ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت های  چینی در آمریکا

رسانه های آمریکایی از قصد رییس جمهور این کشور در مورد جلوگیری از سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در صنعت آمریکا خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد وضع محدودیت هایی جهت سرمایه گذاری شرکت های چینی در صنعت این کشور را دارد.

این محدودیت های شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌های چینی در صنعت و جلوگیری از صادرات فناوری‌های بیشتر به چین است.

بنا به گفته منابع خبری، این اقدامات محدودیتی قرار است تا پایان هفته اعلام شوند و هدف از آن مقابله با برنامه موسوم به «ساخت چین 2025» بوده که یک ابتکار چینی برای تبدیل شدن به پیشرو جهانی در فناوری است. این برنامه در سال 2015 تدوین شد.

وال استریت ژورنال نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال تدوین قوانینی است تا بر اساس آنها بتواند شرکت‌هایی که حداقل 25 درصد از مالکیت آنها متعلق به چین است از خرید از شرکت‌هایی که با فناوری‌های مهم صنعتی سروکار دارند، منع نماید. خبرگزاری رویترز نیز محدودیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در چنین فناوری‌های را مورد تائید قرار داد. رویترز به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد حد مالکیت شرکت‌های چینی ممکن است تا پیش از اعلان روز جمعه تغییر نماید.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده: شورای امنیت ملی و اداره تجارت نیز برنامه‌های مشترکی را طراحی کرده‌اند که در آن کنترل‌های صادراتی جدی‌تر ایجاد شده تا از صادرات فناوری صنعتی مهم به چین جلوگیری نماید. به دنبال انتشار گزارش وال استریت ژورنال در این خصوص سهام آتی آمریکا در تجارت آسیا در روز دوشنبه بیش از 0.5 درصد کاهش نشان داد.

کاخ سفید و وزرات خزانه‌داری آمریکا هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند. تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا طی هفته‌های اخیر بالا گرفته است. انتظار می‌رود در 6 جولای تعرفه‌‌های محدودیتی بر یک فهرست اولیه از کالاها به ارزشی نزدیک به 34 میلیون دلار اعمال شود. چین نیز در واکنش به محدودیت‌های تجاری آمریکا اقدامات تلافی‌جویانه در مقابل واردات آمریکا را اعلام کرد.

در 15 ژوئن دولت ترامپ اعلام کرد که روی بیش از 25 میلیارد دلار از تولیدات چین تعرفه 25 درصدی اعمال می‌کند و به دنبال آن در 18 ژوئن رئیس جمهور آمریکا از نماینده تجاری این کشور درخواست کرد تا 200 میلیارد دلار از کالاهای تولید چین را برای اعمال تعرفه‌های مازاد 10 درصدی شناسایی کند. وزارت بازرگانی چین در واکنش به این خبر اعلام کرد اگر آمریکا فهرست تعرفه‌های مازاد را منتشر کند، این کشور اقدامات مقابله‌ای را در پیش خواهد گرفت.

کد خبر: 958419

وب گردی

وب گردی