تمام واحدها باید تا 3 ماه آینده طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را ارائه کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کلیه واحدها و مراکز آموزشی موظفند تا سه ماه آینده طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را تهیه و ارائه کنند تا بررسی و تصمیم‌گیری شود.

به گزارش ایسکانیوز، سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به منظور بررسی برنامه های عملیاتی معاونت پژوهش و فناوری استان و ارائه پروژه‌های درآمدزایی واحدهای استان در راستای ایجاد درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای واحدها و مراکز آموزشی استان مرکزی و رؤسای شوراهای تخصصی، امروز در واحد اراک برگزار شد.

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه نیروی انسانی را سرمایه اصلی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: ترکیب سرمایه‌های دانشگاه اعم از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، بناها و ساختمان‌های ملکی و نیروی انسانی، اصلی‌ترین کلید برون‌رفت از مشکلات دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کلیه واحدها و مراکز آموزشی موظفند تا سه ماه آینده طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را تهیه و ارائه کنند تا بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های دانشگاه، ایجاد اشتغال است، گفت: صرف آموزش‌های تئوری و نظری به دانشجویان، وظیفه دانشگاه نیست، بلکه مأموریت اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر و ایجاد اشتغال برای آنهاست.

دکتر فرهاد رهبر گفت: کلیه واحدها و مراکز باید با شفافیت و عقلانیت و به کارگیری کلیه قوانین و مقررات تجاری، طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را اجرا کنند و در صورت وجود هرگونه ابهام، مشکل یا مانع، مراتب را از طریق دبیر هیأت امنای استان به سازمان مرکزی انتقال دهند. همچنین در انجام کلیه فعالیت‌های دانش‌بنیان، مشارکت با صاحبان ایده و سرمایه الزامی است، به طوری که در شرکت‌ دانش بنیان متعلق به دانشگاه، سهام‌دار محسوب شوند تا انگیزه لازم جهت مشارکت و فعالیت فراهم شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در تمامی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری کلیه موارد و نحوه تأمین منابع مالی نیز لازم است. جهت تأمین مالی این گونه برنامه‌ها باید صندوق سرمایه‌گذاری تأسیس شود تا کلیه مسائل مالی طرح‌های دانش بنیان از امور مالی دانشگاه مجزا باشد و جهت اصلاح آیین‌نامه سهام‌داری دانشگاه نیز مکاتبات مقتضی صورت پذیرد.

راه اندازی مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت به منظور ایجاد درآمدهای غیرشهریه ای

همچنین در ابتدای جلسه، دکتر عباسعلی حیدری دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک، گفت: استفاده از سرمایه‌های موجود از جمله ساختمان‌های بلااستفاده، نیروی انسانی مازاد، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و دیگر پتانسیل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، راه‌گشای دانشگاه آزاد اسلامی در مشکلات آتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بر درآمدهای حاصل از آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت به منظور ایجاد درآمدهای غیرشهریه ای تمرکز کرده است، گفت: مرکز آموزشهای تخصصی کوتاه مدت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک راه اندازی شده که از اعضای هیأت علمی واحد اراک جهت تدریس استفاده خواهد شد.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه با فعالیت این مرکز، مشکل عدم تکمیل ساعات موظفی استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه حل می شود، افزود: از ویژگی های دیگر این مرکز عدم سرمایه‌گذاری جدید و استفاده از تجهیزات خود واحد دانشگاهی است.

وی خواستار به روزرسانی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مالی شد و افزود: آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری دانش بنیان نیز دارای مشکلاتی هستند که مانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می شود، بنابراین تفویض اختیار، ترک تشریفات به استان نیز راه‌گشای بسیاری از مسائل خواهد بود.

رونمایی از طرح سامانه مشاوره تخصصی خدمات صنفی و صنعتی در واحد اراک

در ادامه سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور دکتر فرهاد رهبر، از طرح سامانه مشاوره تخصصی خدمات صنفی و صنعتی (متخصص) برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک رونمایی شد.

رویکرد اصلی این سامانه ارائه خدمات مشاوره، آموزش، توسعه فناوری و عارضه‌یابی توسط مجموعه‌ای از متخصصان دانشگاهی و صنعتی است.

سامانه متخصص بر پایه تجهیزات و آزمایشگاه‌های دانشگاهی و نیروی انسانی متخصص بنا شده است. این سامانه مجموعه متنوعی از صنایع را در بر می‌گیرد.

در این جلسه مقرر شد کلیه جوانب این فعالیت همانند موضوعات حقوقی در نحوه ارائه خدمات، توجه به ارائه خدمات مناسب و با کیفیت، بهره‌گیری از کارشناسان خبره و شناخته شده خارج از اعضای هیأت علمی واحد دانشگاهی و سایر موارد مربوطه با دقت بیشتری بررسی شود تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: 958046

وب گردی

وب گردی