چرا علوم انسانی و هنر به اندازه رشته مهندسی مهم هستند؟

بررسی های محققان نشان داده است بیشتر بنیان گذاران شرکت های فناوری بزرگ دنیا، در رشته هایی مانند کسب و کار، علوم انسانی، حسابداری، مراقبت های بهداشتی و هنر تحصیل کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید در دوران کودکی از شما پرسیده باشند: «در آینده می‌خواهی چه‌کاره شوی؟» در چنین شرایطی چه پاسخی می‌دادید؟ می‌خواستید دکتر شوید یا مهندس؟ شاید هم ترجیح می‌دادید خلبان شوید.

تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که چرا اغلب کودکان تصور می‌کنند در آینده باید دکتر و مهندس شوند و شغل‌هایی مانند وکالت یا حسابداری را انتخاب نمی‌کنند؟ تا به حال فکر کرده‌اید چرا بیشتر دانشجویان ترجیح می‌دهند آناتومی، فیزیک و دیفرانسیل بخوانند اما فلسفه، مدیریت، جغرافیا، مشاوره و علوم تربیتی از اولویت‌های آنان محسوب نمی‌شود؟

شاید بتوان گفت این طرز تفکر از طریق نوع تفکر والدین و جامعه به رشته‌های حوزه علوم انسانی، به کودکان القا می‌شود. عموم افراد جامعه معتقدند علوم فنی و مهندسی و علوم اجتماعی نسبت به سایر علوم انسانی و رشته‌های مرتبط با آن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

بنیان‌گذاران شرکت‌های فناوری فارغ‌التحصیل علوم انسانی هستند

رید هافمن یکی از افراد دیگر موفق در صنعت فناوری است که در رشته فلسفه و علوم شناختی که زیرمجموعه علوم انسانی محسوب می‌شوند به تحصیل پرداخته است. وی در سال 2002 شبکه اجتماعی لینکدین را تأسیس کرد، میزان کاربران این شبکه اجتماعی در سال 2013، حدود 259 میلیون نفر بوده است که از 200 کشور مختلف دنیا بودند. همچنین مدیرعامل کنونی شبکه یوتیوب سوزان دایان وویچیتسکی، متخصص تاریخ و ادبیات است.

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه دوک و هاروارد، می‌توان گفت بنیان‌گذاران شرکت فناوری تمایل زیادی به تحصیل دارند، 92 درصد آن‌ها دارای مدرک لیسانس هستند، 47 درصد این افراد نیز مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس، دکترا و... دارند. این در حالی است که 37 درصد آن‌ها دارای مدرک مهندسی یا تکنولوژی کامپیوتر هستند و تنها 2 درصدشان در رشته ریاضی تحصیل کرده‌اند. بررسی‌ها نشان داد بیشتر مدارک تحصیلی آن‌ها در زمینه‌های مختلف مانند کسب‌وکار، علوم انسانی، حسابداری، مراقبت‌های بهداشتی و هنر بوده است.

تکنولوژی اپل با هنر و علوم انسانی پیوند خورده است

استیو جابز برای موفقیت مک در یک دوره خوشنویسی شرکت کرد، وی در این جلسه بر اهمیت هنر و طراحی در آی پد 2 تأکید کرد و گفت: «استفاده از فناوری به تنهایی در اپل کافی نیست، این تکتولوژی با هنر و علوم انسانی پیوند خورده است.» با این تمرکز، وی با ارزش‌ترین شرکت در جهان را ساخته و استانداردهای جدیدی را برای صنعت فناوری در نظر گرفته است.

در حال حاضر طیف گسترده‌ای از فناوری ها مانند محاسبات، هوش مصنوعی، پزشکی دیجیتال، رباتیک و زیست‌شناسی مصنوعی به سرعت و پیشرفت می‌کنند و شاهد وقوع اتفاقات شگفت‌انگیزی در این حوزه هستیم. باهمگرایی پزشکی، هوش مصنوعی و سانسورها می‌توانیم پزشکان دیجیتالی را ایجاد کنیم که سلامت ما را کنترل کرده و به ما در راستای پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. همچنین با پیشرفت ژنومیک و ویرایش ژن‌ها، توانایی ایجاد گیاهانی وجود دارد که نسبت به خشک‌سالی مقاوم هستند. پیشرفت در حوزه نانو منجر شده است فناوری‌های خورشیدی و ذخیره‌سازی بتوانند انرژی‌ای تولید کنند که برای همه قابل مقرون به صرفه بوده و در دسترس قرار گیرد.

تمامی مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد نیازمند علم و دانشی است که برگرفته از آموزش پرورش، علوم بهداشتی، رفتار انسان و ... هستند. برای مثال یک موسسه تاریخی که روشنگری را مطالعه کرده یا ظهور و سقوط امپراتوری رومی را درک کرده است، بینش عناصر انسانی، فناوری و اهمیت استفاده از آن را پیدا کرده است. یک روانشناس بیشتر احتمال دارد بداند انگیزه‌های مردم و آنچه از زندگی انتظار دارد بر چه اساسی است تا یک مهندسی که تنها بر روی تراشه‌ها کار کرده باشد.

توصیه‌ای به والدین

در حال حاضر بسیاری از والدین از فرزندانشان می‌خواهند کاری را دنبال کنند که در حوزه‌های علم، مهندسی و یا فناوری مرتبط باشد، در چنین شرایطی والدین نباید برای فرزندانشان تعیین کنند که در چه زمینه‌ای به مطالعه بپردازند بلکه باید آن‌ها را تشویق کنند تا احساسات خود را دنبال کنند و از یادگیری لذت ببرند.

ترجمه: نیوشا یعقوبی

201

کد خبر: 958212

وب گردی

وب گردی