"کٌما" در  "بهارستور"

مشکلات اقتصادی موجود در کشور و تورم افسار گسیخته نشان دهنده اراده ضعیف دولت و مجلس برای حل این مشکلات است و انگار در یک کما و اغمای سیاسی فرو رفته اند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ تورم افسار گسیخته و رکود جبران ناپذیری که کشور را فرا گرفته تمامی اقشار مختلف جامعه از پیر و جوان و استاد و دانشجو و کاسب و بازاری را درگیر کرده است؛ هر روزی که می گذرد شاهد افزایش قیمت بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم از جمله گوشت و مرغ و نان و روغن هستیم که این موضوع بلای جان ایرانی ها شده است؛ شاید کمتر کسی باشد که از این وضعیت نا به هنجار به ستوه نیامده باشد و نگرانی خود را از وضعیت آینده کشور ابراز نکند.

در این میان مردم انتظا دارند که عزمی جدی و اراده قوی در میان مسئولانی که خود آن ها برگزیده اند برای مهار این گرانی که به اژدهایی هفت سر تبدیل شده است ببینند؛ اراده ای که آن ها را به آینده امیدوار و فشار روانی حاکم بر کشور را اندکی کاهش دهد.

به غیر از بخش کوچکی از پایگاه اجتماعی جامعه که دغدغه آنچنانی درباره این گرانی ها ندارند و حتی از گران شدن برخی چیزها مانند دلار و سکه شاید خوشحال هم بشوند، عموم جامعه به دنبال دلایل اصلی این موضوع و اراده مجلس و دولت برای مهار این اژدهای هفت سر هستند.

حال باید ببنیم این اراه در مجلس و دولت دیده می شود و یا خیر.

اوضاع الحمدالله خوب است

وزارت اقتصاد به عنوان مهم ترین و تاثیر گذار ترین بخش در کنترل وضعیت اقتصادی وظیفه دوچندانی را کنترل وضعیت اقتصادی این روزهای کشور دارد. این وزارتخانه با نظارت بر تمامی دستگاه های اجرایی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارد می تواند نقش بسزایی را در اقتصاد کلان کشور ایفا کند؛

" مسعود کرباسیان" سکان دار این وزارتخانه است و انتظارات افکار عمومی از شخص وی نسبت به سایر وزارت خانه ها بالاتر از است.

اما وی در مصاحبه ای که با خبرنگار صدا و سیما داشت در پاسخ به سوالی درباره گرانی های اخیر و کنترل بازار چنین گفت: اوضاع اقتصادی الحمدالله خوب است؛ هم تعزیرات و هم سازمان حمایت از مصرف کنندگان از جانب رئیس جمهور دستور گرفته اند که باید اقدامات لازم را انجام دهند.

این اظهارات در حالی است که وضعیت گرانی در افکار عمومی و سبد خرید خانواده های ایرانی کاملا مشهود است و نیازی به توضیح زیادی ندارد اما در کمال تعجب سکان دار اقتصادی کشور از وضعیت خوب و مناسب وضعیت کشور سخن می گوید.

دلایل روانی گرانی ارز

"حسن روحانی" ریاست جمهوری ایران روز 17 بهمن ماه در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که گرانی ارز به دلیل کسری بودجه دولت است و اینکه آیا بازار ارز به ثبات خواهد رسید یا نه بیان داشت: نرخ ارز را هم شما در سوالتان و هم ما در پاسخ متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسد، همانطور که تایید کردم اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما دلایل تجاری و اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق دلایل تجاری نمی‌تواند داشته باشد اما به دلیل اینکه ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است یعنی درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است، دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد ضمن اینکه خودتان هم گفتید و برخی نیز می‌گویند که گرانی نرخ ارز باید زمانی باشد که دولت کسری بودجه داشته باشد، ما امسال کسر بودجه نداریم، یعنی همان بودجه‌ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب کردیم ان‌شاءالله همان عدد و رقم محقق خواهد شد و (آمار) 10 ماهه هم این را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امسال یکی از سال‌های خوب ما است، تصریح کرد: در سال‌های قبل ما همیشه در ماه‌های دی و بهمن در مشکلاتی بودیم برای تامین نیازهایمان اما امسال این چنین نیست، بنابراین گرانی نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد.

رسانه ها چرت و پرت نگویند!

"حسن یونس سینکی" معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش گرامیداشت روز ملی اصناف در پاسخ به این سؤال که "مردم این روزها از شما با عنوان مرد شماره یک تنظیم بازار کشور خیلی انتظار دارند، چه‌کارهایی را برای پاسخگویی به این انتظارات دردستور کار دارید؟"، اظهار کرد: «من از رسانه‌ها انتظار دارم که این‌قدر چرت‌وپرت به مردم نگویند تا ما حرف‌هایمان را بزنیم

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اینکه "مردم از شما به‌عنوان مسئول انتظار تنظیم بازار را دارند؟" با خنده گفت: چه انتظاری دارند؟.

سینکی در پاسخ به اینکه "برای تنظیم بازار چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟"، گفت: من به شما نباید جواب بدهم.

استفاده این ادبیات از سوی معاون وزیر صنعت به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین بخش ها در تنظیم بازار، عزم و اراده ای که مردم از مسئولین انتظار دارند را دچار شک و تردید می کند.

خدا به شما صبر دهد

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه سازمان ملی استاندارد ایران که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور معاون اول رئیس جمهور و با موضوع گرانی های اخیر برگزار شد، اظهارداشت: در این جلسه در خصوص وضعیت قیمت‌ها و نگرانی‌هایی که در کشور به وجود آمده صحبت شد؛ در این خصوص لازم بود بحث جدی میان مجلس و دولت صورت بگیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تدبیر فوری دولت برای کنترل گرانی های اخیر چه بوده است، گفت: امیدواریم خدا به همه شما صبر بدهد.

این پاسخ از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی این سوال را در ذهن ها ایجاد می کند که آیا دیگر این وضعیت قابل جبران و حل شدن نیست که رئیس مجلس آرزوی صبر داشتن برای مردم می کند؟!

مردم ایران اسلامی که در طول این 40 سال به هر روشی و تا پای جان از آرمان های انقلاب اسلامی دفاع کرده اند، انتظار دارند که یک عزم و تلاش و اراده جدی در مسئولان کشور برای حل مشکلات وجود داشته باشد. با توجه به اظهارات و رفتارهای اخیر برخی مسئولان، داشتن این اراده و عزم دچار اندکی ابهام می شود؛ مردم انقلابی آگاه تر از همیشه مطالبه گری از مسئولان را فراموش نخواهند کرد و مسئولان کشور از هر حزب و جناحی را در مقام پاسخگویی قرار خواهند داد.

اما نکته حائر از اهمیت این ماجرا اظهارات "جان بولتون" مشاور امنیت ملی دولت آمریکا است. وی طی اظهاراتی تاکید می کند که نباید بگذاریم انقلاب آیت الله خمینی به 40 سالگی خود برسد؛ عزم ضعیف برخی مسئولان در حل مسائل معیشتی مردم این ظن را در افکار عمومی ایجاد می کند که این عملکرد ضعیف در راستای این اظهار نظر جان بولتون است.

خبرنگار:شایان دنیادیده

کد خبر: 958248

وب گردی

وب گردی