انتشار «عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن»

کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن» با ضمیمه «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» و «پیشرفت سریع اسلام» به کوشش استاد خسروشاهی منتشر شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن» از مجموعه آثار سه جلدی استاد غلامرضا سعیدی محقق برجسته است و توسط استاد خسروشاهی تدوین و تنظیم شده است.

این کتاب از سه بخش ترجمه کتاب (an apology for mohammed and the Koran) (عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن) نوشته جان دیون پورت است که در سال 1869 میلادی در لندن منتشر شد و استاد پ سعیدی، ترجمه فارسی آن را در سال‏های 1334 و 1338 در تهران منتشر ساخت.

بخش دوم ترجمه کتاب «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» نوشته مارگرت مارکوس (مریم جمیله) و بخش سوم ترجمه «پیشرفت سریع اسلام» نوشته دکتر لورا واکسیا واگلیری است که این سه بخش، تحت عنوان نخستین مجلد از مجموعه آثار استاد سعیدی است که به همت استاد خسروشاهی به جامعه فرهنگی و علمی کشور تقدیم شده است.

بخش اول کتاب شامل چهار فصل است که فصل اول آن به تولد و بعثت، هجرت و رحلت پیامبر (ص) می پردازد و فصل دوم این کتاب با عنوان قرآن و اخلاق به تعلیمات قرآن و احترام مسلمین به تحصیل دانش پرداخته شد و ردّ تهمت ‏هایی درباره پیامبر (ص) و زیبایی ‏های قرآن هم عناوین دیگر فصول این کتاب هستند. بخش دوم کتاب تألیف بانو مریم جمیله (مارگرت مارکوس آمریکایی، یهودی سابق) است که مطالعه این کتاب توطئه خاورشناسان مسیحی و یهودی را روشن می‏ سازد و توضیح می‏ دهد که آنها در پناه عنوان «علمی» خاورشناسی، چه جنایت ‏ها و خیانت ‏ها مرتکب می ‏شوند. این کتاب محصول چندین سال مطالعه نویسنده در نیویورک و لاهور بوده است.

بخش سوم هم نوشتاری از دکتر لورا واکسیا والگیری (Dr. Laura Vaceia Vaglieri) درباره علل پیشرفت سریع اسلام است. دکتر والگیری، پروفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل ایتالیا بود.

در بخشی از کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن» می خوانیم:

«قرآن ستیزی و اسلام هراسی پدیده خاص عصر ما نیست، بلکه از بدو پیدایش اسلام و آغاز دعوت حضرت محمد(ص)، احبار و رهبان یهود و نصارا، به این امر پرداخته و با تمام توان خود در مبارزه بر ضد آیین نو، به پاخاستند و در این راستا، علاوه بر پیمان شکنی های نخستین، در زمان پیامبر (ص) و پس از آن با ایجاد جنگ های خونین و کشتار جمعی مسلمانان در هر نقطه ای از جهان که مقدورشان بود، از اندلس تا فلسطین، از آفریقا تا آسیا به مبارزه و مقابله همه جانبه و از هر نوعی دست یازیده اند و برای رسیدن به این هدف، از همه وسایل و ابزار نامشروع، ضدانسانی و غیراخلاقی، از جمله نشر اکاذیب و تهامات علیه قرآن مجید و پیامبر اکرم(ص) و تحریف حقایق اهداف انسان ساز اسلام، بهره برده اند که هزاران کتاب و صدها مقاله بر جای مانده از آنها در این زمینه، گواه صادقی بر مدعاست.»

استاد سید غلامرضا سعیدی به سال 1274ش در روستایی در بیرجند به دنیا آمد. پس از طی دوره مکتب خانه در نخستین دوره مدرسه شوکتیه بیرجند شرکت نمود و برنامه آن را به پایان رساند، همزمان به آموختن زبان‏های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و آنگاه با اندیشه ‏های سید جمال ‏الدین حسینی اسدآبادی آشنا شد.

از استاد سعیدی آثاری بالغ بر پنجاه جلد کتاب و صدها مقاله منتشر شده، به یادگار مانده است. استاد سعیدی پس از یک زندگی همراه با تلاش و کوشش فرهنگی و عمری پربار، در سال 1367ش در 94 سالگی در تهران درگذشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی (البته در دوران ریاست جمهوری ‏شان) به مناسبت درگذشت استاد سعیدی در پیامی می ‏نویسند: «این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سال‏های بابرکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی‏ شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقاً باید او را در زمرۀ پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسایل جهان اسلام اهتمام می ‏ورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزنده ‏ای می ‎کرد.»

چاپ اول این کتاب در 375 صفحه، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 8000 تومان به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.

502

کد خبر: 958536

وب گردی

وب گردی