وزیر کشور: نشاط اجتماعی ما در خارج از کشور برنامه ریزی می شود

وزیر کشور گفت: صدا و سیما بالاترین اولویت اطلاع رسانی را بر عهده دارد و سریال های موجود موجب نشاط و شادابی نمی شود و در ایجاد نشاط عمومی موثر نیست نقش رسانه ها در مدیریت افکار عمومی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، صبح امروز نسشت تخصصی شادی و نشاط اجتماعی با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، پور فلاح معاون وزیر اطلاعات، مولاوردی و جمع دیگری از مسئولان در وزارت کشور برگزار شد.

پور فلاح در مورد نشاط اجتماعی گفت: متاسفانه نشاط اجتماعی ما در خارج از کشور برنامه ریزی می شود و ما همچنان نگاه سلبی به این مسئله داریم و اگر به ورزش و موسیقی به عنوان نشاط اجتماعی نگاه خاص گرایانه داشته باشیم بلافاصله حرکت سیاسی در پشت آنها قرار می گیرد.

نشاط اجتماعی ما در خارج از کشور برنامه ریزی می شود

معاون وزیر اطلاعات ادامه داد: نداشتن پیوست توسعه در همه ابعاد معضل است و در توسعه ابعاد مختلف باید پیوست تهیه شود در غیر این صورت آسیب های زیادی در بر خواهد داشت و اینکه ما به همه مسائل نگاه سلبی داریم نمی تواند این موضوع که همه ما که در دور یک میز جمع شده ایم و دشمنان مشترک داریم تاثیری داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما باید معضلات و مشکلات جامعه مان را با نگاه تحلیلانه و دینی حل کنیم .مراسم عزاداری در کشور نهادینه شده است اما عنصر شادی رها شده است و مسجد صرفا برای روزه و عزاداری نیست و می تواند شادی آفرین باشد.

وی گفت: راهکارهای دستیابی به نشاط اجتماعی عبارت است از: درک مشترک از نشاط، حضور همه کانون های نظام و حوزه های دینی و عدم نگاه خاص گرایانه در حوزه نشاط.

برای رسیدن به نشاط اجتماعی به یک برنامه ملی سراسری احتیاج داریم

شهیندخت مولاوردی سخنران دیگر این نشست گفت: ما باید در سه سطح به الزامات شادی برسیم اول فلسفی و نظری دوم: حقوقی و قانونی و سوم: سیاسی و اجرایی که باید به همه اینها به طور موازی پرداخته شود.

وی گفت: گزارشات حاکی از آن است که ما در کشور کمبودی برای رسیدن به نشاط اجتماعی نداریم اما در مدیریت منابع دچار مشکل هستیم ما باید با مدیریت به همکاری شبکه ای برسیم و البته طرح های مختلفی بدون هماهنگی در حال اجرا است.

مولاوردی گفت: ما قطعا برای رسیدن به نشاط اجتماعی به یک برنامه ملی سراسری احتیاج داریم.

رحمانی فضلی وزیر کشور در ارتباط با موضوع جلسه گفت: اولین مسئله این است که آیا نشاط اجتماعی لازم است؟ اول باید به ضرورت موضوع توجه کنیم و به لزوم داشتن شادی در اجتماع ایمان بیاوریم و بعد از خود سوال کنیم نشاط در جامعه چگونه است؟ گزارش ها و آمار ها حاکی از آن است که رضایت مندی در حوزه های مختلف کم است به همین خاطر آمار بزه کاری،تخلفات،نزاع،زیاد و متاثر از کمبود نشاط است.

گزارش ها و آمار ها حاکی از آن است که رضایت مندی در حوزه های مختلف کم است به همین خاطر آمار بزه کاری،تخلفات،نزاع،زیاد و متاثر از کمبود نشاط است

وزیر کشور گفت: تعریف واحدی از نشاط باید داشته باشیم نشاط شادی نیست ولی نشاط اجتماعی را عمیق تر باید مورد توجه قرار دهیم نشاط اجتماعی آرامش درونی ناشی از رضایت مندی و امیدواری است اگر این تعریف مورد تایید همه باشد حوزه های دینی و مذهبی هم شامل می شود وقتی در مراسم مذهبی شرکت میکنیم وبا گرفتن ارتباط به آرامش درونی می رسیم یعنی نشاط را با فرهنگ خودمان تعریف می کنیم.

رحمانی گفت: هر حوزه باید با مسئولیت ها و اختیارات ذاتی اش ظرفیت هایش را شناسایی کند و اولویت برنامه ها را اول برای کودکان و بعد برای نوجوانان و جوانان قرار دهد باید روی نسل های کوچکتر در اجرای میدانی تمرکز بیشتری داشته باشیم و این مسئولیت در درجه اول متوجه آموزش و پرورش و در درجه بعدی به عهده وزارت علوم است.

سریال های تلویزیون موجب نشاط و شادابی نمی شود

وزیر کشور ادامه داد: افکار عمومی اهمیت زیادی دارد صدا و سیما بالاترین اولویت اطلاع رسانی را بر عهده دارد و سریال های موجود موجب نشاط و شادابی نمی شود و نقش رسانه ها در مدیریت افکار عمومی حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین عنصر در حوزه اجتماعی مردم هستند گفت: دولت متولی مردم نیست زیرا وقتی خود را بجای مردم می گذاریم می خواهیم همه کارهای مردم را انجام دهیم اما ما باید زمینه ها را فراهم ،موانع را برطرف و تسهیل گری داشته باشیم و نباید در همه امور ریز برای مردم تصمیم بگیریم و دخالت کنیم .

وی گفت: وظیفه ما این است که از عرفیات صیانت کنیم نه نقش سلبی داشته باشیم و اگر یک راه را می بندیم باید ده راه را باز کنیم باید در نظر داشته باشیم به اینکه ظرفیت فرهنگ ایران و اسلام غنی و قوی است و قدرت کنترل کنندگی بالایی دارد و اگر آموزه های دینی اجرا نمی شود و یا بد اجرا میشود مقصر ما هستیم و باید مردم را به صحنه بیاوریم .

رحمانی فضلی گفت: ما باید ابهامات را برای دانشجویان روشن کنیم و در مسائل مختلف ابهامات را حل کنیم.هر دستگاه ده ها موضوع در حوزه های خودش دارد که با استفاده از آن می تواند نشاط را در جامعه احیا کند به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی 100 محصول دارد که با100 جشنواره در 100 روستا برای این موضوع جشن گرفته می شود و یا نباید از جشن فارغ التحصیلی غافل شویم جشن فارغ التحصیلی می تواند احساس شخصیت و هویت جدید را به دانشجویان عرضه کند.

وی در پایان گفت: وزارت کشور نقش هماهنگ کننده دارد پرداختن به مسائل منطقه ای یکی از نعمت هایی است که از اقوام مختلف در فرهنگ های مختلف در کشور ما وجود دارد که در عین کثرت در بر گیرنده وحدت است اما متاسفانه ما به آداب و رسوم ،موسیقی محلی و فولکلوریک که هویت های فرهنگی مستقل دارند کم پرداخته ایم.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 958190

وب گردی

وب گردی