وعده‌های سرخرمن، عامل اصلی شوری آب خوزستان/  مشکل تا اواسط تیرماه رفع می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان از رفع مشکل شوری آب خوزستان از اواسط تیرماه خبر داد و گفت: متاسفانه از سال 87 طرح آبرسانی غدیر یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در سطح جهان استارت خورده بود و قرار بود ظرف سه سال به اتمام برسد اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار اجرایی نشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این روزها اکثر شهرهای کشور به دلیل کاهش نزولات جوی و نبود مدیریت صحیح با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند و این امر باعث شده تا اکثر شهرهای کشور از جمله آبادان و خرمشهر دست به تجمع بزنند.

می‌توان گفت؛ کاهش بارش در دو سال اخیر و به دنبال آن خشکسالی و کاهش آب رودخانه‌ی کارون به همراه سوء مدیریت در انتقال آب، اکنون بازتاب خود را به صورت شوری بیش از اندازه‌ی آب رودخانه نشان داده و شهرهای پایین‌دستی خوزستان را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.

با افزایش شوری آب رودخانه‌ی بهمنشیر به حد آب دریا در دو ماه گذشته و با کاهش برداشت آب از این رودخانه،‌ آب در آبادان سهمیه‌بندی شده است. این سهمیه‌بندی و بی‌آبی به اعتراض‌های مردمی در آبادان انجامید، اعتراض‌هایی که تاکنون جز رایگان شدن آب‌بهای آبادانی‌ها در ماه های خرداد و تیر حاصلی دیگر نداشته است.

همچنین سدسازی های بی‌رویه در سال‌های گذشته، آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر زیست‌بوم ایران‌گذاشته است. در خوزستان نیز اگر سدسازی ها برپایه‌ی ارزیابی های کارشناسانه‌ی زیست‌بومی، آمایش سرزمینی و اینکه هر بخش به چه اندازه آب نیاز دارد تا بر این پایه‌ها سدها ساخته شوند، بود اکنون گرفتار این اندازه از کمی آب رودها و پیشروی آب شور دریا در آب های شیرین رودخانه‌ها نبودیم. ولی شوربختانه این سوء مدیریت ها و سدسازی های بیجا و نادرست برای انتقال آب، افزون بر آسیب های بازگشت‌ناپذیر بر پوشش گیاهی و کشاورزی خوزستان، به دگرگونی در زیست‌بوم و آب‌وهوای این استان نیز انجامیده است.

در همین راستا صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص کیفیت آب شرب خوزستان و مشکلات به وجود آمده در این استان اظهار کرد: علت شوری بیش از اندازه آب آبادان و اعتراض‌های مردم را کاهش آب رودخانه کارون در اثر خشکسالی عنوان کرد.

او تصریح کرد: با توجه به این‌که ۴۰ درصد از آب آبادان و خرمشهر از کارون و بهمنشیر تامین می‌شود خشک شدن این دو روخانه و همچنین خشک شدن رود دجله و فرات موجب شده تا آب دریا پیش‌روی کند.

حقیقی‌پور با تاکید بر این مساله که در حال حاضر شاخص شوری آب در بهمنشیر و کارون تغییری پیدا نمی‌کند و این مساله بیانگر ازدیاد شوری در این دو منطقه است، ادامه داد: امروز در بهمنشیر شاخص شوری آب ۱۸ هزار و ای‌سی ۲۰۰ و در کارون ای‌سی ۲۰ هزار بوده است. این در شرایطی است که حداکثر شوری آب در شبکه توزیع باید ای‌سی ۲۰۰۰ باشد.

او تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش شوری آب، دستگاه‌های آب شیرین‌کن قادر به فعالیت نیستند که این مساله موجب شده تا پتروشیمی آبادان از شرکت آب و فاضلاب به خوزستان درخواست کمک کند.

حقیقی‌پور خاطرنشان کرد: ما با مدیریت توزیع آب و مدیریت برداشت آب در شبکه سعی کردیم از منبع آبی که عامل شوری بود کمتر برداشت کنیم. امیدواریم حداقل دستگاه‌های تصفیه آب خانگی افراد پاسخگو باشد.

او ادامه داد: علاوه بر این ۱۰ هزار بطری آب معدنی در بین مردم توزیع شده که می‌تواند این مساله به صورت موقت حلال مشکلات باشد، اما لازم است که راهکار اساسی در نظر گرفته شود. همچنین با تانکر آبرسانی به کسانی که دستگاه تصفیه آب ندارند انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با بیان این‌که ۷۰ درصد از آب خرمشهر و ۶۰ درصد از آب آبادان از طریق طرح غدیر تامین می‌شود، اظهار کرد: طرح غدیر از کرخه به سمت خرمشهر و آبادان انتقال می‌یابد که آب آن نیز هیچ مشکلی ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اجرای فاز دوم طرح غدیر پیش‌بینی می‌کنیم که این مشکل برطرف شود و باید گفت که نهایتا این طرح تا اواسط تیرماه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

حقیقی‌پور افزود: امیدواریم برداشتمان از منابع محلی رودخانه بهمنشیر در خرمشهر و کارون در آبادان به حداقل برسد. دلیل اصلی تجمع بخاطر شوری آب این منطقه بود و شوری آب به دلیل خشکسالی بیش از حد رودخانه بهمنشیر و کارون بود که با کاهش دبی آب شوری آب تشدید شده است.

حقیقی‌پور افزود: شوری آب در روستاها بسیار وخیم‌تر است و درست است که تنها ۳۰ درصد از آب شرب این دو منطقه از کارون و بهمنشیر تامین می‌شود، اما میزان شوری آب تا حدی است که موجب اعتراضات مردمی شده است.

حقیقی‌پور با بیان این‌که فاز دوم طرح غدیر قرار است از رودخانه کرخه آب را منتقل کند، گفت: در افق این طرح قرار است که آب را از سد دز منتقل کنیم که امیدواریم با انجام این کار تمامی مشکلات برطرف شود.

او یادآور شد: از سال 87 طرح آبرسانی غدیر یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در سطح جهان استارت خورد و قرار بود که ظرف سه سال به اتمام برسد اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار، این طرح با مشکل مواجه و به کندی انجام شد. از سال 87 تا سال 95 حدود 930 میلیارد تومان تخصیص اعتبار شده است خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شده حدود هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و ما توانستیم حدود 110 کیلومتر خط لوله را ظرف کمتر از 10 ماه اجرایی کنیم.

حقیقی‌پور تاکید کرد: قول می دهیم تا 15 تیر مشکل آب این منطقه حل شود. همچنین قرار است خط لوله انتقال آب آبادان، خرمشهر و شادگان از طریق فاز دوم غدیر تعمیر شود. همچنین روز شنبه با استفاده از طرح آب حیات توانستیم حدود 15 هزار مترمکعب آب در شبانه روز از شوشتر به شبکه آب انتقال دهیم.

او یادآور شد: از این آب برای صنایع استفاده نخواهد شد. تنها شرکت پتروشیمی است که مقداری مشکل داشتند و در حال حاضر مشکلاتشان برطرف شد.

402

کد خبر: 958007

وب گردی

وب گردی