان ترسناک باشد. با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد مبلغ وام‌های ازدواج هم بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که بر عهده‌ی جوان‌هاست. به تازگی دانشگاه آزاد اعلام کرده که قصد دارد به زوج‌های دانشجو مبلغ 10 میلیون تومان وام ازدواج دهد؛ مبلغی که شاید برای بسیاری از دانشجویان یک مبلغ مناسب و حتی رویایی به نظر برسد. بر اساس گزارشی که بازار خبر انتشار داد هزینه‌ی حداقلی ازدواج یک زوج در سال 93رقمی معادل 20 میلیون تومان است. پیش از این بود که حمیدمیرزاده, ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از خیرین خواسته بود که در افزایش مبلغ وام ازدواج کمک کنند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید شرایط دریافت این وام برای دانشجویان تسهیل شود، گفت: اگر قرار باشد دانشجو به خاطر دریافت این وام درگیر بوروکراسی اداری شود، لطف این کار از بین خواهد رفت. شرایط باید به گونه‌ای ایجاد شود که دانشجو با معرفی ضامن معتبر بتواند به سرعت و به سادگی از بانک‌های طرف قرارداد دانشگاه آزاد تسهیلات بگیرد. دکتر میرزاده با بیان اینکه نباید مدرک تحصیلی دانشجو متعهد این وام شود، افزود: از معاونان مالی و اداری و دانشجویی خواسته شده در سال تحصیلی جدید، با ابلاغ بخشنامه‌های مشترک و تأیید مجریان بانکی و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه، پرداخت این وام به دانشجویان آغاز شود.وی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته‌های جهیزیه و خیرین، کمیته برگزاری مراسم و کمیته وام ازدواج دانشجویی را مطرح کرد و گفت: در کنار این اقدام دانشگاه همکاری خیرین برای کمک به ستاد ازدواج دانشجویی دانشگاه اقدام بی‌سابقه‌ای است که اثرات اجتماعی گسترده‌ای در آینده برجای خواهد گذاشت.سعید کاردار معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در مورد این وام در نشست مسئولان دانشگاه آزاد گفت که این وام با کمک پست بانک و بانک ملی تامین می‌شود و این وام‌ها از طریق این بانک‌ها پرداخت خواهد شد. سود در نظر گرفته شده برای این وام‌ها 11 درصد است و این وام به هر زوج دانشجوی دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود. غلامرضا بوربور سرپرست صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکا نیوز در مورد چگونگی این وام گفت:« تمام کسانی که از تاریخ 6/6/93 ازدواج کرده باشند می‌توانند برای درخواست وام اقدام کنند و مدارکی که برای دریافت این وام لازم است همان مدارکی است که پیش از این برای وام ازدواج در نظر گرفته شده بود که مهم‌ترین آنها داشتن یک ضامن دولتی و عقدنامه است». جدای از وام ازدواج دانشگاه آزاد تلاش دارد با در اختیار قرار دادن سالن‌های دانشگاه به صورت رایگان دانشجویان را در مراسم عروسی یاری کنند. دانشگاه آزاد برای تامین جهیزیه و کالای های مورد نیاز زوجین نیز طرح هایی دارد تا آنها بتوانند به صورت اقساط از این کالا استفاده کنند.

در شرایطی که آمار ازدواج رو به کاهش است و شرایط اجتماعی باعث نگرانی مسئولین شده است, و تاکید مقام معظم رهبری به تسهیل در ازدواج به نظر می رسد که دانشگاه آزاد گام های مهمی در این زمینه برداشته است. اما سئوال مهمی که بعد از تحریر این گزارش به ذهن متبادر می شود این است که بازپرداخت این وام ها چگونه است و آیا درآمد دو دانشجوی در آستانه ازدواج کفاف بازپرداخت این وام ها را می دهد یا خیر. زندگی های این روزهای ما با وام و قرض شروع می شود, آیا برای بازپرداخت این وام ها اندیشه ای شده است؟ شاید انتظار آن می رود که بعد از تسهیل پرداخت وام های ازدواج دانشجویی فکری هم به حال اشتغال ایمن دانشجویان کرد تا با داشتن کاری ثابت دغدغه بازپرداخت این وام ها را نداشته باشند.
کد خبر: 95799

وب گردی

وب گردی