روزه سکوت مسولان دردی از اقتصاد دوا نمی کند

رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: روزه سکوت مسولان دردی از اقتصاد دوا نمی کند، سامانه نیما هنوز کارایی لازم را نداشته و باعث سرگردانی تولید کنندگان و حتی وارد کنندگان شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، سید عبدالوهاب سهل آبادی در شصت و یکمین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت استان اصفهان با اشاره به نوسانات نرخ ارز، اظهار کرد: دولت تصمیم گرفت ارز را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تک نرخی کند که به نظر می‌رسد ناچار بوده این تصمیم را بگیرد چرا که اگر روند خروج ارز و سرمایه‌ها از کشور به بانک‌ها هم کشیده می شد، قطعا دیگر نمی‌شد جلوی این روند را گرفت. بنابراین اگرچه تک نرخی کردن ارز با این قیمت تصمیم درستی نیست و اشکالات زیادی دارد، اما به هر حال باید محدودیت‌های دولت را هم در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار قطعا واقعی نیست، ولی باید شرایط دولت را هم درک کرد چراکه اکنون این تصمیم اقتصادی امنیتی شده است و همه باید به اجرای آن کمک کنند.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان مشکلات فعالان اقتصادی در این خصوص و انتقاد از عدم پاسخگویی مناسب مسولان، تاکید کرد: دولت باید هر چه زودتر تکلیف وضعیت ارز را روشن کند و روزه سکوت مسولان دردی از اقتصاد دوا نمی کند، سامانه نیما هنوز کارایی لازم را نداشته و باعث سرگردانی تولید کنندگان و حتی وارد کنندگان شده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: ورود ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع با مشکلات جدی روبرو است و خسارت بلاتکلیفی و تردید در اراده و توان دولت برای حل مشکلات از تحریم های احتمالی جدی تر است و این بسیار دردناک است که گاهی می شنویم مدیران بانک مرکزی از جهش بی سابقه نرخ غیر رسمی ارز و یا قیمت طلا و سکه ابراز بی اطلاعی می کنند.

سهل آبادی افزود: از سال ١٣٩٠ تاکنون ارزش رشد سرمایه منفی شده است، ضمن اینکه روز به روز دارایی‌های کشور تنزل پیدا کرده و رشد سرمایه‌گذاری منفی شد و در عین حال خروج سرمایه نیز انجام شد.

نرخ ارز باید شناور باشد

همچنین حمیدرضا فولادگر- نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌هایی برای ساماندهی ارز اتخاذ و سامانه ارزی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: در جلسه مشترک کمیسیون ویژه تولید ملی و صنایع که با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، معاون وزیر صنعت، رئیس سازمان توسعه تجارت و نماینده بخش خصوصی برای رفع موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برگزار کردیم قرار شد، کارگروهی تشکیل شود و نظرات بخش خصوصی را استماع کنیم که این کارگروه تشکیل و مسیر را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه پیش از این عنوان شده بود، ممکن است ٢٠ درصد صادرکنندگان در سامانه نیما ثبت نام نکنند، تصریح کرد: برای ساماندهی این ٢٠ درصد نیز راه حل داریم. یکی از برنامه‌ها این است که بازگرداندن صدردصد منابع الزامی نباشد و ٥ درصد در اختیار تجار قرار گیرد. همچنین صادرات به کشورهای همسایه، صادرات در قبال واردات از دیگر برنامه‌هایی پیشنهادی بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: موارد و مشکلاتی وجود دارد که سخنگوی دولت از آنان به عنوان مسائل جزئی‌تر یاد کرد؛ مانند مشکلات ارزی برای کسانی‌که می‌خواهند به مسافرت بروند و امثال آن که دسترسی آنان به بازار آزاد سخت شده است. می‌دانیم نرخ های بازار، واقعی نیستند و نرخ ٤٢٠٠ تومان هم نمی‌تواند نرخ رسمی باشد و باید نرخ ارز شناور باشد.

900

کد خبر: 958264

وب گردی

وب گردی