تعریف کسب و کار اینترنتی براساس سلایق کشورها

معرفی محصول به زبان دیگر درهای بازارهای بین المللی را به سوی هیچ تولیدکننده ای باز نمی کند بلکه باید تبیین، تدوین و شناخت علایق و سلایق گروه هدف در کشور مورد نظر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دستیابی به بازارهای بین المللی تنها از طریق شرکت در نمایشگاه های خارجی خلاصه نمی شود و تولید کنندگان برای فروش محصولات خود در خارج از مرزها باید راهکارهای دیگری را اتخاذ کنند شیوه های بازاریابی اینترنتی که کشور هنوز به طور جدی به آن ورود پیدا نکرده است. در همین خصوص با احمد کلاته متخصص کارآفرینی اینترنتی و مدرس بازاریابی دیجیتالی به گفت و گو نشستیم.


- وقتی صحبت از بازاریابی اینترنتی می شود اولین چیزی که به ذهن بسیاری می رسد موضوع شرکت های هرمی و یا شبکه است

درسته و دقیقا همین امر باعث مقاومت و ویسکوزیته جامعه در حوزه دیجیتال مارکتینگ شده است چرا که برای نخستین بار بدترین شیوه بازاریابی اینترنتی وارد ایران شده و به همین دلیل تغییر نگرش ها و اصلاح باورها در این حوزه دشوار شده است. این درحالیست که بازاریابی اینترنتی دریایی از شیوه ها و راهکارهای مختلف است و کشورهای توسعه یافته، امروزه حجم عظیمی از محصولات خود را با تکیه بر همین روش ها به فروش می رسانند. به عبارت ساده تر بازاریابی دیجیتال به شیوه ای گفته می‌شود که در آن از ابزارهای آنلاین برای معرفی کالا و خدمات استفاده می‌شود.


- اما طی چند سال اخیر بسیاری از محصولات در شبکه های اجتماعی معرفی و تبلیغ می شود ولی این امر باعث جهش صادرات نشد

به دو دلیل تولید کنندگان نمی توانند از ابزارهای آنلاین بهره ببرند اول اینکه تولید کنندگان، استراتژی تجاری ضعیفی در این حوزه دارند و دوم اینکه ما به شکل ابتدایی از ابزارهای آنلاین در تجارت استفاده می کنیم و به لایه های مختلف این ابزار کم توجه هستیم. به طور نمونه چند درصد از تولیدکنندگان داخلی برای نشانه گیری بازارهای جهانی از بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو، تبلیغات اینترنتی و غیره استفاده می ‌کنند؟! به وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و فعالیت سئو این تولیدکنندگان دقت کنید اغلب محتواها به زبان فارسی است و تنظیم محتواها و تبلیغات آنها نشانی از روند فعالیت صادراتی ندارد.

- وب سایت ها و شبکه های اجتماعی دو زبانه بسیاری وجود دارد

وقتی صحبت از استراتژی بازاریابی دیجیتالی می شود دقیقا منظور همین است. معرفی محصول به زبان دیگر درهای بازارهای بین المللی را به سوی هیچ تولیدکننده ای باز نمی کند بلکه باید تبیین، تدوین و شناخت علایق و سلایق گروه هدف در کشور مورد نظر مورد توجه قرار گیرد و محصول را با ذائقه روزمره آنها تعریف و معرفی کرد.

به طور نمونه تولید کننده ای که قصد فروش کفش در یک کشور دیگر را دارد باید ابتدا بداند که مردم آن به چه رنگی، مدل، قیمت و الگویی علاقه دارد سپس با توجه به آداب، سنن، جملات روزمره، ضرب المثل ها و با تکیه بر قهرمانان و افتخارات میهنی آنها محتوای اینترنتی آماده کند و محصول خود را در راستای نیازهای آنها معرفی کند. درحالی که نوع تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ما اغلب در خارج از مرزها مدل تحمیلی است! یعنی تصور می کنیم که چون فرش، زعفران، پسته همین که تولید ایران است باید همه مشتریان خارجی هیجان زده شوند درحالی که کاربر زمانی علاقمند به سفارش محصول می شود که جنس ایرانی را به ذائقه خود نزدیک ببیند و این شیوه تنها از طریق بازاریابی اینترنتی و معرفی در فضای مجازی می تواند در قلب مشتری خارجی نفوذ کند.

- چرا تاکید دارید که این شیوه تنها از طریق بازاریابی اینترنتی محقق خواهد شد درحالی که این الگو می تواند از طریق بازاریابی سنتی و نمایشگاهی صورت بگیرد؟

ببینید، بازاریابی دیجیتال می‌تواند بصورت کاملا هدفمند انجام شود در حالی که بازاریابی آفلاین و یا سنتی از هدفمندی بسیار کمی برخوردار است. مثلا در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید پیام تبلیغاتی خود را به کسانی نشان دهید که به دنبال کالا و خدمات شما هستند، ضمن اینکه بازاریابی دیجیتال به طور دقیق قابل تحلیل است که این امر می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار تولیدکننده قرار دهد مثلا شما می‌توانید مشخص کنید از فلان کمپین تبلیغاتی که اجرا کرده‌اید، چند نفر تبلیغات شما را دیده‌اند، چند نفر کلیک کرده‌اند، وارد کدام صفحات وبسایت شده‌اند و در نهایت به چه میزان از شما خرید کرده‌اند. این امر می تواند گلوگاه های استراتژی بازاریابی را نشان دهد همچنین باید توجه داشت که بازاریابی دیجیتال نسبت به شیوه های سنتی بسیار ارزان‌تر و بازدهی آن بسیار بیشتر است. در حال حاضر می‌توان با بهینه سازی یک وبسایت، بصورت رایگان مشتریان کاملا هدفمند را جذب کرد.

و حرف آخر

واقعیت این است که شرکت‌های بی شماری در آن سوی مرزها به دلیل کیفیت و ارزان بودن مشتاق کالاهای ایران هستند. آنها برای پیدا کردن تامین کننده ابتدا در اینترنت جستجو می‌کنند ولی از آنجایی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما حضور بسیار کمرنگی در فضای مجازی دارند، در نتایج جستجوی آنها قرار نمی‌گیرند و معتقدم اگر شرکت‌های ایرانی به کسب و کار اینترنتی و بازاریابی دیجیتال خود توجه کنند و به صورت حرفه ای و با استراتژی مدون محصول خود را به بازارهای جهانی معرفی کنند نتایج بسیاری برای صادرات به دست خواهند آورد.

401

کد خبر: 958272

وب گردی

وب گردی