ایسکانیوز: نوشتن کار سختی نیست اما وقتی که قرار باشد از افرادخاص بنویسی وضعیت کمی فرق می‌کند زمانی که  بخواهی در مورد افرادی با نیازهای  ویژه بنویسی باید بیشتر دقت کنی باید مراقب باشی  تا  کلمه هایت دلشان را نلرزاند  باید حق و حقوق شان را بدانی و به آن معتقد باشی تا بتوانی با کلامت ، با قلمت و با قدمت  از حقوقشان دفاع کنی .


اما نوشتن ازآنها همیشه هم آسان نیست و برای بودن درکنارشان همیشه مسیرهموار و راحتی را پشت سر نمی‌گذاریم خبرنگار حوزه معلولان که باشی و حوزه کاری‌ات  مقوله معلولیت باشد تصدیق می‌کنی  که برای بودن در کنارشان باید گاه اتفاقات سختی را تحمل کنیم و اعتراف می‌کنی که با همه مشکلات نمی‌توانیم براحتی کنارشان بگذاریم نمی‌توانیم براحتی از کنار توانایی‌ها، حس خوب و انرژی مثبت و بیان درخواست‌های بحق‌شان بگذریم راستش  را بخواهید نمی‌توانیم حوزه نوشتارمان را تغییردهیم و دیگر از آنها ننویسیم .


نوشتن کار سختی نیست اما وقتی که قرار باشد از افراد با نیازهای ویژه بنویسی باید گوشه ای  بایستی و به رفت و آمد و نگاه و رفتارشان نگاه کنی باید دل بدهی به حرف‌هایشان که گاه به سختی  بیان می‌شود و سعی می‌کنند با حرکات دست و  صورت حرف هایشان را منتقل  کنند . باید  دستت با عصای  سفیدشان آشنا باشد باید  خط  بریل را حس  کرده باشی و برجستگی  هایش رادیده باشی هر چند فکر کنی که همه برجستگی ها شبیه هم است...


باید پا به پای ویلچرشان راه  بروی و قدم هایت را کمی آرامتر برداری .باید بتوانی درخواست‌های به جایشان را از پشت سکوت‌شان بشنوی ، باید بتوانی فریاد را از نگاه‌شان بخوانی ، باید  بتوانی اصوات  نامفهومی که از لبانشان  خارج می‌شود و دست‌هایشان به کمک می‌آیند  را بفهمی ، باید بتوانی دست‌های مهربانشان را بگیری و در کنارشان از حق و حقوقشان دفاع کنی.


مهمترین مشکل این گروه که خود را مظلومترین گروه  معلوان می‌دانند نداشتن رابط  برای ارتباط برقرار کردن است و متاسفانه گروهی که زبان اشاره می دانند و دوره هایشان را گذرانده اند را  سازمان بهزیستی و  نهادهای مربوطه علیرغم نیازشان استخدام نمی‌کنند .


تقویم های هر سال را که ورق بزنی به مناسبت هایی می رسی که با رنگ قرمز ثبت شده  برخی از  این مناسبت ها باعث بوجود آمدن جرقه امیدی در دل  گروهی از افراد می شود مناسبت‌هایی مانند  روز جهانی  ناشنوایان .


امروز  روز جهانی ناشنوایان است ...


...................................

* خبرنگار سرویس اجتماعی

کد خبر: 95851

وب گردی

وب گردی