طمع پارلمانی

در حالی جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس روز گذشته با مسئولان وزارت کشور به منظور بررسی تامین منابع مالی طرح افزایش تعداد نمایندگان برگزار شد که روسای مجمع در استان ها در حال تقلا و رایزنی برای افزایش تعداد نمایندگان خود در خانه ملت هستند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، در مجلس دهم چندی است دوباره بحث افزایش نماینده ها مطرح شده است. یک عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور روز گذشته(یک شنبه) از نشست این کمیسیون با مسئولان وزارت کشور به منظور بررسی تامین منابع مالی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد. دولت تاکنون زیر بار این پیشنهاد نرفته چراکه برای دولت بار مالی دارد و تا زمانیکه به لایحه تبدیل نشود، اجرا نمی‌شود.

حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بر پایه شهرستان‌ها در استان‌ها تقسیم‌بندی شده و هر حوزه حداقل یک نماینده در مجلس دارد، در برخی موارد بخشی از یک شهرستان به حوزه‌ای دیگر پیوسته است.

تعداد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی 207 نفر است که حوزه مربوط به استان‌ها و اقلیت‌های مذهبی در کشور شامل ۲۹۰ نماینده می شود.

بر طبق قانون اساسی می‌توان پس از هر ده سال حداکثر ۲۰ نفر نماینده اضافه کرد. در سال ۱۳۷۸ و پیش از انتخابات مجلس ششم شمار نمایندگان به ۲۹۰ نفر افزایش یافت؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ برای کشور ۲۷۰ نماینده در نظر گرفته‌بود و بنا بود پس از هر ده سال به نسبت هر ۱۵۰٬۰۰۰ نفر یک نماینده افزوده شود. این قانون دربارهٔ اقلیت‌ها نیز برقرار بود؛ با بازنگری در قانون اساسی به سال ۱۳۶۸ قانون اصلاح شد ضمن تکرار همان ۲۷۰ نفر، بدون تعیین جمعیت بنا شد پس از هر ده سال با نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده بتواند اضافه شود.

مجلس دوم در ۳۰ فروردین ۱۳۶۶ قانون تعیین محدوده‌های حوزه‌های انتخاباتی مجلس را تصویب کرد و در جدولی ۱۹۶ حوزه برای ۲۷۰ نماینده را به تصویب رساند. ۳ اردیبهشت شورای نگهبان قانون را تأیید کرد؛ مجلس سوم در ۱۷ دی ۱۳۷۰ قانون میزان تأثیر تغییرات تقسیمات کشوری در محدودهٔ حوزه‌ها را تصویب کرد. طبق این قانون وزارت کشور مکلف شد که تغییرات جغرافیایی را در محدودهٔ حوزه‌های انتخاباتی مصوب سال ۱۳۶۶ اعمال کند. همچنین در آن مصوبه تغییر مختصری در حوزه‌ها اعمال شد، مجلس چهارم در ۲۲ آذر ۱۳۷۴ قانون اصلاح جدول حوزه‌های انتخاباتی به تصویب رساند و ۲۶ام همان ماه به تأیید شورای نگهبان رسید.

مجلس پنجم در ۱۲ آبان ۱۳۷۸ ضمن اصلاح دوبارهٔ جدول حوزه‌ها تعداد نمایندگان را از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر افزایش داد و ۱۹ام همان ماه به تأیید شورای نگهبان رسید، مجلس ششم در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۳ طرح تقسیم خراسان به سه استان و تعیین شهرستان‌ها را تصویب کرد.

در اولین طرحی که در کمیسیون شوراها پیشنهاد داده شد با توجه به گذشت زمان قرار است به جز 20 نفر مطرح شده 20 نفر دیگر به نمایندگان اضافه شوند، بنابراین مجموعا 40 نفر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید اضافه شود. در مجلس هشتم دولت لایحه‌ای را به مجلس آورد تا ۲۰ نفر به نمایندگان اضافه شود اما این لایحه در صحن رای نیاورد. در مجلس نهم نیز در این زمینه طرحی مطرح شد که در نهایت به نتیجه نرسید.

لازم به ذکر است به عقیده بسیاری از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی افزایش تعداد نمایندگان در حوزه های انتخابیه به جای آن که براساس نیاز و جمعیت آن حوزه صورت پذیرد براساس روابط و لابی هایی که نمایندگان در این خصوص دارند انجام می پذیرد. به عنوان مثال برخی از حوزه های انتخابیه با داشتن مشکلات و مسائل پیچیده که نیاز به پیگیری از سوی نمایندگان بیشتر است، دارای 1 نماینده هستند و آن 1 نماینده همزمان باید به تمام این موضوعات بپردازد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایران (ایسکانیوز) برای جویا شدن از نظر اعضای مجمع نمایندگان استان ها در رابطه با افزایش یا کاهش نمایندگان در استان ها به سراغ برخی از این نمایندگان رفته و گفت وگویی داشته است که در ادامه آورده می شود؛

اصفهان نسبت به جمعیت‌اش باید 8 نماینده داشته باشد

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: اصفهان یک شهر مهاجرپذیری است که طی 10-15 سال گذشته جمعیت بسیاری به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به این که شهرستان اصفهان شامل شهر اصفهان و شش بخش دیگر میشود، ادامه داد: این شش بخش در شرق اصفهان قرار گرفته اند که دورترین نقطه آن به نام ورزنه نزدیک به 120 کیلومتر با شهر اصفهان فاصله دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: ورزنه، کوهپایه، هرند، جگله، محمدآباد، حسن آباد و بهارستان از جمله بخش های مهم شهرستان اصفهان هستند که با توجه به محدوده جغرافیایی وسیع شان بدون نماینده هستند.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت تصریح کرد: با تمام این اوصاف فقط قرار است یک نماینده به شهر اصفهان اضافه شود.

yon.ir/N6YMq

افزایش سهم نمایندگان استان یزد در مجلس

سید ابوالفضل موسوی بیوکی در رابطه با اضافه شدن یک نماینده به مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: طبق قانون هر 10 سال یک بار به نمایندگان مجلس شورای اسلامی 20 نفر اضافه می شود که در حال حاضر به مدت 20 سال است این اتفاق نیفتاده است، بنابراین طبق قانون باید 40 نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت عدم تصویب اضافه شدن 40 نماینده به مجلس و اضافه شدن فقط 20 نماینده به نمایندگان مجلس فقط یک نفربه نمایندگان استان یزد اضافه خواهد شد و در صورت تصویب این طرح و اضافه شدن 40 نفر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو نفر به نمایندگان استان یزد اضافه خواهند شد.

yon.ir/Igbz1

تمام حوزه های انتخابیه در استان خراسان رضوی خواهان افزایش نماینده هستند

رضا شیران خراسانی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: هنوز هیچ لایحه ای از سوی دولت برای انجام این موضوع به مجلس نیامده است.

وی با بیان این که نظر نمایندگان استان بر افزایش نماینده در خراسان رضوی است، گفت: در بحث افزایش نمایندگان از شاخص صحیحی برخوردار نیستیم، به طور مثال از لحاظ شاخص جمعیتی استان خراسان رضوی نسبت به استان آذربایجان شرقی دو میلیون بیشتر جمعیت دارد اما استان آذربایجان شرقی دارای 19 نماینده و استان ما (خراسان رضوی) با توجه به این موضوع که دو میلیون جمعیت بیشتر نسبت به آن استان دارد اما دارای 18 نماینده است.

yon.ir/DKtOQ

آذربایجان شرقی در مجلس عظیم می شود

بیت الله عبداللهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: موضوع اضافه شدن دو نماینده به حوزه انتخابیه در شوراهای داخلی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: قرار بود این طرح در گذشته برای شهرهای اسکو، مراغه و عجب شیر انجام شود اما در حال حاضر به دنبال این موضوع هستیم تا تا یک نماینده به حوزه انتخابیه اهر و هریس اضافه شود.

نماینده مردم اهر و هریس در خانه ملت تصریح کرد: این طرح در کمیسیون هنوز تصویب نشده و باید منتظر رای نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باشیم.

وی تصریح کرد: قرار است تا حوزه انتخابیه هریس به تبریز اضافه شده و شهر اسکو از حوزه تبریز جدا شود و دارای یک نماینده باشد.

yon.ir/KaIs3

نام استان

مساحت

جمعیت

تعداد نماینده در کل استان

تعداد نمایندگان در مرکز

تعداد حوزه های انتخابیه

آذربایجان شرقی

۴۵٬۶۵۰

۳٬۹۰۹٬۶۵۲

19

6 (تبریز)

13 نماینده

آذربایجان غربی

۳۷٬۴۱۱

۳٬۰۸۰٬۵۷۶

12

3 (ارومیه)

9

اردبیل

۱۷٬۸۰۰

۱٬۲۴۸٬۴۸۸

7

3 (اردبیل)

5

اصفهان

۱۰۷٬۱۰۲

۴٬۸۷۹٬۳۱۲

19

5 (اصفهان)

15

البرز

۵٬۸۳۳

۲٬۴۱۲٬۵۱۳

3

2 (کرج)

2

ایلام

۲۰٬۱۳۳

۵۵۷٬۵۹۹

3

2 (ایلام)

2

بوشهر

۲۷٬۶۵۳

۱٬۰۳۲٬۹۴۹

4

1 (بوشهر)

4

تهران

۱۲٬۹۸۱

۱۲٬۱۸۳٬۳۹۱

35

30 (تهران)

6

چهارمحال و بختیاری

۱۶٬۳۳۲

۸۹۵٬۲۶۳

4

1 (شهرکرد)

4

خراسان جنوبی

۱۴۰٬۶۳۴

۶۶۲٬۵۳۴

4

1 (بیرجند)

4

خراسان رضوی

۱۱۸٬۸۵۴

۵٬۹۹۴٬۴۰۲

18

5 (مشهد)

12

خراسان شمالی

۲۸٬۴۳۴

۸۶۷٬۷۲۷

4

2 (بجنورد)

3

خوزستان

۶۴٬۰۵۵

۴٬۵۳۱٬۷۲۰

18

3 (اهواز)

14

زنجان

۲۱٬۷۷۳

۱٬۰۱۵٬۷۳۴

5

2 (زنجان)

4

سمنان

۹۷٬۴۹۰

۶۳۱٬۲۱۸

4

1 (سمنان)

4

سیستان و بلوستان

۲٬۵۳۴٬۳۲۷

8

2 (زاهدان)

6

فارس

۱۲۲٬۶۰۸

۴٬۵۹۶٬۶۵۸

18

4 (شیراز)

15

قزوین

۱۵٬۵۶۷

۱٬۲۰۱٬۵۶۵

4

2 (قزوین)

3

قم

۱۱٬۵۲۶

۱٬۱۵۱٬۶۷۲

3

3 (قم)

1

کردستان

۲۹٬۱۳۷

۱٬۴۹۳٬۶۴۵

6

2 (سنندج)

5

کرمان

۱۸۰٬۷۸۵

۲٬۹۳۸٬۹۸۸

10

2 (کرمان)

9

کرمانشاه

۲۴٬۹۹۸

۱٬۹۴۵٬۲۲۷

8

3 (کرمانشاه)

6

کهگیلویه و بویراحمد

۱۵٬۵۰۴

۶۵۸٬۶۲۹

3

1 (یاسوج)

3

گلستان

۲۰٬۳۶۷

۱٬۷۷۷٬۰۱۴

7

2 (گرگان)

6

گیلان

۱۴٬۰۴۲

۲٬۴۸۰٬۸۷۴

13

3 (رشت)

11

لرستان

۲۸٬۲۹۴

۱٬۷۵۴٬۲۴۳

9

2 (خرم آباد)

7

مازندران

۲۳٬۸۴۲

۳٬۰۷۳٬۹۴۳

12

2 (ساری)

9

مرکزی

۲۹٬۱۲۷

۱٬۴۱۳٬۹۵۹

7

2 (اراک)

6

هرمزگان

۷۰٬۶۹۷

۱٬۵۷۸٬۱۸۳

5

3 (بندرعباس)

3

همدان

۱۹٬۳۶۸

۱٬۷۵۸٬۲۶۸

9

2 (همدان)

7

یزد

۷۳٬۹۴۱

۱٬۰۷۴٬۴۲۸

4

1 (یزد)

4

901/900

کد خبر: 958690

وب گردی

وب گردی