تهران- ایسکانیوز: بهروز بهزادی، سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز، در کارگاه اصول روزنامه نگاری حرفه ای در نخستین اردوی تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در باره اینکه نشریات دانشجویی با چه هدفی منتشر می شوند، گفت: عوامل نشریات دانشجویی اول باید بدانند که مخاطبانشان کدام گروه از دانشجویان هستند و بعد برای این افراد تولید محتوا کنند.


بهزادی با بیان اینکه شاید دست اندرکاران نشریات دانشجویی نتوانند تمام دانشجویان را مخاطب خود کنند، اظهارکرد: بنابراین در این شرایط لازم است که گروه های هدف برای مخاطبان نشریات شناسایی شوند در واقع هدف تعدادی از افراد هستند که بناست مطالب خاصی به آنها داده شود و این همان چیزی است که یک نشریه را کمل می کند.


این پیشکسوت عرصه روزنامه نگاری سنتی در ادامه خبر ، یادداشت، گزارش، گفت وگو و ... را جزو دسته بندی مطالب روزنامه ها دانست و افزود: از این نظر تفاوتی میان روزنامه های بزرگ و نشریات دانشجویی وجود ندارد و در نشریات کوچک هم همان مواردی وجود دارد که در نشریات بزرگ با آن روبه رو هستیم.


بهزادی با اشاره به جنس کاغذی نشریات دانشجویی، آن را جزو نشریات سنتی دسته بندی کرد و افزود: در نشریات سنتی بحث زمان هم مطرح است و در حقیقت در روزنامه ها این موضوع وجود دارد این در حالی است که امروز بحث روزنامه نگاری و خبرنگاری به روی موبایل هم آمده و در روزنامه نگاری آنلاین چنین موضوعاتی وجود ندارد اما فعلا بحث ما نشریات سنتی است.


 رییس شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد با بیان اینکه نشریات دانشگاهی می توانند عین اتفاقات یک دانشگاه را منتشر کنند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر اتفاقی در سلف دانشگاه رخ دهد، بیان وضعیت آن روز می شود گزارش و اگر فقط بگوییم چه شده می شود خبر، گاهی هم برخی نشریات خبر را تحلیل می کنند.


 به گفته این فعال رسانه های باید در انتشار نشریات دانشجویی به این موضوع توجه شود که کدام بخش قرار است مورد توجه قرار بگیرد.


او در ادامه به سوالات دانشجویان حاضر در این کارگاه پاسخ داد و در جواب به دانشجویی که گفته بود چرا خبرهای مربوط به افرادی چون سید محمد خاتمی تنها در برخی از روزنامه  ها منتشر می شود، گفت: برخی ازنشریات وابستگی هایی دارند که این موضوع گاهی باعث یکسری محدودیت ها برایشان می شود. به طور کلی ما در کشورمان روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا داریم و درباره سخنان آقای خاتمی برخی از روزنامه های اصلاح طلب سخنان ایشان را منتشر می کنند، ماهم در روزنامه اعتماد این کار را انجام می دهیم و البته  هم بگویم که روزنامه ها و نشریات نباید چون وابسته به جریانی هستند ، اخبار جریان مقابل را بایکوت کنند، باید رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب هرکدام خبرهای طیف مقابل را نیز به درستی منتشر کنند و این از اصول حرفه ای روزنامه نگاری است.


 بهزادی درباره فعالیتش در خبرگزاری ایسکا که چندی پیش از سوی دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شد نیز گفت: من در راه اندازی ایسکانیوز حضور نداشتم و وقتی از من برای همکاری دعوت شد، تقریبا تمام کارها انجام شده بود، اما خبری روی سایت منتشر نمی شد که ما آن را آغاز کردیم.


 بهزادی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی همانطور که می دانید دارای دو خبرگزاری است، یکی خبرگزاری آنا و دیگری ایسکانیوز که آنا خبرگزاری تخصصی تری در حوزه مسائل دانشگاهی به شمار می رود و ایسکانیوز در تلاش است تا تخصصی تر عمومی تر عمل کند، البته ایسکانیوز نیز به مسائل و رویدادهای دانشجویی توجه ویژه ای دارد.


این فعال رسانه ای از تکمیل بخش های جدید ایسکانیوز نیز خبر داد و گفت: قرار است به زودی بخش های عربی و انگلیسی ایسکانیوز نیز راه اندازی شود تا اخبار این رسانه به این زبان ها نیز منتشر شود.


رییس شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد سوال یکی دیگر از دانشجویان که از وی درباره تقسیم بندی محتوایی نشریات دانشجویی و ضرورت تفکیک نشریات به ترتیب محتوا پرسیده بود نیز گفت: اشکالی ندارد که یک نشریه بخش های مختلفی داشته باشد، اتفاقا این کار باعث رونق نشریه می شود و چه بهتر که مباحث مختلف در یک نشریه و در بخش های مختلف قرار داده شود.


وی در ادامه به سوالات دانشجویان در خصوص نحوه صفحه بندی پاسخ داد و تاکید کرد:  دانشجویانی که مایل هستند نشریه داشته باشند باید در وهله اول دید خبری مناسب و تیز بینی به موضوع ها داشته و هر مسئله ای را نگاه خبری بدان بنگرند. قبل از اینکه به تقویت مسائل دیگر بپردازید بایستی دید خبری خود را تقویت کنید، به عنوان مثال همین جلسه ما نیز می تواند برای شما خبر باشد می توانید نکات مهم خبری که در اینجا برای شما جالب است را در نشریه دانشگاهی خود مد نظر قرار دهید تا دانشجویانی که در این جلسه حضور نداشتند نیز بتوانند از این نکات بهره مند شوند.


وی در پایان خطاب به دانشجویانی که در این جلسه حضور داشتند گفت: توصیه من به شما این است که در موضوع هایی که با ان مواجه می شوید بیشتر دقت کنید تا دید خبری شما تقویت شود و در نشریات دانشجویی، سعی کنید روی یک موضوع تمرکز نکنید، تمامی موضع ها را مد نظر قرار دهید تا نشریه شما جذاب باشد.

کد خبر: 95811

وب گردی

وب گردی