مشکل شوری آب در آبادان به کجا رسید؟

فرماندار آبادان در رابطه با حل مشکل شوری آب توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، شوری آب شرب در آبادان با طی کردن روند نزولی به کف رسیده و در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد. این شوری با سابقه‌ای دیرینه‌ در آبادان به معضلی بزرگ و اساسی تبدیل شده که زندگی را در این شهر مختل کرده است.

در حال حاضر آب در آبادان نه تنها به هیچ وجه قابل شرب نیست بلکه برای شستن صورت هم مناسب نیست، چون باعث سوزش چشم‌ها می‌شود.

طبق گفته برخی از مسئولان طی هشت ماه گذشته برای حل این مشکل، مذاکراتی با وزیر نیرو، مدیران آب و فاضلاب، سازمان آب و برق استان صورت گرفته و قرارشده تا در تیر ماه سال جاری با وصل شدن خط دوم طرح غدیر حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب به حجم ورودی آب آبادان اضافه شود که حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب از آب این شهرستان را تأمین کند.

از حدود ده روز گذشته آب شرب مردم در شهرهای خرمشهر و آبادان با کاهش کیفیت و شوری بسیار بالایی مواجه شد به شکلی که مردم این شهرها در روزهای اخیر تجمعات اعتراضی داشتند و خواستار بهبود وضعیت کیفی آب شدند.

عزیز الله شهبازی فرماندار شهرستان آبادان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: موضوع خکشسالی در شهرستان به سال های قبل از 57 بازمی گردد اما در سال جاری خشکسالی نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر و باعث شد تا حجم آب در پشت سدها بسیار کاهش یابد.

وی با تاکید بر این که خشکسالی در سال 96 نسبت به 50 سال گذشته بی بدیل بوده، گفت: بخش عمده ای از برداشت آب آبادان از رود بهمنشیر و بخش دیگر آن از طرح غدیر بوده که از آب کرخه وارد شده است.

فرماندار شهرستان آبادان تصریح کرد: با توجه به این که میزان مصرف و تبخیر آب در شهرستان های آبادان، شادگان و خرمشهر در گرمای تابستان افزایش یافته دیگر آب زیادی در رودخانه و سدها وجود ندارد که در نتیجه هیچ توربینی در حال فعالیت نیست.

شهبازی افزود: آب از اروندرود وارد بهمنشیر می شود و در نتیجه شوری آب افزایش پیدا می کند و این موضوع باعث کاهش کیفیت و افزایش شوری شده که این موضوع فشار زیادی به مردم وارد و آستانه تحملشان در این حوزه را بسیار پایین آورده است.

وی با اشاره به این که استاندار طی یک سال گذشته پیگیری های بسیاری در این خصوص داشته است، گفت: با توجه به اهمیت شهر آبادان و خرمشهر طرح غدیر2، 850 میلیارد تومان هزینه دربرداشت. پیمانکار بر سر کار آمده و بالغ بر 100 کیلومتر این خط را از کرخه و نزدیک های دشت آزادگان منتقل شده است. این آب در لوله هایی با قطر دو متر برای آبادن، خرمشهر و شادگان وارد شده که در سد پایین دست بهمنشیر این آب را برای کشاورزی در سال 50 سال بوده که آب را در رودخانه حبس می کند و همچنین سد بالادست که مانع از ورود آب اروند به بهمنشیر می شود در آن قسمت هم با اعتبارات ملی کلنگش بر زمین زده شد و این سد هم در حال فعالیت است.

تا پایان تیرماه آب خط دوم غدیر به آبادان و خرمشهر خواهد رسید

فرماندار آبادان با اشاره به این که آب روستایی در شهرستان با مشکلاتی روبرو شده بود، گفت: قرار بر آن شد تا آب از خط غدیر2 به تاسیسات آبرسانی روستایی برسد که حدود 20 هزار متر مکعب آب در شبانه روز در روستای آبادان و همچنین خرمشهر از همین قسمت در گذشته منتقل کنند، در حال حاضر با وعده هایی که سازمان عمران داده حداکثر تا پایان تیرماه آب خط دوم غدیر به آبادان و خرمشهر خواهد رسید.

شهبازی با بیان این که میزان مصرف آب در آبادان و خرمشهر حدود 350 هزار مترمکعب است، گفت: این میزان مصرف آب برای چهار شهر مینوشهر، اروند خرمشهر و آبادان است که از آب غدیر تامین می شوند تا برداشتی از رود بهمنشیر برای رود کارون نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و بنا به دستور آقای استاندار تانکرهایی در حاشیه شهر به منظور آبرسانی قرار گرفتند.

فرماندار آبادان گفت: با توجه به آخرین آماری که از سازمان آب و فاضلاب و مرکز بهداشت شهرستان دریافت کردم EC(مقدارشوری آب) حدود 550 است به آن معنا به شرایط بهتر و متعادلتری خواهیم رسید.

شهبازی با بیان این که 8 تانکر در شهر آبادان و 30 تانکر هم در روستاها کار آبرسانی را انجام می دهند، گفت: همچنین باکس های آب معدنی در شهرهای آبادان و اروند توزیع می شود و حدود 20 هزار مترمکعب از آب شوشتر از فردا صبح وارد شبکه آبرسانی آبادان خواهد شد.

تجمعات مردم آبادان مقابل فرمانداری

وی با اشاره به تجمع روز گذشته در مقابل فرمانداری گفت: خواسته مردم در این تجمع رسیدگی سریعتر به وضعیت کم آبی در شهرستان بود که در ادامه تمام آنها را به فرمانداری دعوت کرده و حدود چهار ساعت با یکدیگر صحبت و شرایط را برای آنها توضیح دادم، مردم آبادان مردمی عاقل بوده و شرایط شهرستان را درک می کنند.

وی با بیان این که دولت و ما خادم مردم هستیم، گفت: باید به مطالبه مردم عزیز توجه شود و همواره سعی در انجام مطالبات مردم داریم.

فرماندار آبادان افزود: در حال حاضر شهرستان در یک بستر آرامی قرار گرفته است و تمام برخوردهای مردم تاکنون مدنی بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: مردم آبادان مردمی کم توقع، محترم و ارجمند هستند.

همچنین معاون سیاسی استاندار خوزستان در گفت وگویی دیگر با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: حداکثر تا پایان تیر ماه خط انتقالی دوم غدیر به بهره برداری خواهد رسید و تمام آب مصرفی شهرستان های آبادان و خرمشهر از سمت بهمن شیر قطع خواهد شد.

مشروح گفت وگوی معاون استاندار خوزستان در لینک روبرو آورده می شود؛ yon.ir/s3TOg

901/900

کد خبر: 958227

وب گردی

وب گردی