تولید پوست و پودر استخوان در ایران

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ثبت 3501 شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: بیش از 1040 مورد از این شرکت‌ها در حوزه سلامت فعال هستند و 2700 محصول دانش‌بنیان در بازار داریم.

به گزارش ایسکانیوز دکتر حسین وطن‌پور در نشست خبری که در ارتباط با رویداد ملی اینوتک سلامت برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط فعلی و با توجه به فشارهای دشمنان حوزه فناوری رسالت سنگینی در کشور دارد.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان اکنون موفق شده محصولاتی را تولید کننده که بخشی از آنها در تحریم بوده و در آینده با توجه به مشکلات جدی که در واردات این محصولات می‌تواند وجود داشته باشد فعالیت شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه محصولات بایوتک 21 محصول در حال حاضر تولید می‌شود که 650 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد. در حوزه تجهیزات پزشکی نیز موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم به طوری که امروزه موفق شدیم اتاق عملی را با تجهیزات کامل 100 درصد ایرانی تولید کنیم.

وطن‌پور گفت: 52 شرکت دانش‌بنیان محصولات صادراتی تولید می‌کنند و در حوزه فناوری باید با جدیدت بیشتری نگاه شود.

وی بیان داشت: اکنون 3501 شرکت دانش‌بنیان در شرکت ثبت شده که البته آمار آن هفتگی و ماهانه تغییر می‌کند و بیش از 1040 مورد از این شرکت‌ها در حوزه سلامت فعال هستند و 450 مورد آنها محصول تجاری دارند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد: 2700 محصول دانش‌بنیان در بازار توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود و سال جاری حمایت از این شرکت‌ها مدنظر قرار دارد.

وی به صرفه‌جویی ارزی ناشی از حمایت این شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در حوزه دانش‌بنیان موفقیت‌های زیادی در حوزه تولید پوست، پودر استخوان و دریچه قلبی داریم که اکنون در بازار داخلی تولید و مصرف می‌شود.

وطن‌پور گفت: رویداد ملی این نوع سلامت هم‌افزایی میان محققان و کارشناسان را به همراه داشته و سبب صرفه‌جویی ارزی می‌شود همچنین باید توجه داشت کشورهای زمانی که با مشکلات اقتصادی همراه هستند بودجه‌های پژوهشی را باید افزایش دهیم و آنچه داریم را برای فناوری و تحقیقات اختصاص دهیم تا از وابستگی و تأثیر فشارهای خارجی بکاهیم.
آن‌ها را در جایگاه‌هایی می‌بینیم که مشخص می‌کند حمایت‌ها به نتیجه رسیده است.

وی افزود: اهمیت حوزه فناوری اطلاعات سلامت در این دوره تبیین می‌شود. یکی از مزیت‌های فناوری اطلاعات سلامت این است که دوره بازگشت سرمایه بسیار کوتاه است و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه چندان بالا نیست. تخصص‌های نه چندان پیچیده با تشکیل تیم‌های مناسب در این حوزه منجر به نتایج خوبی خواهد شد و این حوزه بازار بسیار مناسبی را در جهان دارد. در کشور ما نیاز به حمایت از مجموعه‌های فعال در فناوری اطلاعات سلامت وجود دارد و باید از حوزه‌های مختلف افراد در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند تیم‌سازی کنند و به نتیجه برسند.

پورنیک ادامه داد: شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی با ایده‌های جذابی در این رویداد شرکت خواهند کرد و همچنین افراد و متخصصین زیادی را دور هم جمع خواهیم کرد تا بتوانیم حداکثر بهره‌مندی را ببریم.

رییس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره پنل‌های مرتبط با آی تی در رویداد اینوتک گفت: بر اساس اولویت و نیاز ملی، چند حوزه و کارگاه آموزشی انتخاب شد که در مورد سیستم‌های اطلاعات پزشکی و سلامت، اینترنت اشیا در سلامت، دورا پزشکی یا تله مدیسین و هوش مصنوعی و مدیریت کلان داده‌های پزشکی خواهد بود. در این پنل‌ها فرصت‌ها و چالش‌ها و انتقال دانش و آشنایی و روش کسب و کار یا برنامه‌های کسب و کار در هر حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا شرکت کنندگان بتوانند ایده پردازی و توسعه ایده و ورود محصول به بازار را رقم بزنند. همچنین کارگاه‌هایی نیز به صورت عملی و کاربردی در خصوص این موارد برگزار می‌شود.



تغذیه و امنیت غذایی در اینوتک

مهدی فرهودی، مدیر مرکز رشد انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست خبری گفت: یکی از رسالت‌های انستیتو ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری است و این رویداد می‌تواند بستر مناسبی برای این موضوع باشد. کارگروه علمی از اساتید مجرب دانشگاه‌های مختلف برای این رویداد تشکیل شد. سه پنل برای تغذیه در این رویداد تشکیل شده است. امروزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در صنعت غذا در حال گسترش هستند و حضور در این پنل‌ها می‌تواند کمک موثری به استارت آپ‌ها کند.

وی ادامه داد: در پنل‌ها از حضور اساتید با تجربه و سازمان‌های مختلف استفاده شده تا پاسخ‌گوی نیاز استارت آپ‌ها باشیم. این استارت آپ‌ها نیاز دارند که بدانند برای تولید باید چه مجوزهایی را کسب کنند و این

شرکت‌ها می‌توانند با این موارد آشنا شوند و بدانند که قانون گذار چه انتظاراتی را از استارت آپ‌ها دارند.

فرهودی گفت: محصولات پروبیوتیک و غیره به علت توسعه بیولوژیک کشور در حال حاضر در کشور مد نظر قرار دارد و پنلی برای این محصولات نیز در سومین اینوتک برگزار خواهد شد.



تجهیزات پزشکی در سومین رویداد اینوتک

امیر سالار جعفر پیشه، رییس مرکز توسعه و فناوری دانشکده توان‌بخشی و بهزیستی ایران نیز در این نشست خبری گفت: یکی از محورهای کلیدی کشور استقلال در حوزه تجهیزات پزشکی است. تفکر ناظر بر اینوتک یک تفکر نظام‌مند است. کارگاه‌ها و پنل‌های پیش‌بینی شده در این رویداد می‌تواند تمام مسیر در مورد تجهیزات پزشکی را پوشش بدهد. کارگاه‌هایی برای شکل گیری و هدایت ایده‌ها به سمت بازار برگزار خواهد شد. همچنین در زمینه تامین سرمایه، دریافت تسهیلات از مراجع قانونی و غیره نیز مطرح خواهد شد.

وی افزود: تبیین برنامه صادرات نیز در این رویداد مطرح خواهد شد که شرکت‌ها بتوانند در زمینه صادرات نیز اطلاعاتی کسب کنند. از افرادی که شرکت‌های دانش بنیان مرتبط دارند نیز در این رویداد استفاده کردیم. همچنین از افراد خبره‌ای که در تامین سرمایه می‌توانند مهم باشند نیز برای حضور در پنل‌ها دعوت شدند.

گفتنی‌ است سومین رویداد ملی اینوتک سلامت توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، انجمن علمی جنین شناسی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی از ۱۴ تا ۱۶ تیر ماه ۹۷ در بوستان گفت‌وگو تهران برگزار خواهد شد.

محورهای این دوره از اینوتک شامل تجهیزات پزشکی و توان‌بخشی، فرصت‌های کارآفرینی در حوزه امنیت و ایمنی غذایی و فناوری اطلاعات در سلامت خواهد بود.

700

کد خبر: 958257

وب گردی

وب گردی