سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به مطالب قابل تاملی اشاره کردند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره شده است.

روزنامه " الوطن " عمان در مقاله ای که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد، با عنوان " آیا گزینه های دشواری پیش روی اردوغان است؟" به انتخابات امروز (یکشنبه) ریاست جمهوری ترکیه پرداخته است. نویسنده در این مقاله چالش های پیش روی اردوغان را از منظر نقد اقدامات وی در دوران ریاست جمهوری اش از سوی رقبایش مورد بررسی قرار داده است. وی در این زمینه می نویسد: "امروز رای دهندگان ترکیه ای در شرایطی برای انتخاب رییس جمهور از میان شش نامزد و از جمله رییس جمهور کنونی اردوغان آماده می شوند که صحنه انتخابات میان رقابت کنندگان از اختلاف دیدگاه نامزدهای انتخاباتی درباره آینده و نقش منطقه ای و بین المللی ترکیه بعد از انتخابات حکایت دارد. امروز در ترکیه گوش ها و چشم ها به سوی انتخابات ریاست جمهوری بعد از تایید اصلاحات قانون اساسی این کشور در 16 آوریل سال گذشته و تبدیل نظام سیاسی این کشور به نظام ریاستی دوخته شده است. به رغم این که انتخابات مجلس این کشور همزمان با انتخابات ریاست جمهوری است اما نگاه ها به سوی شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری و برنامه هایشان است. در راس برنامه های این نامزدها پرونده اقتصادی ترکیه قرار دارد و نامزدهای انتخاباتی اقدامات کنونی دولت اردوغان را مورد نقد قرار دادند. بعد از مساله اقتصادی، مسایل سیاست خارجی ومنطقه ای مانند سوریه و دخالت نظامی در این کشور و عراق و رابطه با ناتو و اروپا و آمریکا و همکاری های جدید با ایران و روسیه در نقد نامزدهای انتخاباتی قرار دارند."

روزنامه " الدستور" اردن در مقاله ای با عنوان "دیدار مرکل و پرونده پناهجویان و جنوب سوریه" به قلم "مهند مبیضین" به دیدار صدر اعظم آلمان از عمان و بیروت و بررسی پرونده های پناهجویان و فشار آنان به کشورهای اروپایی اشاره داشته است. نگارنده می نویسد: "مساله سوریه به شکل اساسی در دستورکار آمریکایی ها نیست بلکه به نظر می رسد بحران های با اهمیت تر دیگری مانند بحران کره و یا روابط گمرکی با اتحادیه اروپا در برنامه هایشان قرار دارد. آمریکا از سوریه به عنوان یک معضل سخن به میان نمی آورد و اردن هم این مساله را می داند .از این رو اردن سعی نمی کند تا جنوب سوریه را همچنان که برخی اعتقاد دارند آن را از کل بحران سوریه جدا نماید. ما زمانی که عراق را به نفع ایران ترک کردیم ضررهای زیادی کردیم و به طور مشخص روابط ما با دولت نوری مالکی در بعد اقتصادی بوده است و اگر همین تجربه را با سوریه تکرار کنیم نتایج آن زیانبارتر از عراق برای اردن خواهد بود. برای بحران سوریه پایانی نخواهد بود و تا سال 2024از نظر سیاسی هم تمام نخواهد شد و آثار اجتماعی آن برای دهه ها باقی خواهد ماند. برخی از کشورها در این فکر می باشند که چگونه از مهاجرت پناهجویان سوریه آسیب دیده از بحران این کشور نجات پیدا کنند. دیدار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از عمان و بیروت با این نگرانی ها همراه می باشد . اگر چه موضوع این دیدارپناهجویان سوری می باشد اما دلیل اصلی آن فشاری است که از جانب این پناهجویان به این کشورها وارد می گردد."

روزنامه " الحیات " عربستان به قلم "فاتنه الدجانی" با عنوان "معامله قرن اسراییلی" مقاله ای را به رشته تحریر درآورده است و در آن تلاش های کوشنر داماد ترامپ را برای تحقق معامله قرن اسراییل با اعراب ناموفق دانسته است. وی می نویسد: " چه میزان کوشنر داماد و مشاور رییس جمهور آمریکا قبل از اعلام "معامله قرن "سفر و گردش به کشورهای منطقه نیاز دارد تا بتواند آن را به تحقق برساند ؟ کوشنر به تازگی سفری به منطقه برای راضی کردن فلسطینی ها و کشورهای عربی نداشته است بنابراین در بازاریابی اش برای تحقق معامله قرن تا کنون موفق نبوده و این هم مساله عجیبی نیست. اخیرا اطلاعاتی از این معامله به بیرون درز کرده است و به نظر می رسد که افشای این اطلاعات برای توقف تهدیدات اسراییل مبنی بر جدایی غزه از کرانه و همچنین ایجاد انگیزه های اقتصادی و یا خروج اسراییل از حومه های عربی بیت المقدس ضرورت داشته باشد اما خطرناکترین مساله در نشت این اطلاعات آن است که به چیزی جز دادن امتیازات برای آن تصور نشود."

روزنامه " الاهرام "مصر در یادداشتی با عنوان " مصر و ثبات اتیوپی" به ترور ناموفق نخست وزیر اتیوپی پرداخته و بر امنیت و ثبات این کشور تاکید داشته است. این روزنامه اشاره دارد: "مصر ترور ناموفق "آبی احمد" نخست وزیر اتیوپی را در جمع هوادارانش در آدیس آبابا محکوم کرد. الاهرام همچنین تاکید نمود که بر توانایی اتیوپی در تامین امنیت و ثبات کشورش اعتماد دارد. از زمانی که آبی احمد مسئولیت دولت در این کشور را برعهده گرفت پرونده های مهم منطقه ای و بین المللی به روی این کشور باز گردید. اخیرا هم وی با عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر دیدار کرد و در کنفرانس مطبوعاتی اش بر روابط میان دو کشور تاکید نمود و قسم یاد کرد که سهمیه مصر از رود نیل را حفظ خواهد نمود و تحت تاثیر سد نهضت قرارنمی گیرد. وی در این کنفرانس گفت که همکاری اش را با مصر در همه زمینه ها و نه فقط در زمینه رود نیل ادامه خواهد داد."

کد خبر: 958330

وب گردی

وب گردی