عابدینی: راهکار مقابله با تحریم های آمریکا برقراری پیمان های پولی دو جانبه است

تحلیل گر مسائل بین الملل ارتباط با کشورهای شرق آسیا و برقراری پیمان های پولی دو جانبه را راهکاری برای مقابله با تحریم های آمریکا ارزیابی کرد.

حسن عابدینی تحلیل گر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به موضوع "نگاه به شرق" و بر قراری پیمان های پولی دو جانبه میان ایران و کشورهای همسایه در زمان تحریم های آمریکا، اظهار داشت: بر اساس تجربه تاریخی، جمهوری اسلامی ایران باید یک تغییر اساسی در مناسبات بین المللی خود انجام دهد و به اصطلاح تمام تخم مرغ های خود را در سبد کشورهای غربی قرار ندهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید روابط متوازن با سایر کشورها و حوزه های جغرافیایی را مد نظر قرار دهد؛ همان مقداری که روابط با اروپا اهمیت دارد روابط با کشورهای آفریقایی، آسیای مرکزی و غرب آسیا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا روابط دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی باید متوازن باشد.

عابدینی ادامه داد: در روابط متوازن نیز باید سطح روابط با کشورهای اروپایی نسبت به همسایگان و کشورهای شرقی پایین تر باشد این موضوع به دلیل بدعهدی که کشورهای غربی در این مدت در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند باید مد نظر گرفته شود.

این کارشناس با بیان این که کشورهای شرق آسیا از جهت فناوری و سرمایه گذاری از ظرفیت های خوبی برخوردارند تصریح کرد: اگر دستگاه دیپلماسی کشور بتواند با کشورهای شرق آسیا در چارپوب روابط دو جانبه و منطقه ای به یک تفاهم جدی برسد، می تواند در دوران تحریم ها بسیار راه گشا باشد.

وی تاکید کرد: کشورهای بزرگی وجود دارند که این کشورها نیز منافعشان با نظام سلطه و غرب در تضاد قرار گرفته است؛ به گونه ای که شاهد هستیم در سیاست های امنیتی و راهبردی ایالات متحده آمریکا کشورهایی مانند چین و روسیه جزء دشمنان آمریکا تلقی شده اند و لذا می شود منافعی را در ارتباط با این کشورها تعریف کرد.

عابدینی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند با سیاست "ایران مستقل" و "روسیه مقتدر" سیاست های خود را به پیش ببرد؛ در جریان تحولات سوریه، جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از همین سیاست توانست وضعیت مناسبی را در سوریه رقم بزند به طوری که مانع از تشکیل هژمونی نظام سلطه و از بین رفتن منافع کشور ها در منطقه غرب آسیا شد.

این تحلیل گر سیاسی با اشاره به موضوع برقراری پیمان های پولی دو جانبه اذعان داشت: اگر این موضوع با جدیت عملیاتی شود می تواند نقش تعیین کننده ای در خنثی کردن تحریم هایی داشته باشد که آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی و سایر کشورهای مستقل اعمال می کند؛ زیرا که دیگر نیازی به ارزی به نام دلار در این پیمان ها وجود نخواهد داشت.

302

کد خبر: 958205

وب گردی

وب گردی